Vooral veel vendingnieuws op beurs Facilitair
Vakbeurs – De beurs Facilitair en Gebouwenbeheer, onlangs gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht, was weliswaar kleiner dan de vorige editie, maar liet desalniettemin wel een aantal nieuwe ontwikkelingen zien. Vooral op gebied van vending waren er nieuwe oplossingen te zien, al dan niet als aanvulling op locaties waar reguliere catering een probleem is.
Zo presenteerde Vendingland een nieuwe lijn Rue de Ravioli producten van Robert Kranenborg in de vendingautomaat Shocking. Het gaat om gerechten en maaltijdcomponenten die op een eenvoudige manier thuis of op locatie verwarmd kunnen worden en direct gegeten kunnen worden. Vendingland presenteerde ook een automaat met producten van JuiceBrothers en SPAR voor locaties waar gemak en gezondheid een belangrijke rol spelen.
Theebar
Cateraar Vitam presenteerde het nieuwe theeconcept. Thee is na water de meest gedronken drank ter wereld. Mede daarom wil de cateraar naast koffie ook thee een prominente plek in een koffiebar geven. Daarvoor is het concept Theebar ontwikkeld, geïnspireerd door de Arabische theecultuur. Bij de Theebar vinden de gasten in glazen potten diverse losse theesoorten en uiteenlopende verse ingrediënten, zoals munt, kaneel, gember of fruit. Vitam combineert de Arabische sfeer van de ook met de typische hapjes die daarbij horen.
Goodish
Appèl en Markies presenteerden het nieuwe cateringconcept Goodish. Het nieuwe concept Goodish staat voor ‘Vers, snel and a very goooood taste’. Bij het nieuwe cateringconcept wordt er gebruik gemaakt van de jarenlange ervaring in de catering, waardoor in Goodish gezond en lekker gekoppeld kan worden aan een snelle service. Bij Goodish zijn gasten binnen no time voorzien van een heerlijke, voedzame lunch, zo belooft cateraar Appèl. Het concept wordt onder andere ingezet op de universiteit in Delft en past ook bij het maatwerk dat Appèl en Markies op deze locaties wil neerzetten. Daarnaast presenteerde de cateraar de Frigo Smart Fridges, die ter ondersteuning of als alternatief voor een bemande cateringlocatie kan worden ingezet. Bij Appèl werkt die slimme koelkast op basis van de QR-code van de producten.
Slimme koelkast
Steeds vaker zien bedrijven de ondersteuning van automaten op cateringactiviteiten als oplossing om toch 24/7 een assortiment eten en drinken aan te bieden. Ook AH to go die samen met Selecta onbemande en deels bemande cateringlocaties inricht ziet de groei in dat segment. Beide bedrijven hebben gezamenlijk bij 140 bedrijven zo’n 170 automaten geplaatst. Veelal de automaten met een overzichtelijk assortiment aan lunchproducten. De AH to go automaten met een breder supermarkt assortiment worden minder vaak geplaatst. In tegenstelling tot PURA GO dat juist wel de automaten met een breder assortiment plaatst. Deels zijn die automaten ter vervanging van de cateringactiviteiten, maar ook vaak ter ondersteuning van de voorzingen op het gebied van eten en drinken als de catering gesloten is.
Gewichtsdruk
Bij Vending@work werken ze ook met en slimme koelkast, die de producten registreert op basis van het gewichtsdruk van het product op het schap. Op het moment dat de gebruiker een product van het schap afpakt, wordt de gewichtsvermindering geregistreerd en het betreffende product op een display boven de koelkast met prijs gemeld. Als de eindkeuze op die manier is gemaakt, ook voor meerdere producten, wordt vervolgens het bedrag in gebracht. Zodra een product door de klant weer wordt teruggelegd, is ook het voor de gast te zien op de display dat het product weer van het keuzelijstje verdwijnt.
ORCA
Tot slot was er voor grotere cateringlocaties nog een mooie innovatie te zien van TEN Composting. Een composteermachine met de naam ORCA, die alle producten voor menselijke consumptie binnen 24 uur composteert zodat het afval kan worden afgevoerd via het riool. Gepatenteerde biochips en zorgen in combinatie microbiele mengsels voor het afbreken vanvoedselafval. Na filtering kan het restafval via de bestaande riolering worden geloosd.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Selecta introduceert ‘vending van de toekomst’
Vending - Selecta start dit najaar met de uitrol van een nieuwe generatie vendingmachines. Deze slimme verkoopautomaten werden al uitvoerig getest in Groot-Brittannië en staan momenteel ook op enkele testlocaties in Nederland en België. Dit najaar wil Selecta de machines breed gaan uitrollen.
Lees berichtGoodLife start programma ‘Meer Smaak, Minder Vlees’
Actie – GoodLife Foods wil samen met haar foodservicepartners stappen zetten in duurzamere maaltijden en duurzamer uit eten gaan. Het bedrijf heeft daarvoor het programma 'Meer Smaak, Minder Vlees' ontwikkeld, een nieuw initiatief om de impact van maaltijden en uit eten gaan te verkleinen.
Lees berichtSPAR en Statiegeld Nederland lanceren Statieheld-pilot
Formulenieuws - SPAR en Statiegeld Nederland de starten op drie universiteiten, waar SPAR is gevestigd, een pilot met het inleveren van blikjes en flesjes voor statiegeld. De Statieheld-pilot start op de locaties Hogeschool Utrecht, TU Eindhoven en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor de pilot worden automaten ingezet, die gebruik maken van het RAAS-model (RVM As A System). De automaten bieden...
Lees berichtNaima van den Ende nieuwe Sales Directeur Sodexo
Benoeming – Naima van den Ende-el Mahjari is per 1 september de nieuwe Sales Directeur van Sodexo Nederland. Hiervoor was ze in dezelfde functie actief bij Selecta Nederland. Ze volgt Han Kramer op die binnen Sodexo de rol van Client Retention Executive gaat invullen.
Lees berichtAppetijt onderdeel van Meinders Catering
Overname – Vanaf 1 september wordt Appetijt Natuurvoeding & Gezondheid onderdeel van Meinders Catering. Dat laat het cateringbedrijf in Badhoevedorp weten.
Lees berichtRichard Versleijen Hoofd Category Management SPAR
Benoeming - Richard Versleijen is aangesteld als de nieuwe Hoofd Category Management binnen het team Commercie van SPAR. Hij volgt in die functie Tom Berden op, die binnen SPAR de functie krijgt van Multi Franchise.
Lees bericht