Vrijheidsmaaltijd op 5 mei op GVB-pont bij Amsterdam
_1080_720_90.jpg)
Events – Tijdens 5 mei worden er in Nederland door 4 en 5 mei comités verschillende Vrijheidsmaaltijden georganiseerd. Het Amsterdamse comité organiseert op Bevrijdingsdag een Vrijheidsmaaltijd op de Vrijheidspont, te weten de GVB-pont bij Amsterdam Centraal.
De Vrijheidsmaaltijden zorgen op Bevrijdingsdag in het hele land voor bijzondere ontmoetingen aan de eettafel. Ook in Amsterdam worden er verschillende Vrijheidsmaaltijden georganiseerd, waarbij vrienden en vreemden worden uitgenodigd met elkaar in gesprek te gaan over wat vrijheid voor hen betekent. Een thema waar men niet dagelijks bij stilstaat en waar bij uitstek op Bevrijdingsdag aandacht voor is. De Vrijheidspont vormt het vlaggenschip van de Amsterdamse Vrijheidsmaaltijden en biedt plek aan 500 deelnemers.
Vrijheidspont
De pont vaart vier keer een route van 45 minuten over het IJ. Op de Vrijheidspont komt men samen om de vrijheid te vieren, te praten over wat vrijheid betekent en te genieten van de Vrijheidssoep. Gasten worden ontvangen door de charmante maître Sergio Vyent, bekend van First Dates. Tijdens iedere afvaart is er een muzikaal optreden, waar onder meer de Amsterdam Klezmer Band, Yung Nnelg en Giobi Quendas onttreden. De pont is deels open voor iedereen. Een deel van de kaarten wordt ook verkocht waarbij de opbrengst gaat naar maatschappelijke organisaties zoals Blije Buren, de organisatie van Paskha (Oekraïens paasfeest) Amsterdam en Stichting SeniorenStudent.
Vrijheidssoep
Samuel Levie, oprichter van campagnebureau Food Cabinet en initiatiefnemer van de Vrijheidssoep en de Vrijheidspont, serveert op de pont de Vrijheidssoep van 2022, die is ontwikkeld door chef Nadia Zerouali. Levie: “In 2020 ontwikkelden we de Vrijheidssoep: een Vrijheidsmaaltijd in blik waardoor we in het coronajaar toch samen konden eten. Toen ontstond onze droom om deze maaltijd uit te laten groeien tot een concept waarbij we heel het land samen kunnen laten dineren. Ieder jaar groeit het initiatief, en het is onze ambitie dat er over een aantal jaar miljoenen mensen tegelijkertijd van de Vrijheidssoep kunnen genieten.”
Bron: 4 en 5 mei comité/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Eberhardjes doen recorddonatie aan Mensen Maken Amsterdam
Actie - Het sociale koekje van de stad, de Eberhardjes, doneert dit jaar een recordbedrag aan de stichting Mensen Maken Amsterdam. Het exacte bedrag wordt bekendgemaakt op woensdag 1 oktober tijdens het evenement Mensen Vieren Amsterdam LIVE in de OBA Oosterdok.
Lees berichtMVO Nederland lanceert opnieuw Broodje Natuurlijk
Introductie – Bedrijvennetwerk MVO Nederland lanceert het derde en vierde Broodje Natuurlijk, volledig gemaakt met lokale en duurzame ingrediënten. De broodjes worden geïntroduceerd Amsterdam en Rotterdam. Met de Boordjes Natuurlijk wil MVO Nederlandbijdragen aan natuur en biodiversiteit.
Lees berichtMascha Blom nieuwe Managing Director Food Cabinet
Benoeming – Mascha Blom is per januari gestart als nieuwe Managing Director bij Food Cabinet, creative agency for good food. Blom heeft jarenlange bureau-ervaring bij diverse food merken, zoals Mitsuba, Danone, Little Cow & Cookies en Violife.
Lees berichtTommyTomato wil grotere naamsbekendheid
Bekendheid – TommyTomato, marktleider op het gebied van groentelunches op basisscholen, wil meer kinderen voorzien van een goede lunch en zoekt daarvoor meer bekendheid. Good Food PR, het PR label van creative agency Food Cabinet, moet daarbij gaan helpen om het verhaal van TommyTomato beter te vertellen via de media.
Lees berichtDertig kinderen koken grootste Vrijheidsmaaltijd van Amsterdam
Actie - Op zondag 5 mei vult de Centrale Markthal zich met ruim 300 Amsterdammers om tijdens de grootste Vrijheidsmaaltijd van de stad te genieten van de Vrijheidssoep. Dertig kinderen koken de soep voor jong en oud om samen de vrijheid te vieren.
Lees berichtOnderzoek verdeelt Nederlandse consumenten in zes typen
Onderzoek – Reclamebureau Food Cabinet en Future of Food Institute, marktonderzoekbureau voor duurzaam consumentengedrag, lanceren gezamenlijk de doelgroepsegmentatie Food Profiles. Onderzoek resulteerde in zes profielen van consumenten op het gebied van eten.
Lees bericht