Week Zonder Vlees 2020 telde 2,4 miljoen deelnemers


Foto bij: Ook KFC deed mee aan de Week Zonder Vlees

Actieweek – Het lijkt nu een eeuwigheid geleden, maar de Nationale Week Zonder Vlees, van 9 tot en met 15 maart 2020 was absoluut een succes. Veel foodketens haakten aan bij het initiatief. Dat blijkt nu ook uit de cijfers. Aan de derde Week Zonder Vlees hebben maar liefst 2,4 miljoen Nederlanders meegedaan, 14 procent van de Nederlandse bevolking.

Vorig jaar was dat nog 11 procent. Naast fastfoodketen en cateraars namen deze editie ook supermarkten deel met acties en gericht productaanbod. Bij de supermarkten werden, volgens onderzoekbureau IRI zelfs  200,4% meer vleesvervangers verkocht ten opzichte van een gemiddelde week.

Niet alleen is de bekendheid van de Week Zonder Vlees toegenomen - 46% van de Nederlanders geeft aan de campagne te hebben gezien – ook de deelname wordt serieuzer opgepakt. Dit jaar hebben deelnemers aan de Week Zonder Vlees gemiddeld 4,7 dagen geen vlees gegeten, terwijl het gemiddelde vorig jaar op 3,9 dagen lag. Samen bespaarden zij een equivalent van 207 savanneolifanten aan dierenvlees (1.240.800 kg), een equivalent van 18.185 dagen non-stop douchen (209.484.714 liter water) en 3.056 rondjes om de aarde aan CO2-uitstoot.

Lange termijn

Het doel van de Nationale Week Zonder Vlees is om mensen te laten zien hoe gemakkelijk het kan zijn om vegetarisch te eten. Door het een week te proberen, moeten mensen ontdekken dat het eenvoudiger is dan wellicht verondersteld. Nu heeft driekwart (74%) van de Nederlanders die meededen ook de intentie minder vlees te blijven eten.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel start zevende editie

Actie – De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is maandag van start gegaan. Bedoeling van de actieweek is mensen laten zien hoe eenvoudig het is om zonder vlees en zuivel te leven en wat de impact daarvan is op het klimaat. Deze editie is er extra aandacht voor Gen Z en Gen Alpha. Zij worden uitgedaagd om...

Lees bericht

Belgische editie van ‘Nederlandse Week Zonder Vlees’ van start

Actie - Stichting Nationale Week Zonder Vlees van Isabel Boerdam start  maandag de eerste ‘Week Zonder Vlees-campagne’ in België.  België is het eerste land waar de in Nederland campagne naartoe gaat als onderdeel van haar Europese uitrol. Gesteund door de Europese Unie gaat de Week Zonder Vlees de komende jaren naar Denemarken (2024), Duitsland (2024), Spanje (2025) en Oostenrijk (2026). De ambitie is om...

Lees bericht

Schouten introduceert plantaardige visfilet

Introductie – Het Nederlandse Schouten Europe introduceert deze maand een plantaardige visfilet. Vervangers voor vis zijn sterk in opkomst. Het aantal introducties in supermarkten in West-Europa is de laatste twee jaar sterk gegroeid. Het Giessense familiebedrijf biedt haar innovatie niet alleen aan binnen de retailmarkt, maar ook binnen het out-of-home kanaal.

Lees bericht


Online boodschappen naar 10% inkoopwaarde Foodservice

Analyse – Online boodschappen zit fors in de lift, dat is bekend, maar nu blijkt uit een analyse dat het online plaatsen van boodschappen dit jaar naar een inkoopwaarde gaat van 10% van de Foodservicemarkt. Binnen Foodretail maakt het online boodschappen doen inmiddels zo’n 7% uit. Dat blijkt uit een analyse van data-analist Rien de Koning van More2Market, die de cijfers...

Lees bericht

Derde editie Convenience Connected op 29 mei in Amsterdamse Circl

Bijeenkomst - Op 29 mei aanstaande organiseert het team van Convenience Connected (GfK, IRI en Orange Peak Company) de derde editie van Convenience Connected. Deze jaarupdate geeft foodserviceorganisaties actief binnen petrol, travel of city inzage in de ontwikkelingen op het gebied van food. De bijeenkomst wordt gehouden in The Circl op de Zuidas in Amsterdam. Naast marktcijfers zijn er op de...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid