Schouten introduceert plantaardige visfilet


De plantaardige visvervanger van familiebedrijf Schouten

Introductie – Het Nederlandse Schouten Europe introduceert deze maand een plantaardige visfilet. Vervangers voor vis zijn sterk in opkomst. Het aantal introducties in supermarkten in West-Europa is de laatste twee jaar sterk gegroeid. Het Giessense familiebedrijf biedt haar innovatie niet alleen aan binnen de retailmarkt, maar ook binnen het out-of-home kanaal.

De plantaardige visfilet van Schouten weegt 120 gram en heeft een basis van tarwe en rijst.  “Het is een luchtig product waarbij het goed gelukt is om de smaak en textuur van kabeljauw na te bootsen. Het krokante laagje, gecombineerd met de zachte binnenkant, maakt het tot een aantrekkelijk product,” aldus Annemiek Vervoort, Product Manager bij Schouten. De filet kan gegeten worden bij de warme maaltijd, op een broodje of als ‘fish and chips’.

Trend

Het segment visvervangers is relatief nieuw binnen de plantaardige producten. Innova Market Insights registreerde in 2019 voor het eerst een grote groei in het aantal introducties binnen supermarkten in het Verenigd Koninkrijk. De afgelopen jaren nam ook in Duitsland het aantal introducties toe. In iets mindere mate was dat ook in Nederland het geval. “De markt is nog klein,” aldus Kees van den Heuvel, Trade Marketeer bij Schouten. “De Nederlandse retailomzet van visvervangers in 2021 was volgens cijfers van IRI €1 miljoen. In de eerste 32 weken van 2022 bedroeg de omzet €610.000, tegenover €585.000 een jaar eerder”.

Bron: Schouten/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Online boodschappen naar 10% inkoopwaarde Foodservice

Analyse – Online boodschappen zit fors in de lift, dat is bekend, maar nu blijkt uit een analyse dat het online plaatsen van boodschappen dit jaar naar een inkoopwaarde gaat van 10% van de Foodservicemarkt. Binnen Foodretail maakt het online boodschappen doen inmiddels zo’n 7% uit. Dat blijkt uit een analyse van data-analist Rien de Koning van More2Market, die de cijfers...

Lees bericht



Week Zonder Vlees 2020 telde 2,4 miljoen deelnemers

Actieweek – Het lijkt nu een eeuwigheid geleden, maar de Nationale Week Zonder Vlees, van 9 tot en met 15 maart 2020 was absoluut een succes. Veel foodketens haakten aan bij het initiatief. Dat blijkt nu ook uit de cijfers. Aan de derde Week Zonder Vlees hebben maar liefst 2,4 miljoen Nederlanders meegedaan, 14 procent van de Nederlandse bevolking.

Lees bericht

Derde editie Convenience Connected op 29 mei in Amsterdamse Circl

Bijeenkomst - Op 29 mei aanstaande organiseert het team van Convenience Connected (GfK, IRI en Orange Peak Company) de derde editie van Convenience Connected. Deze jaarupdate geeft foodserviceorganisaties actief binnen petrol, travel of city inzage in de ontwikkelingen op het gebied van food. De bijeenkomst wordt gehouden in The Circl op de Zuidas in Amsterdam. Naast marktcijfers zijn er op de...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid