Yoghurt Barn laat toeslag op plantaardige melk vallen
Formulenieuws – Ontbijt- en lunchketen Yoghurt Barn legt geen toeslag meer op de plantaardige opties en maakt het daarmee voor de klanten gemakkelijker om hun keuze te maken. Oprichter Wouter Staal verwacht dat de keten met deze prijswijziging binnen een jaar een verdubbeling van het aandeel plantaardige melk kunnen bereiken.
Wouter Staal, oprichter van Yoghurt Barn: ‘Uit onderzoek onder onze gasten blijkt dat zij graag willen variëren in dierlijk of plantaardig eten. Door de toeslag op plantaardige melk te laten vallen halen we voor gasten een drempel weg om één van de vier soorten plantaardige melk te kiezen. We merken dat de gasten dit enorm waarderen”. De prijsaanpassing past ook binnen de klimaatpositieve strategie van Yoghurt Barn.
Oproep ProVeg
De stap van Yoghurt Barn heeft ProVeg Nederland, de organisatie die gezond en plantaardig eten stimuleert, ertoe gebracht andere horecazaken op te roepen dit voorbeeld te volgen. Veerle Vrindts, CEO van ProVeg Nederland: “Ik kan me er enorm aan storen wanneer je bij een koffiezaak een kwartje tot bijna een euro extra moet betalen voor soja- of havermelk in je cappuccino. Dat is de wereld op zijn kop, want het produceren van koemelk is vele malen duurder én vervuilt meer dan plantaardige zuivel”.
Starbucks
ProVeg riep vorig jaar ook Starbucks op om de meerprijs op plantaardige melk te laten vallen. Omdat het in tegenspraak zou zijn met hun eigen klimaatdoelen. De koffieketen heeft verder geen gehoor gegeven aan deze oproep. Naast Starbucks vraagt, volgens ProVeg Nederland, ook Délifrance €0,75 extra voor de plantaardige optie, net als Bagels & Beans (€0,25). McCafé en Julia’s van NS Stations verrassen de organisatie positief door geen toeslag te vragen.
Bron: Yoghurt Barn/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’
Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Lees berichtRotterdam The Hague Airport opent Starbucks Kiosk
Luchthaven – Afgelopen week heeft Avolta (voorheen HMSHost) een nieuwe Starbucks geopend op luchthaven Rotterdam The Hague Airport. De locatie is gevestigd aan airside en was voorheen een zogenaamde pop-uplocatie.
Lees berichtUtrechtse bagelbazen Nienke & Dave openen derde locatie
Formulenieuws – Nienke Kroneman en Dave Kieft staan niet stil en openen in Utrecht hun derde Bagels & Beans. De nieuwste locatie opent op 8 april aan de Twijnstraat in de domstad.
Lees berichtBagels & Beans rolt voorjaar uit met Rontbijt
Formulenieuws - Er wordt vaker buiten de deur ontbeten en op afwijkende tijdstippen. Daarom kun je bij Bagels & Beans al jaren de hele dag door ontbijten. Tijdens de voorjaarscampagne Rontbijt doet deze Nederlandse espressobarformule hier nog een schepje bovenop met een winactie voor ontbijters. Verder introduceert de formule de bagelplant.
Lees berichtBagels & Beans geeft Nederlandse daklozen warme voeten
Actie - Als resultaat van de decembercampagne ‘Wie geef jij warme voeten? Deel de warmte!’ heeft Bagels & Beans 5.000 paar nieuwe sokken gedoneerd aan dak- en thuislozen in Nederland. De speciale donatiesokken zijn aan Leger des Heils locaties in Utrecht, Amsterdam en Rotterdam overhandigd.
Lees berichtHorecava toont te weinig antwoorden op de horeca-uitdagingen
Vakbeurzen - Afgelopen week kon horeca minnend Nederland zich op de Horecava weer te goed doen aan allerlei hapjes en drankjes en andere inspiratie voor de foodservicesector. Volgens de organisatie bezochten ruim 64.000 bezoekers deze foodbeurs voor professionals. Veel nieuws kregen die niet te zien. Natuurlijk er waren aanbieders met nieuwe snacks, nieuwe verpakkingen, maar veel verder dan een ander kleurtje,...
Lees bericht