‘Zolang er geen crisis komt blijft buitenshuis eten fors groeien’


Analyse – “We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. En wat blijkt? Het zijn met name de jongeren die van de horeca gebruikmaken. Traditioneel voorafgaand aan de Horecava, de belangrijkste horecavakbeurs in de RAI te Amsterdam, geeft het FSIN een prognose over de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt.  Duidelijk is dat de strijd om het maagaandeel de afgelopen jaren drastisch is gewijzigd. Traditionele kanalen zijn verdwenen; Je kunt een warme maaltijd kopen in de supermarkt en de horeca brengt warme maaltijden thuis. Zelfs retailers bezorgen warme maaltijden aan huis, zij het nog op beperkte schaal. Wat retailers wel vaker doen is steeds meer goederen leveren aan restaurants. Bovendien zijn er bijna geen non-food winkels meer die geen food verkopen. De vraag “wat, waar en hoe” de consument zijn voedings- en genotmiddelen koopt, is dus vele malen complexer geworden, aldus het FSIN. Millenials Ook uit eten gaan wordt steeds normaler. Food werkt verbindend. En het zijn vooral de jongere generaties die Food tot speerpunt van hun levensstijl maken. Buitenshuis consumeren doen jongeren (generatie-Z en Millennials) ook beduidend vaker dan de oudere generaties. Het enig is dat zij per bezoek minder besteden, maar in totaal geven ze per persoon toch veel meer uit dan de stille generatie, babyboomers, en generatie-X. Millennials besteden gemiddeld €1.512,- per jaar buitenshuis. De generatie-X zit op €1.239,- en de babyboomers op €519,- terwijl de stille generatie €436,-  per jaar spendeert aan de horeca. Het FSIN verwacht dat in 2030 de millennials en generatie-Z ruim 65% van de bestedingen buitenshuis voor hun rekening nemen. Out-of-home blijft groeien De omzet van de buitenshuiskanalen (foodserviceomzet) groeide de afgelopen tien jaar met 16,5%, van 18 miljard in 2010 tot 21 miljard in 2019. Na de crisis groeide de buitenshuisconsumptie nog harder. Zelfs harder dan de thuisconsumptie (17,7% voor Out of Home versus 13,3% voor At Home sinds 2015). Buiten de deur eten en drinken is wordt dus steeds belangrijker in het bestedingspatroon van een gemiddeld Nederlands huishouden. Het FSIN verwacht dat die trend aanhoudt zolang er zich geen nieuwe crisis aandient. De trend zal zelfs nog versnellen omdat er een generatie aankomt voor wie regelmatig buiten de deur eten de normaalste zaak van de wereld is. Tegenwind Tegenwind die de horeca in de out-of-homesector kan verwachten is het enorme aanbod in locaties. Hierdoor kunnen de rendementen van bedrijven onder druk komen te staan. De stigende bestedingen in out-of-home moeten immers met veel meer horecalocaties worden gedeeld. Bron: @FoodClicks

Analyse – “We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. En wat blijkt? Het zijn met name de jongeren die van de horeca gebruikmaken. Traditioneel voorafgaand aan de Horecava, de belangrijkste horecavakbeurs in de RAI te Amsterdam, geeft het FSIN een prognose over de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt.  Duidelijk is dat de strijd om het maagaandeel de afgelopen jaren drastisch is gewijzigd. Traditionele kanalen zijn verdwenen; Je kunt een warme maaltijd kopen in de supermarkt en de horeca brengt warme maaltijden thuis. Zelfs retailers bezorgen warme maaltijden aan huis, zij het nog op beperkte schaal. Wat retailers wel vaker doen is steeds meer goederen leveren aan restaurants. Bovendien zijn er bijna geen non-food winkels meer die geen food verkopen. De vraag “wat, waar en hoe” de consument zijn voedings- en genotmiddelen koopt, is dus vele malen complexer geworden, aldus het FSIN. Millenials Ook uit eten gaan wordt steeds normaler. Food werkt verbindend. En het zijn vooral de jongere generaties die Food tot speerpunt van hun levensstijl maken. Buitenshuis consumeren doen jongeren (generatie-Z en Millennials) ook beduidend vaker dan de oudere generaties. Het enig is dat zij per bezoek minder besteden, maar in totaal geven ze per persoon toch veel meer uit dan de stille generatie, babyboomers, en generatie-X. Millennials besteden gemiddeld €1.512,- per jaar buitenshuis. De generatie-X zit op €1.239,- en de babyboomers op €519,- terwijl de stille generatie €436,-  per jaar spendeert aan de horeca. Het FSIN verwacht dat in 2030 de millennials en generatie-Z ruim 65% van de bestedingen buitenshuis voor hun rekening nemen. Out-of-home blijft groeien De omzet van de buitenshuiskanalen (foodserviceomzet) groeide de afgelopen tien jaar met 16,5%, van 18 miljard in 2010 tot 21 miljard in 2019. Na de crisis groeide de buitenshuisconsumptie nog harder. Zelfs harder dan de thuisconsumptie (17,7% voor Out of Home versus 13,3% voor At Home sinds 2015). Buiten de deur eten en drinken is wordt dus steeds belangrijker in het bestedingspatroon van een gemiddeld Nederlands huishouden. Het FSIN verwacht dat die trend aanhoudt zolang er zich geen nieuwe crisis aandient. De trend zal zelfs nog versnellen omdat er een generatie aankomt voor wie regelmatig buiten de deur eten de normaalste zaak van de wereld is. Tegenwind Tegenwind die de horeca in de out-of-homesector kan verwachten is het enorme aanbod in locaties. Hierdoor kunnen de rendementen van bedrijven onder druk komen te staan. De stigende bestedingen in out-of-home moeten immers met veel meer horecalocaties worden gedeeld. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Ton van Veen (Jumbo): ‘Meer klanten voorbode van hernieuwde groei’

Formulenieuws - Jumbo maakte vanochtend cijfers bekend over het eerste halfjaar, waarbij topman Ton van Veen tevens terugblikte op de eerste zes maanden van dit jaar, maar ook een perspectief schetst voor de nabije toekomst. De omzet steeg in het eerste halfjaar met een procentje, terwijl het marktaandeel vrijwel onveranderd uitkwam op 21%.

Lees bericht


Bierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%

Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.

Lees bericht

burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht

CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht


Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid