1 op de 12 avondmaaltijden wordt nu afgehaald of bezorgd


Analyse – Het bezorgen en afhalen neemt een gigantische vlucht. In de afgelopen weken van de lockdown werden er maar liefst drie keer zoveel maaltijden thuisbezorgd, terwijl het afhalen van maaltijden lijkt af te vlakken. Afhalen en bezorgen van maaltijden is daarmee een fenomeen dat ook na heropening van de horeca een definitieve plek gaat veroveren in het consumentengedrag.

De gegevens komen uit de Out-of-Home Shopper Monitor, het grootste out-of-homeonderzoek in Nederland, dat sinds 2017 de buitenhuismarkt in kaart brengt. In deze bijzondere periode worden heel specifiek in tweewekelijkse updates de gevolgen van de coronacrisis in kaart gebracht middels de crisismonitor.

De coronacrisis heeft enorme gevolgen voor de verschuivingen in de eet- en drinkgewoontes van de Nederlandse consument. Het is duidelijk dat de supermarkten terrein winnen ten opzichte van o.a. bedrijfsrestaurants, restaurants en cafés. De buitenshuis eet- en drinkgelegenheden moeten het op dit moment vooral hebben van de afhaal- en bezorgmomenten.

3x zo veel avondmaaltijden worden thuisbezorgd in week 16-17

De consument kiest in de afgelopen weken steeds vaker voor thuisbezorging van de avondmaaltijd. Werden er in de afgelopen jaren van alle avondmaaltijden thuis gemiddeld 2,7% buitenshuis besteld (1 op de 40 maaltijden) inmiddels is dit in week 16 en 17 opgelopen naar ruim 8% van alle avondmaaltijden thuis.  Dit betekent dat ongeveer 1 op de 12 avondmaaltijden inmiddels wordt besteld en thuisbezorgd. In week 12-15 lag dit gemiddeld nog op 5% of wel 1 op de 20 avondmaaltijden.

Afhalen van maaltijden vlakt af naar niveaus voorgaande jaren

Aan de andere kant zien we een dalende trend in het aantal afhaalbezoeken in week 16-17. Over de gehele gemeten crisisperiode  (week 12-17) lag het niveau met 3,1 miljoen afhaal bezoeken nog beduidend boven de ‘normale’ 2,6 miljoen afhaal bezoeken per week. Maar de laatste 2 weken beweegt het niveau naar 2,6 miljoen afhaalbezoeken per week.

20% meer supermarkt en speciaalzaak bezoeken per week

Supermarkten en speciaalzaken blijven het structureel goed doen. Gemiddeld gesproken zijn er 20% meer food retail bezoeken in de afgelopen 6 weken.

Steeds meer mensen doen hun boodschappen online

Naast het fysieke bezoek aan de supermarkt en speciaalzaak groeit ook het online boodschappen doen. De online boodschappen blijven groeien in aantal bestellers van +24% (t/m week 15) naar +29% inclusief de laatste 2 gerapporteerde weken (t/m week 17). Wat ook opvalt is dat juist de laatste weken de stijging in de wekelijkse bestellers zit i.p.v. de maandelijkse bestellers.

40% minder mensen komen op het werk/zorg/school en -80% in het openbaar vervoer

De daling in catering blijft stabiel op -40%.  Ook onderweg/vervoer is sterk teruggelopen met -55% overall: -45% met de auto en -80% met het openbaar vervoer

De volgende update verschijnt rond 18 mei.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Aantal bezoeken buitenshuis nog boven niveaus eerste lockdown

Analyse – De Horeca – inclusief de segmenten  fastservice, vervoer en catering - liggen tezamen -38% lager in P11 (week 41 tot en met  week 44),  in vergelijking met de zelfde periode in voorgaande jaren. Cumulatief gezien tot en met periode P11 is dit -33%. In p4 en P5 lag dit gemiddeld op -56%.

Lees bericht


Horeca verliest met kerst 400 miljoen aan retail bij sluiting

Analyse – Als de restaurants dicht moeten blijven met de kerstdagen verliest deze horecatak rond de 400 miljoen aan omzet aan de supermarkten. 30% tot 40% daarvan (gemiddeld 35%, red.) is de inkoop eten en drinken. En bij sluiting van de horeca wordt dit gekocht in de retail. Dat is becijferd door data-analist Rien de Koning van Datlinq.

Lees bericht

US Foods gaat speciaal werk maken van ‘ghost kitchens’

Buitenland – Het Amerikaanse foodservicebedrijf US Foods gaat een aparte divisie opzetten voor ‘ghosts kitchens’, keukens waar uitsluitend wordt gewerkt voor het bezorgen van maaltijden. Het bedrijf wil er op die manier voor zorgen dat restaurants nog meer werk kunnen maken van hun bezorg- en afhaalmogelijkheden.

Lees bericht

‘Magioni Bloemkool Pizza best verkopende verse pizza product’

Pizza – De bloemkool pizzabodem van Magioni is al zeven maanden op rij het bestverkopende pizza product van de verse pizza categorie volgens onderzoeksbureau IRI. De Amsterdamse food scale-up kan daarmee met recht zeggen dat haar bloemkool pizzabodem het bestverkopende verse pizza product van Nederland is, bij supermarkten. Reden om de vleugels uit te slaan.

Lees bericht


‘Ondanks min 2 miljard euro omzet in Q2 kan 2020 nog wat worden’

Analyse – In tweede kwartaal bedroeg de totale omzetdaling in de foodsevicesector ruim 2 miljard euro. Dat betekent dat slechts de helft van de normale bestedingen in horeca, catering en gemak hebben plaatsgevonden. Maar lichtpuntje is dat mocht de omzet in het tweede en derde kwartaal op hetzelfde niveau uitkomen als in 2019 dan komt de totale omzet van alle sectoren uit op 80%...

Lees bericht

Detailhandel food profiteert volop van coronacrisis

Analyse - De omzet die de horeca misloopt door de coronacrisis komt deels ten goede aan de detailhandel food. De verwachte omzetgroei in deze sector bedraagt in 2020 ruim zes procent. Met name supermarkten profiteren: fysieke supermarkten zien een omzetgroei van meer dan 5 procent in 2020.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid