1 op de 12 avondmaaltijden wordt nu afgehaald of bezorgd


Analyse – Het bezorgen en afhalen neemt een gigantische vlucht. In de afgelopen weken van de lockdown werden er maar liefst drie keer zoveel maaltijden thuisbezorgd, terwijl het afhalen van maaltijden lijkt af te vlakken. Afhalen en bezorgen van maaltijden is daarmee een fenomeen dat ook na heropening van de horeca een definitieve plek gaat veroveren in het consumentengedrag.

De gegevens komen uit de Out-of-Home Shopper Monitor, het grootste out-of-homeonderzoek in Nederland, dat sinds 2017 de buitenhuismarkt in kaart brengt. In deze bijzondere periode worden heel specifiek in tweewekelijkse updates de gevolgen van de coronacrisis in kaart gebracht middels de crisismonitor.

De coronacrisis heeft enorme gevolgen voor de verschuivingen in de eet- en drinkgewoontes van de Nederlandse consument. Het is duidelijk dat de supermarkten terrein winnen ten opzichte van o.a. bedrijfsrestaurants, restaurants en cafés. De buitenshuis eet- en drinkgelegenheden moeten het op dit moment vooral hebben van de afhaal- en bezorgmomenten.

3x zo veel avondmaaltijden worden thuisbezorgd in week 16-17

De consument kiest in de afgelopen weken steeds vaker voor thuisbezorging van de avondmaaltijd. Werden er in de afgelopen jaren van alle avondmaaltijden thuis gemiddeld 2,7% buitenshuis besteld (1 op de 40 maaltijden) inmiddels is dit in week 16 en 17 opgelopen naar ruim 8% van alle avondmaaltijden thuis.  Dit betekent dat ongeveer 1 op de 12 avondmaaltijden inmiddels wordt besteld en thuisbezorgd. In week 12-15 lag dit gemiddeld nog op 5% of wel 1 op de 20 avondmaaltijden.

Afhalen van maaltijden vlakt af naar niveaus voorgaande jaren

Aan de andere kant zien we een dalende trend in het aantal afhaalbezoeken in week 16-17. Over de gehele gemeten crisisperiode  (week 12-17) lag het niveau met 3,1 miljoen afhaal bezoeken nog beduidend boven de ‘normale’ 2,6 miljoen afhaal bezoeken per week. Maar de laatste 2 weken beweegt het niveau naar 2,6 miljoen afhaalbezoeken per week.

20% meer supermarkt en speciaalzaak bezoeken per week

Supermarkten en speciaalzaken blijven het structureel goed doen. Gemiddeld gesproken zijn er 20% meer food retail bezoeken in de afgelopen 6 weken.

Steeds meer mensen doen hun boodschappen online

Naast het fysieke bezoek aan de supermarkt en speciaalzaak groeit ook het online boodschappen doen. De online boodschappen blijven groeien in aantal bestellers van +24% (t/m week 15) naar +29% inclusief de laatste 2 gerapporteerde weken (t/m week 17). Wat ook opvalt is dat juist de laatste weken de stijging in de wekelijkse bestellers zit i.p.v. de maandelijkse bestellers.

40% minder mensen komen op het werk/zorg/school en -80% in het openbaar vervoer

De daling in catering blijft stabiel op -40%.  Ook onderweg/vervoer is sterk teruggelopen met -55% overall: -45% met de auto en -80% met het openbaar vervoer

De volgende update verschijnt rond 18 mei.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws











© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid