‘6 miljoen gebruikers sturen 200.000 Tikkies per dag’


Betaalapp - Tikkie, de betaalapp van ABN AMRO met meer dan 6 miljoen gebruikers, is er nu ook voor geldterugacties. Om geld terug te krijgen hebben consumenten alleen de aankoopbon nodig en de app. Wie de betreffende actieknop aanklikt en met de camera over de aankoopbon gaat, krijgt binnen 5 seconden het aankoopbedrag retour. De pilotfase is inmiddels achter de rug en dus wordt de Tikkie Terug-app nu breed in de markt gezet. Reden om eens uitvoeriger te kijken naar het gebruik van Tikkie en de mogelijkheden te bekijken voor ondernemers van de betaal-app.

Tikkie telt 6 miljoen gebruikers, maar hoe vaak gebruiken die Tikkie gemiddeld?

“Het laatst bekende activiteitscijfer is 200.000 Tikkies gemiddeld per dag. Op dit moment zijn er geen actuelere cijfers, maar wellicht komen die in een volgende persmededeling”

Waarvoor zetten de gebruikers Tikkies in?

“Als het gaat om de top 3 dan worden Tikkies vooral ingezet voor eten en drinken in de horeca, gevolgd door cadeaus en dan bij gezamenlijke uitjes. Maar de laatste tijd zien we het gebruik ook uitbreiden, bijvoorbeeld een enorme stijging in Tikkies voor boodschappen.”

Welke leeftijdsgroep gebruikt Tikkie vooral?

“Tikkie wordt door alle leeftijdsgroepen gebruikt. De laatste maanden zien we de groep 40 jaar en ouder wel erg hard groeien. Maar met ruim 6 miljoen gebruikers is Tikkie ook steeds meer een afspiegeling van de maatschappij. De millennials zijn de grootste en meest actieve groep binnen Tikkie (18-35 jaar).”

Tikkie werd eerder als pilot ingezet bij de Introductie Coca-Cola Fuze en de nieuwe smaak van Coca-Cola Energy in februari waarom nu pas naar buiten gekomen met de uitrol?

“De introductie van Coca-Cola en Fuze Tea in combinatie met Tikkie Terug wilden we al in maart communiceren maar de corona-omstandigheden hebben ons doen besluiten de launch iets uit te stellen en nu – in combinatie met de tompoucenactie met Hema gelijk in te zetten bij een bredere doelgroep.”

Tikkie terug wordt in het persbericht neergezet als oplossing voor refund-acties, maar de toepassingen zijn toch vele malen breder?

“De oplossingen die wij bieden met Tikkie zijn inderdaad vele malen breder. Wij hebben al lange tijd een app, portal en Application Programming Interface (kortweg API genoemd, software om met andere partijen te communiceren, red.) die het mogelijk maakt dat ruim 10.000 bedrijven op heel verschillende manieren snel en gemakkelijk betalingen kunnen doen. De nieuwe propositie ‘Tikkie Terug’ is echt ontwikkeld om geldterugacties makkelijker te maken. Hiermee laten we zien dat de basisfunctionaliteit van Tikkie op veel verschillende manieren is in te zetten.”

Zou Tikkie ook een oplossing kunnen zijn voor het contactloos en contantloos betalen op bijvoorbeeld festivals of voetbalstadions in plaats van het opwaarderen van kaarten e.d.?

“Zeker, Tikkie is heel breed inzetbaar als snelle en makkelijke betaaloplossing. Het festival bijvoorbeeld is er eentje waar wij dit jaar meer mee gepland hadden. Door corona is dit echter anders gelopen.”

In het persbericht staat:’ Met Tikkie Terug brengt Tikkie de bekende geldterugacties naar het niveau dat wordt verwacht in 2020’, wat wordt daarmee bedoeld?

“Volledig digitaal en snel zonder dat hier voor bedrijven of consumenten veel handling in zit. Tot nog toe werken geldterugacties vooral via het uploaden van het aankoopbewijs of het insturen van de aankoopbon naar een antwoordnummer. Vaak moet er dan dagen of zelfs weken gewacht worden op de cashback. En moeten klanten bovendien allerlei persoonlijke gegevens invullen. Met Tikkie Terug kunnen consumenten gewoon via de Tikkie app die al kennen aan meedoen aan de geldterugacties en wordt het bedrag direct binnen 5 seconden op de rekening van de consument gestort, zonder dat consumenten persoonlijke gegevens hoeven achter te laten.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Tikkie Check maakt afrekenen in horeca nog eenvoudiger

Betaalmethode – Na Tikkie Terug komt ABN Amro nu met Tikkie Check. Met deze betaalmethode kunnen gasten eenvoudig afrekenen in de horeca zonder tussenkomst van personeel. Daarnaast zijn rekeningen eenvoudig te delen, kan er fooi worden gegeven en zijn er gemakkelijk bestellingen te plaatsen.

Lees bericht

Betaalapp Tikkie lanceert ‘Tikkie terug’

Betaalapp - Vanaf nu kun je niet alleen zelf een Tikkie uitsturen, maar ook via bedrijven direct een Tikkie terug krijgen. De nieuwe dienst met de naam ‘Tikkie Terug’ wordt vandaag gepresenteerd ter ere van de 4e verjaardag van Tikkie.

Lees bericht


ABN AMRO: Retail groeit met 2 procent in 2020 en 2021

Analyse – Hoewel de groei in retail afgelopen jaar iets afvlakte, verwacht ABN AMRO dat er dit jaar voor de zevende keer op rij sprake zal zijn van groei. Dat geldt ook voor het jaar er op, want voor zowel 2020 als 2021 voorziet de bank een groei van 2 procent. De sector retail presteert redelijk goed door de hoogconjunctuur en stijgende consumentenbestedingen, zo...

Lees bericht


Leisure groeit matig, fastfood met 3,5 procent

Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés ...

Lees bericht

Personeelsverloop kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

Analyse – De horeca betaalt een hoge prijs voor het personeelsverloop in de sector. Volgens berekeningen van ABN AMRO is het verloop van personeel jaarlijks 40 procent en kost het de sector 1,4 miljard euro per jaar, of te wel 6 procent van de totale horecaomzet. De horeca heeft traditioneel een grote arbeidsdynamiek, vanwege het grote aandeel jongeren dat actief is. Het werven en...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid