‘6 miljoen gebruikers sturen 200.000 Tikkies per dag’
Betaalapp - Tikkie, de betaalapp van ABN AMRO met meer dan 6 miljoen gebruikers, is er nu ook voor geldterugacties. Om geld terug te krijgen hebben consumenten alleen de aankoopbon nodig en de app. Wie de betreffende actieknop aanklikt en met de camera over de aankoopbon gaat, krijgt binnen 5 seconden het aankoopbedrag retour. De pilotfase is inmiddels achter de rug en dus wordt de Tikkie Terug-app nu breed in de markt gezet. Reden om eens uitvoeriger te kijken naar het gebruik van Tikkie en de mogelijkheden te bekijken voor ondernemers van de betaal-app.
Tikkie telt 6 miljoen gebruikers, maar hoe vaak gebruiken die Tikkie gemiddeld?
“Het laatst bekende activiteitscijfer is 200.000 Tikkies gemiddeld per dag. Op dit moment zijn er geen actuelere cijfers, maar wellicht komen die in een volgende persmededeling”
Waarvoor zetten de gebruikers Tikkies in?
“Als het gaat om de top 3 dan worden Tikkies vooral ingezet voor eten en drinken in de horeca, gevolgd door cadeaus en dan bij gezamenlijke uitjes. Maar de laatste tijd zien we het gebruik ook uitbreiden, bijvoorbeeld een enorme stijging in Tikkies voor boodschappen.”
Welke leeftijdsgroep gebruikt Tikkie vooral?
“Tikkie wordt door alle leeftijdsgroepen gebruikt. De laatste maanden zien we de groep 40 jaar en ouder wel erg hard groeien. Maar met ruim 6 miljoen gebruikers is Tikkie ook steeds meer een afspiegeling van de maatschappij. De millennials zijn de grootste en meest actieve groep binnen Tikkie (18-35 jaar).”
Tikkie werd eerder als pilot ingezet bij de Introductie Coca-Cola Fuze en de nieuwe smaak van Coca-Cola Energy in februari waarom nu pas naar buiten gekomen met de uitrol?
“De introductie van Coca-Cola en Fuze Tea in combinatie met Tikkie Terug wilden we al in maart communiceren maar de corona-omstandigheden hebben ons doen besluiten de launch iets uit te stellen en nu – in combinatie met de tompoucenactie met Hema gelijk in te zetten bij een bredere doelgroep.”
Tikkie terug wordt in het persbericht neergezet als oplossing voor refund-acties, maar de toepassingen zijn toch vele malen breder?
“De oplossingen die wij bieden met Tikkie zijn inderdaad vele malen breder. Wij hebben al lange tijd een app, portal en Application Programming Interface (kortweg API genoemd, software om met andere partijen te communiceren, red.) die het mogelijk maakt dat ruim 10.000 bedrijven op heel verschillende manieren snel en gemakkelijk betalingen kunnen doen. De nieuwe propositie ‘Tikkie Terug’ is echt ontwikkeld om geldterugacties makkelijker te maken. Hiermee laten we zien dat de basisfunctionaliteit van Tikkie op veel verschillende manieren is in te zetten.”
Zou Tikkie ook een oplossing kunnen zijn voor het contactloos en contantloos betalen op bijvoorbeeld festivals of voetbalstadions in plaats van het opwaarderen van kaarten e.d.?
“Zeker, Tikkie is heel breed inzetbaar als snelle en makkelijke betaaloplossing. Het festival bijvoorbeeld is er eentje waar wij dit jaar meer mee gepland hadden. Door corona is dit echter anders gelopen.”
In het persbericht staat:’ Met Tikkie Terug brengt Tikkie de bekende geldterugacties naar het niveau dat wordt verwacht in 2020’, wat wordt daarmee bedoeld?
“Volledig digitaal en snel zonder dat hier voor bedrijven of consumenten veel handling in zit. Tot nog toe werken geldterugacties vooral via het uploaden van het aankoopbewijs of het insturen van de aankoopbon naar een antwoordnummer. Vaak moet er dan dagen of zelfs weken gewacht worden op de cashback. En moeten klanten bovendien allerlei persoonlijke gegevens invullen. Met Tikkie Terug kunnen consumenten gewoon via de Tikkie app die al kennen aan meedoen aan de geldterugacties en wordt het bedrag direct binnen 5 seconden op de rekening van de consument gestort, zonder dat consumenten persoonlijke gegevens hoeven achter te laten.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Proef met statiegeldbekers op Rotterdam CS en in de Maasstad
Stations - Rotterdamse ondernemers, de gemeente Rotterdam en NS introduceren samen statiegeldbekers. Het gaat om een proef voor reizigers op station Rotterdam Centraal en in de stad Rotterdam. De proef is maandag van start gegaan.
Lees berichtABN AMRO: ‘grootste crises voor foodsector lijkt voorbij’
Analyse – Een lichte stijging van het volume van zo’n 0,5 procent in 2024, maar met oplopende personeelskosten, grondstoffen en energie, zorgen gezamenlijk voor verdere druk op de marges in de foodsector. Toch lijkt daarmee de grootste crises voorbij, aldus een analyse van ABN AMRO. De bank heeft de verwachting dat het in de foodsector in de tweede helft van 2024 allemaal wat...
Lees berichtTomra introduceert de ‘slimme prullenbak’ SmartBin
Introductie – Emballagefabrikant Tomra en Tikkie introduceren op de Horecava de SmartBin. Bij deze ‘slimme prullenbak’ kunnen gasten van horeca- en fastfoodketens zelf hun herbruikbare bekers inleveren en het betaalde statiegeld via een Tikkie QR-code direct op hun rekening laten storten.
Lees berichtTikkie haalt met 6,6 miljard euro nieuw jaarrecord
Betalingen –In totaal is in 2023 voor ruim 6,6 miljard euro aan Tikkies verrekend. Het record van vorig jaar - 5,5 miljard euro - is hiermee opnieuw verbroken. Het totale bedrag dat sinds de start van Tikkie, ruim zeven jaar geleden, met de app is betaald, komt hiermee op ruim 25,2 miljard euro.
Lees berichtSuccesvolle introductie statiegeldmachine Jumbo Eerbeek
Statiegeld - Na een grootse introductie in september van de nieuwe TOMRA R1-emballachemachine kijkt Jumbo Eerbeek terug op een uiterst succesvolle periode. Ondernemer Christiaan Heine krijgt veel enthousiaste reacties van bestaande en nieuwe klanten. De machine verwerkt tot wel 100 stuks statiegeldverpakkingen per keer en trekt zelfs klanten vanuit het hele land.
Lees berichtJumbo Eerbeek plaatst eerste bulkfeed emballage-automaat
Statiegeld – Klanten van Jumbo Eerbeek kunnen vanaf woensdag in één keer - tot 100 stuks - zowel PET als blik leegschudden in de emballage-automaat van Tomra. De zogenaamde ‘bulkfeed-automaat’ is de eerste in Nederland. Bovendien vindt de uitbetaling van het statiegeld direct en snel plaats via een Tikkie QR-code.
Lees bericht