‘6 miljoen gebruikers sturen 200.000 Tikkies per dag’

Betaalapp - Tikkie, de betaalapp van ABN AMRO met meer dan 6 miljoen gebruikers, is er nu ook voor geldterugacties. Om geld terug te krijgen hebben consumenten alleen de aankoopbon nodig en de app. Wie de betreffende actieknop aanklikt en met de camera over de aankoopbon gaat, krijgt binnen 5 seconden het aankoopbedrag retour. De pilotfase is inmiddels achter de rug en dus wordt de Tikkie Terug-app nu breed in de markt gezet. Reden om eens uitvoeriger te kijken naar het gebruik van Tikkie en de mogelijkheden te bekijken voor ondernemers van de betaal-app.
Tikkie telt 6 miljoen gebruikers, maar hoe vaak gebruiken die Tikkie gemiddeld?
“Het laatst bekende activiteitscijfer is 200.000 Tikkies gemiddeld per dag. Op dit moment zijn er geen actuelere cijfers, maar wellicht komen die in een volgende persmededeling”
Waarvoor zetten de gebruikers Tikkies in?
“Als het gaat om de top 3 dan worden Tikkies vooral ingezet voor eten en drinken in de horeca, gevolgd door cadeaus en dan bij gezamenlijke uitjes. Maar de laatste tijd zien we het gebruik ook uitbreiden, bijvoorbeeld een enorme stijging in Tikkies voor boodschappen.”
Welke leeftijdsgroep gebruikt Tikkie vooral?
“Tikkie wordt door alle leeftijdsgroepen gebruikt. De laatste maanden zien we de groep 40 jaar en ouder wel erg hard groeien. Maar met ruim 6 miljoen gebruikers is Tikkie ook steeds meer een afspiegeling van de maatschappij. De millennials zijn de grootste en meest actieve groep binnen Tikkie (18-35 jaar).”
Tikkie werd eerder als pilot ingezet bij de Introductie Coca-Cola Fuze en de nieuwe smaak van Coca-Cola Energy in februari waarom nu pas naar buiten gekomen met de uitrol?
“De introductie van Coca-Cola en Fuze Tea in combinatie met Tikkie Terug wilden we al in maart communiceren maar de corona-omstandigheden hebben ons doen besluiten de launch iets uit te stellen en nu – in combinatie met de tompoucenactie met Hema gelijk in te zetten bij een bredere doelgroep.”
Tikkie terug wordt in het persbericht neergezet als oplossing voor refund-acties, maar de toepassingen zijn toch vele malen breder?
“De oplossingen die wij bieden met Tikkie zijn inderdaad vele malen breder. Wij hebben al lange tijd een app, portal en Application Programming Interface (kortweg API genoemd, software om met andere partijen te communiceren, red.) die het mogelijk maakt dat ruim 10.000 bedrijven op heel verschillende manieren snel en gemakkelijk betalingen kunnen doen. De nieuwe propositie ‘Tikkie Terug’ is echt ontwikkeld om geldterugacties makkelijker te maken. Hiermee laten we zien dat de basisfunctionaliteit van Tikkie op veel verschillende manieren is in te zetten.”
Zou Tikkie ook een oplossing kunnen zijn voor het contactloos en contantloos betalen op bijvoorbeeld festivals of voetbalstadions in plaats van het opwaarderen van kaarten e.d.?
“Zeker, Tikkie is heel breed inzetbaar als snelle en makkelijke betaaloplossing. Het festival bijvoorbeeld is er eentje waar wij dit jaar meer mee gepland hadden. Door corona is dit echter anders gelopen.”
In het persbericht staat:’ Met Tikkie Terug brengt Tikkie de bekende geldterugacties naar het niveau dat wordt verwacht in 2020’, wat wordt daarmee bedoeld?
“Volledig digitaal en snel zonder dat hier voor bedrijven of consumenten veel handling in zit. Tot nog toe werken geldterugacties vooral via het uploaden van het aankoopbewijs of het insturen van de aankoopbon naar een antwoordnummer. Vaak moet er dan dagen of zelfs weken gewacht worden op de cashback. En moeten klanten bovendien allerlei persoonlijke gegevens invullen. Met Tikkie Terug kunnen consumenten gewoon via de Tikkie app die al kennen aan meedoen aan de geldterugacties en wordt het bedrag direct binnen 5 seconden op de rekening van de consument gestort, zonder dat consumenten persoonlijke gegevens hoeven achter te laten.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Lidl en Vrumona winnaars allereerste Tikkie Awards
Awards – Lidl en Vrumona zijn de allereerste bedrijven die een Tikkie Campagne Award hebben uitgereikt gekregen. De bekendmaking vond plaatst op vrijdag 7 februari het Tikkie seminar tijdens het ABN AMRO Open tennistoernooi in Ahoy Rotterdam. Lidl krijgt de award voor Beste Tikkie Advertentiecampagne van 2024 en Vrumona de prijs voor Beste Cashback Campagne.
Lees berichtING iets positiever over horeca 2025 dan ABN AMRO
Analyse – ING Research en ABN AMRO presenteerden vandaag hun toekomstverwachtingen voor de horeca in 2025. Opvallend is dat ING iets positiever is dan ABN AMRO. Daar waar ING een lichte volumegroei ziet, voorziet ABN AMRO vooral een toenemende druk in de horeca door oplopende kosten en toenemende concurrentie. Beide banken verwachten wel een toename in het aantal faillissementen in 2025.
Lees berichtHotellerie roept kabinet op btw-plan te laten varen
Politiek - In Hotel Babylon kwamen begin deze week onderzoekers, hoteliers, politiek en stakeholders bijeen om te praten over het plan van het kabinet om de btw op logies te verhogen. Volgens diverse analisten gaat het plan (veel) minder opleveren dan gedacht, maar zal het plan vooral ook veel negatieve effecten meebrengen.
Lees berichtNieuw festivalconcept DE TAAFEL van The Food Line-up
Festivalcatering – Zó vanuit je tentje ontbijten op twee bijzondere plekken in de natuur van Vlieland: zo’n 250 Into The Great Wide Open festivalgangers mochten dit weekend voor de eerste keer aanschuiven bij het nieuwe festivalconcept DE TAAFEL van impact cateraar The Food Line-up.
Lees berichtNespresso introduceert feloranje Travel Mug
Introductie - Nespresso viert Koningsdag met de introductie van de multifunctionele Travel Mug in een nieuwe koninklijke kleur. Daarnaast gaat het koffiemerk recepten aanbieden voor een warme koffieboost of een verkoelende koffiecocktail.
Lees berichtKarma Kebab-oprichter Hidde Stolkwijk legt taken neer
Persoonlijk - Hidde Stolkwijk, één van de oprichters van vegan foodconcept Karma Kebab, heeft besloten zijn taken per eind mei neer te leggen. Wat hij hierna gaat doen is niet bekend. Stolkwijk maakt zijn vertrek bekend op Linkedin.
Lees bericht