60 miljoen boterhammen redden tijdens Verspillingsvrije Week


Actie – Wat zorgvuldiger omgaan met brood en broodproducten, kan in een week tijd 60 miljoen boterhammen besparen. Dat is ook de inzet van bakkers en supermarkten die meedoen aan de campagne van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling om broodverspilling onder consumenten te voorkomen, tijdens de nationale Verspillingsvrije Week van 7 tot en met 13 september.

De deelnemende bakkerijen en supermarktengaan tijdens de actieweek op maar liefst 3 miljoen broden de sticker plakken ‘Eet jij ook elke boterham?’ Brood is namelijk het meest verspilde product door Nederlandse huishoudens, gevolgd door zuivel, groente, fruit, aardappelen en vlees. Toine Timmermans, directeur van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling: “Het verminderen van voedselverspilling is wereldwijd een van de belangrijkste maatregelen tegen klimaatverandering. Veel mensen weten dit nog niet en dat maakt onze campagne zo relevant. Tegelijkertijd is het mooie daarvan: iedereen kan eraan meedoen en iets positiefs bijdragen. Elk kapje brood of uitgeknepen zuivelpak telt. Als heel Nederland een week lang thuis geen voedsel verspilt, levert dat een besparing op van 11,5 miljoen kilo goed voedsel, dat is ca. 40 miljoen kg minder CO2 uitstoot.”

Ruim 100 partners

Op Duurzame Dinsdag 7 september opent Samen Tegen Voedselverspilling samen met het Voedingscentrum en ruim 100 bedrijven, maatschappelijke organisaties, overheden en scholen de derde nationale Verspillingsvrije Week. Die week vinden door het hele land activiteiten plaats om consumenten te inspireren om verspillingsvrij te kopen, koken en te bewaren. De activiteiten rondom brood zijn hier onderdeel van. De campagne wordt ook ondersteund door een tv-commercial Hallo broodeters van Nederland’ van Samen Tegen Voedselverspilling, die vanaf vandaag is te zien.

Bron: @FoodClicks

Campagnebeeld van de commercial
60 miljoen boterhammen kunnen worden gered in één week

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Albron neemt De Buurtboer over

Overname - Albron heeft De Buurtboer, leverancier van bedrijfslunches overgenomen van de beide oprichtsters. Albron versterkt hiermee haar portfolio aan oplossingen voor eten en drinken op het werk.

Lees bericht






AH komt met Verspil-mij-niet zakje in strijd tegen verspilling

Formulenieuws – Naast een landelijke uitrol van het initiatief 'Brood van gisteren' tegen voedselverspilling, komt Albert Heijn met het Verspil-me-niet zakje en gaat de supermarktketen producten tegen de houdbaarheidsdatum ‘dynamisch afprijzen’. AH zet daarmee een volgende stap in de strijd tegen het verspillen van voedsel.

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid