60 miljoen boterhammen redden tijdens Verspillingsvrije Week


Actie – Wat zorgvuldiger omgaan met brood en broodproducten, kan in een week tijd 60 miljoen boterhammen besparen. Dat is ook de inzet van bakkers en supermarkten die meedoen aan de campagne van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling om broodverspilling onder consumenten te voorkomen, tijdens de nationale Verspillingsvrije Week van 7 tot en met 13 september.

De deelnemende bakkerijen en supermarktengaan tijdens de actieweek op maar liefst 3 miljoen broden de sticker plakken ‘Eet jij ook elke boterham?’ Brood is namelijk het meest verspilde product door Nederlandse huishoudens, gevolgd door zuivel, groente, fruit, aardappelen en vlees. Toine Timmermans, directeur van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling: “Het verminderen van voedselverspilling is wereldwijd een van de belangrijkste maatregelen tegen klimaatverandering. Veel mensen weten dit nog niet en dat maakt onze campagne zo relevant. Tegelijkertijd is het mooie daarvan: iedereen kan eraan meedoen en iets positiefs bijdragen. Elk kapje brood of uitgeknepen zuivelpak telt. Als heel Nederland een week lang thuis geen voedsel verspilt, levert dat een besparing op van 11,5 miljoen kilo goed voedsel, dat is ca. 40 miljoen kg minder CO2 uitstoot.”

Ruim 100 partners

Op Duurzame Dinsdag 7 september opent Samen Tegen Voedselverspilling samen met het Voedingscentrum en ruim 100 bedrijven, maatschappelijke organisaties, overheden en scholen de derde nationale Verspillingsvrije Week. Die week vinden door het hele land activiteiten plaats om consumenten te inspireren om verspillingsvrij te kopen, koken en te bewaren. De activiteiten rondom brood zijn hier onderdeel van. De campagne wordt ook ondersteund door een tv-commercial Hallo broodeters van Nederland’ van Samen Tegen Voedselverspilling, die vanaf vandaag is te zien.

Bron: @FoodClicks

Campagnebeeld van de commercial
60 miljoen boterhammen kunnen worden gered in één week

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Rotterdams Urban Winery lanceert wijn van geredde druiven

Wijn - Met de lancering van Rotterdam Urban Winery's eerste circulaire wijnen heeft het merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van duurzame wijnproductie en het tegengaan van voedselverspilling. Deze wijnen, gemaakt van tafeldruiven die anders in de afvalbak zouden belanden, zetten een nieuwe standaard voor duurzaamheid en innovatie in wijnproductie.

Lees bericht


Ton van Veen (Jumbo): ‘Meer klanten voorbode van hernieuwde groei’

Formulenieuws - Jumbo maakte vanochtend cijfers bekend over het eerste halfjaar, waarbij topman Ton van Veen tevens terugblikte op de eerste zes maanden van dit jaar, maar ook een perspectief schetst voor de nabije toekomst. De omzet steeg in het eerste halfjaar met een procentje, terwijl het marktaandeel vrijwel onveranderd uitkwam op 21%.

Lees bericht

Bierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%

Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.

Lees bericht

Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid