A.I. vooral inzetten op dataverwerking en data-analyse


Volgens Rina Joosten is A.I. vooral inzetbaar om de juiste ‘targeting strategie’ op te zetten

Event - Artificial Intelligence (A.I.) niet inzetten voor content, maar voor data-analyse. Dat was de kern van de boodschap die de CEO van Pera, Rina Joosten-Rabou, had voor de aanwezige fsxs-marketeers tijdens de Horecava. Tijdens de drukbezochte Marketing Breakfast Club gaf zij een lesje A.I.-marketing. En het verzamelen en analyseren van data staan bij haar centraal. Marketeers van de toekomst zullen in haar ogen ook 'strategische marketeers' moeten worden en A.I. wordt de collega die daarbij gaat ondersteunen.

Joosten is co-founder van Pera, een techbedrijf dat A.I. inzet voor het beter en snellen matchen van kandidaten in het sollicitatieproces. Als expert is zij tevens benoemd in Taskforce voor A.I. in Nederland. Daarnaast adviseert ze de Europese Commissie over A.I. beleid. Bovendien heeft Joosten door haar jarenlange verblijf in China aan den lijve ondervonden wat je als marketeer kun doen met A.I..

‘Targeting strategie’

Over één ding was zij heel duidelijk; Artificial Intelligence is niet ChatGPT, of een promt die je aan ChatGPT meegeeft om iets een tekstuele context te geven. A.I. is ook geen middel om beeldmateriaal te creëren, hoewel een programma MidJourney wel makkelijk beeldmateriaal genereert. Dat is allemaal leuk maar aan de inzet daarvan kleven ook bezwaren. Waar het bij Joosten vooral omgaat is de inzet van A.I. bij dataverzameling en de verwerking van data. En dan met name om een juiste ‘targeting strategie’ op te zetten. “Iedereen kent wel het voorbeeld van Burger King, die een hamburger voor een cent aanbod aan mensen die het terrein opreden van een McDonald’s,” aldus Joosten. Dat is volgens haar gericht marketing bedrijven, hoewel het wel laat zien dat Burger King dan weet waar je bent. “Maar wat ook gerichte marketing is, is wanneer ik elke woensdagmiddag bij een bepaald Italiaans restaurant een pizza Margarita ga eten. Wanneer je dat weet kun je mij verleiden tot bijvoorbeeld iets extra’s. Of nog mooier, wanneer je weet dat alle mensen die op woensdagmiddag een pizza Margarita eten op donderdagochtend zin hebben in een yoghurt granola. Met die informatie kun je het verschil maken”.

China

In China is volgens Joosten de ontwikkeling al veel verder, maar ook in Nederland worden stappen gezet. Internationaal gaat McDonald’s samenwerken met Alibaba. Maar ook merkfabrikanten en minder bekende foodformules zijn steeds meer bezig met A.I. Zo maakt de Russische pizzaketen Dodo, dat ook vestigingen heeft in Engeland, recepten voor de pizza’s op basis van persoonlijke smaakvoorkeuren van mensen met een AI-bot ChatGPT. Volgens bestellers van de pizza’s is het ongelofelijk wat die AI-bot ChatGPT bedenkt voor pizza’s. Maar ook Coca-Cola ontwikkelde onlangs een smaak en een verpakking op basis van A.I.. En ook Unilever is er volop mee bezig en richt zelfs haar partfolio met A.I. verder in. Hoogtijd volgens Joosten dat meer bedrijven zich gaan bezighouden met de inzet van A.I., want nu zijn het vaak steeds dezelfde bedrijven die voorop lopen, maar met de juiste inzet van A.I. kun je ook als minde groot bedrijf een gamechanger worden.

Jim Stoltze

Na Joosten bracht Jim Stoltze Aigency aan de hand van een interactieve quiz A.I. in de praktijk. Stolze levert oplossingen op het gebied van kunstmatige intelligentie aan grote bedrijven, maar treedt daarnaast op voor ‘pep-talks’. Kern van zijn boodschap was: A.I. gaat de mens niet vervangen, maar helpen. “Algoritmes zijn ontwikkeld door mensen en geven alleen aan wat het meest waarschijnlijke is. Zo zoekt ChatCPT alleen maar naar het meest waarschijnlijke woord na het volgende woord. Echte creativiteit komt van mensen.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Tweede GemaQ Summit in teken van gezonde toekomst

Event – Het was voor de tweede keer dat GemaQ, de inkoopcoöperatie voor tankstations, een Business Boost Summit organiseerde. Na de eerste in Beekse Bergen, was nu als locaties het AFAS Theater in Leusden gekozen. Naast sprekers, die de aanwezigen tankstationondernemers moesten inspireren en motiveren, ook een dertigtal bedrijven die hun nieuwste producten of technieken presenteerden voor een efficiëntere...

Lees bericht



Bekendmaking Foodservice Marketing Award tijdens Horecava

Awards – Gate delivery en Smullers roze fritessaus waren de winnaars van de Foodservice Marketing Award vorig jaar. Deze editie is de opzet gewijzigd en is er maar één winnaar. De prijs onderscheidt de meest succesvolle en toonaangevende marketinginitiatieven binnen de foodservice en wordt tijdens de Marketing Breakfast Club op de Horecava bekend gemaakt en uitgereikt De Foodservice Marketing Award is...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid