Bakkerij Amstelveld zet AI in voor kwaliteitscontrole


Foto bij: Pegamento

Innovatie - Bakkerij Amstelveld gebruikt als eerste bakkerij in Nederland een systeem met een camera en AI-netwerken om brood te controleren op kwaliteit. De technologie voor de kwaliteitscheck werd geleverd door Pegamento.

Pegamento is een bedrijf dat gespecialiseerd is in beeldherkenningssysteem en Artificial Intelligence (AI) detectie software. Deze AI-software kent diverse toepassingen. Bakkerij Amstelveld is de eerste bakker in Nederland die een AI-systeem gebruikt om elk broodje te controleren.

Een eerste AI-netwerk bekijkt welk type brood het betreft en zorgt ervoor dat elk individueel broodje gedetecteerd kan worden. Vervolgens kijkt een tweede AI-netwerk of de kwaliteit voldoet. Het systeem wijst het niet gewenste brood af en stuurt dit middels een Programmable Logic Controller (PLC) door naar een van de afwijsbanden.

Pegamento ontwikkelde een systeem dat de kwaliteit van klein brood volautomatisch herkent op basis van vorm, kleur en grootte. Broodjes die niet voldoen worden van de band verwijderd. “We hadden nooit gedacht dat AI óók een toevoeging kon zijn op ons werk als bakker”, aldus Danny Ilcken van Bakkerij Amstelveld.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

A.I. vooral inzetten op dataverwerking en data-analyse

Event - Artificial Intelligence (A.I.) niet inzetten voor content, maar voor data-analyse. Dat was de kern van de boodschap die de CEO van Pera, Rina Joosten-Rabou, had voor de aanwezige fsxs-marketeers tijdens de Horecava. Tijdens de drukbezochte Marketing Breakfast Club gaf zij een lesje A.I.-marketing. En het verzamelen en analyseren van data staan bij haar centraal. Marketeers...

Lees bericht


Volledige geautomatiseerde burgershop opent in California

Buitenland – In Zuid-California is de eerste volledig geautomatiseerde en AI-aangedreven burgerrestaurant geopend. Bij de ‘CaliExpress by Flippy’ is het nu mogelijk om premium Wagyu Blend Burgers aan te bieden tegen traditionele burgerprijzen, zo laten de initiatiefnemers weten.

Lees bericht

Tweede GemaQ Summit in teken van gezonde toekomst

Event – Het was voor de tweede keer dat GemaQ, de inkoopcoöperatie voor tankstations, een Business Boost Summit organiseerde. Na de eerste in Beekse Bergen, was nu als locaties het AFAS Theater in Leusden gekozen. Naast sprekers, die de aanwezigen tankstationondernemers moesten inspireren en motiveren, ook een dertigtal bedrijven die hun nieuwste producten of technieken presenteerden voor een efficiëntere...

Lees bericht

Nieuw kennisinitiatief Anuga Horizon naast Anuga

Vakbeurzen – Aan de Anuga van dit jaar wordt voor het eerst toegevoegd de Anuga Horizon, een nieuw evenementformat, parallel gehouden aan de mondiale levensmiddelenbeurs Anuga. Thema van het nieuwe kennisevent is ‘Discovering New Frontiers: Anuga HORIZON - Cultivating Change in Food Innovation ‘.

Lees bericht


‘AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen’

Bijeenkomst – Donderdag vond de bijeenkomst ‘Phygital’ van Trema Foodnetwerk. Het thema behandelde de vraagstukken van de steeds verdere (noodzakelijke) integratie van digitalisering en robotisering in de foodservicebranche. Efficiency en gebrek aan personeel zijn belangrijk uitgangspunten bij de invulling. Conclusie van de dag: AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen, maar kunnen de menselijke waarde van gastvrijheid nooit vervangen.

Lees bericht

Coca-Cola introduceert smaakvariant in co-creatie met AI

Introductie – Coca-Cola lanceert woensdag wereldwijd Coca-Cola 3000, een limited-edition smaakvariant van Coca-Cola Zero Sugar binnen het Coke Creations platform. Coca-Cola 3000 Zero Sugar is de eerste smaak, die mede door menselijke als kunstmatige intelligentie (AI) is gecreëerd.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid