Aantal bezoeken buitenshuis nog boven niveaus eerste lockdown


Horecabezoeken

Analyse – De Horeca – inclusief de segmenten  fastservice, vervoer en catering - liggen tezamen -38% lager in P11 (week 41 tot en met  week 44),  in vergelijking met de zelfde periode in voorgaande jaren. Cumulatief gezien tot en met periode P11 is dit -33%. In p4 en P5 lag dit gemiddeld op -56%.

Dat blijkt uit een data analyse van het Rotterdamse bureau Datlinq. Het bedrijf maakt een vierwekelijke rapportage over de bestedingen in de buitenhuismarkt tijden de coronaperiode. De gegevens komen uit het Out-of-Home Shopper monitor. Het onderzoek is het grootste in zijn soort en brengt het consumptiegebruik in Nederland voor alle eet-en drinkgelegenheden buitenshuis in kaart en de aankopen van buitenhuisproducten bij supermarkten.

Bezoek catering stabiel op -25%

Voor catering zakt het aantal bezoeken terug met -25% t.o.v. 2018/19. De piek naar het werk van na de zomervakantie blijft in 2020 achterwege, maar het gedrag strookt niet direct met het advies uit de persconferentie in september. In oktober en november blijft het aantal bezoeken aan het werk stabiel. Totaal blijft catering op -30% staan t.o.v. van de zomerperiode. Bezoeken aan werken liggen op -36%, het is vooral het onderwijs dat met -14% relatief hoog ligt in de laatste 2 perioden.

Horecabezoek daalt naar -51%

Met -51% gaat horeca inclusief het segment fastservice alweer richting het niveau van de eerste lockdown-periode. De omzet komt nu cumulatief uit op -36% (inclusief afhalen, maar exclusief thuisbezorgen). In deze cijfers zit  slechts 2,5 week horecasluiting van de 4 weken. De laatste 2 weken van P11 liggen wel nog 2 keer zo hoog als in de 1e 2 weken van P4 (relatief meer afhalen kan hiervan oorzaak zijn).

Thuisbezorging neemt weer de weg naar boven, naar 6,5% van de avondmaaltijden. Dit betekent dat thuisbezorging nu weer ruim 2 keer hoger ligt dan het niveau van vorig jaar. Daarmee niet de piek bereikend van de eerste lockdown of van P8 maar duidelijk weer hoger dan 4,5% gemiddeld van de laatste 2 perioden. Het is vooral de groep jonger dan 50 jaar die de pieken veroorzaakt. 9% van de avondmaaltijden betekent alweer richting één thuisbezorgmaaltijd per week (het afhalen nog buiten beschouwing gelaten).

Bron: Datlinq

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Groeiende zorgen over voldoende horecapersoneel

Onderzoek  - Horecaondernemers hebben grote zorgen over personeelskrapte. Zeker met de lange weekenden met Hemelvaart en Pinksteren voor de deur, vragen horecaondernemers zich af of ze hun gasten wel op de juiste manier kunnen ontvangen door het personeelsprobleem in de sector, maar inzet techniek wordt nog niet gezien als oplossing. Dat laat onderzoek van GROUP7 Professional Community zien.

Lees bericht


Vakbeurs euvend & coffeena 2022 gaat niet door

Vakbeurzen - De Internationale Vakbeurs voor Vending & Office Coffee Service die gepland staat voor 27 tot en met 29 oktober, euvend & coffeena 2022, gaat dit jaar niet door. De reden is dat de organisatie niet een volwaardige afspiegeling van de markt voor vending en koffie kan presenteren.

Lees bericht


Visie CIRFOOD gaat uit van gezonde voeding voor iedereen

Catering - Sinds CIRFOOD in 2016 de Nederlandse markt betrad, zijn de medewerkers op steeds meer locaties eerlijke, duurzame en verse gerechten gaan bereiden. Hierbij houden ze vast aan de bedrijfsvisie dat iedereen recht heeft op goede voeding. De cateraar heeft al een groot marktaandeel in het (hoger) onderwijs en krijgt ook in het B&I-segment steeds meer voet aan de...

Lees bericht

Diageo lanceert nieuw B2B-kennisplatform DIAGEO One

Platform - Diageo introduceert DIAGEO One, een B2B-ondersteuningsplatform, waar eigenaren van slijterijen en horeca 24 uur per dag terecht kunnen voor onder meer exclusieve trainingsvideo's, recepten, social media materiaal, speciale aanbiedingen, trends updates. Ook het bestellen van Diageo producten via hun reguliere groothandel kan met DIAGO One.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid