Aantal bezoeken buitenshuis nog boven niveaus eerste lockdown
Analyse – De Horeca – inclusief de segmenten fastservice, vervoer en catering - liggen tezamen -38% lager in P11 (week 41 tot en met week 44), in vergelijking met de zelfde periode in voorgaande jaren. Cumulatief gezien tot en met periode P11 is dit -33%. In p4 en P5 lag dit gemiddeld op -56%.
Dat blijkt uit een data analyse van het Rotterdamse bureau Datlinq. Het bedrijf maakt een vierwekelijke rapportage over de bestedingen in de buitenhuismarkt tijden de coronaperiode. De gegevens komen uit het Out-of-Home Shopper monitor. Het onderzoek is het grootste in zijn soort en brengt het consumptiegebruik in Nederland voor alle eet-en drinkgelegenheden buitenshuis in kaart en de aankopen van buitenhuisproducten bij supermarkten.
Bezoek catering stabiel op -25%
Voor catering zakt het aantal bezoeken terug met -25% t.o.v. 2018/19. De piek naar het werk van na de zomervakantie blijft in 2020 achterwege, maar het gedrag strookt niet direct met het advies uit de persconferentie in september. In oktober en november blijft het aantal bezoeken aan het werk stabiel. Totaal blijft catering op -30% staan t.o.v. van de zomerperiode. Bezoeken aan werken liggen op -36%, het is vooral het onderwijs dat met -14% relatief hoog ligt in de laatste 2 perioden.
Horecabezoek daalt naar -51%
Met -51% gaat horeca inclusief het segment fastservice alweer richting het niveau van de eerste lockdown-periode. De omzet komt nu cumulatief uit op -36% (inclusief afhalen, maar exclusief thuisbezorgen). In deze cijfers zit slechts 2,5 week horecasluiting van de 4 weken. De laatste 2 weken van P11 liggen wel nog 2 keer zo hoog als in de 1e 2 weken van P4 (relatief meer afhalen kan hiervan oorzaak zijn).
Thuisbezorging neemt weer de weg naar boven, naar 6,5% van de avondmaaltijden. Dit betekent dat thuisbezorging nu weer ruim 2 keer hoger ligt dan het niveau van vorig jaar. Daarmee niet de piek bereikend van de eerste lockdown of van P8 maar duidelijk weer hoger dan 4,5% gemiddeld van de laatste 2 perioden. Het is vooral de groep jonger dan 50 jaar die de pieken veroorzaakt. 9% van de avondmaaltijden betekent alweer richting één thuisbezorgmaaltijd per week (het afhalen nog buiten beschouwing gelaten).
Bron: Datlinq
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtSodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart
Catering - Vanaf maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht