Aantal bezoeken buitenshuis nog boven niveaus eerste lockdown


Horecabezoeken

Analyse – De Horeca – inclusief de segmenten  fastservice, vervoer en catering - liggen tezamen -38% lager in P11 (week 41 tot en met  week 44),  in vergelijking met de zelfde periode in voorgaande jaren. Cumulatief gezien tot en met periode P11 is dit -33%. In p4 en P5 lag dit gemiddeld op -56%.

Dat blijkt uit een data analyse van het Rotterdamse bureau Datlinq. Het bedrijf maakt een vierwekelijke rapportage over de bestedingen in de buitenhuismarkt tijden de coronaperiode. De gegevens komen uit het Out-of-Home Shopper monitor. Het onderzoek is het grootste in zijn soort en brengt het consumptiegebruik in Nederland voor alle eet-en drinkgelegenheden buitenshuis in kaart en de aankopen van buitenhuisproducten bij supermarkten.

Bezoek catering stabiel op -25%

Voor catering zakt het aantal bezoeken terug met -25% t.o.v. 2018/19. De piek naar het werk van na de zomervakantie blijft in 2020 achterwege, maar het gedrag strookt niet direct met het advies uit de persconferentie in september. In oktober en november blijft het aantal bezoeken aan het werk stabiel. Totaal blijft catering op -30% staan t.o.v. van de zomerperiode. Bezoeken aan werken liggen op -36%, het is vooral het onderwijs dat met -14% relatief hoog ligt in de laatste 2 perioden.

Horecabezoek daalt naar -51%

Met -51% gaat horeca inclusief het segment fastservice alweer richting het niveau van de eerste lockdown-periode. De omzet komt nu cumulatief uit op -36% (inclusief afhalen, maar exclusief thuisbezorgen). In deze cijfers zit  slechts 2,5 week horecasluiting van de 4 weken. De laatste 2 weken van P11 liggen wel nog 2 keer zo hoog als in de 1e 2 weken van P4 (relatief meer afhalen kan hiervan oorzaak zijn).

Thuisbezorging neemt weer de weg naar boven, naar 6,5% van de avondmaaltijden. Dit betekent dat thuisbezorging nu weer ruim 2 keer hoger ligt dan het niveau van vorig jaar. Daarmee niet de piek bereikend van de eerste lockdown of van P8 maar duidelijk weer hoger dan 4,5% gemiddeld van de laatste 2 perioden. Het is vooral de groep jonger dan 50 jaar die de pieken veroorzaakt. 9% van de avondmaaltijden betekent alweer richting één thuisbezorgmaaltijd per week (het afhalen nog buiten beschouwing gelaten).

Bron: Datlinq

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Kerstomzet restaurants in het niet bij groei omzet supers

Data-analyse - Eindelijk was het weer druk voor sommige restaurants. Veel restaurants die zich tijdens de feestmaand december hadden gericht op de kerstmenu’s deden goed zaken. In veel gevallen overtrof de vraag zelfs het aantal kerstmenu’s. Die menu’s moesten wel zelf worden afgehaald.

Lees bericht


Rene Bos verschuift met Bram Stolk van schoolcateraar naar softwarebedrijf

Vending - Niet de frisdrank- of snackautomaat is mogelijk aan een volgende generatie toe, maar het betaalsysteem en de wijze waarop de vendingmachine met klanten communiceert. Dat is wat directeur Rene Bos van cateringbedrijf Scoolcompany dacht alvorens aan de slag te gaan met een aantal softwarepartners voor een nieuwe betaal- en bestelsoftware, voor zowel de counter- als vendingverkoop.

Lees bericht

Coop en Telesuper samen in nieuw dc voor boodschappenbezorging

Bezorgdienst – Supermarktketen Coop en bezorgservice Telesuper versterken hun samenwerking op het gebied van boodschappenbezorging om de (zakelijke) klant nog beter te bedienen. Samen betrekken ze een duurzaam nieuw distributiecentrum in Almere, en zetten daarmee een volgende stap in efficiency en groei.

Lees bericht







© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid