Aantal bezoeken buitenshuis nog boven niveaus eerste lockdown


Horecabezoeken

Analyse – De Horeca – inclusief de segmenten  fastservice, vervoer en catering - liggen tezamen -38% lager in P11 (week 41 tot en met  week 44),  in vergelijking met de zelfde periode in voorgaande jaren. Cumulatief gezien tot en met periode P11 is dit -33%. In p4 en P5 lag dit gemiddeld op -56%.

Dat blijkt uit een data analyse van het Rotterdamse bureau Datlinq. Het bedrijf maakt een vierwekelijke rapportage over de bestedingen in de buitenhuismarkt tijden de coronaperiode. De gegevens komen uit het Out-of-Home Shopper monitor. Het onderzoek is het grootste in zijn soort en brengt het consumptiegebruik in Nederland voor alle eet-en drinkgelegenheden buitenshuis in kaart en de aankopen van buitenhuisproducten bij supermarkten.

Bezoek catering stabiel op -25%

Voor catering zakt het aantal bezoeken terug met -25% t.o.v. 2018/19. De piek naar het werk van na de zomervakantie blijft in 2020 achterwege, maar het gedrag strookt niet direct met het advies uit de persconferentie in september. In oktober en november blijft het aantal bezoeken aan het werk stabiel. Totaal blijft catering op -30% staan t.o.v. van de zomerperiode. Bezoeken aan werken liggen op -36%, het is vooral het onderwijs dat met -14% relatief hoog ligt in de laatste 2 perioden.

Horecabezoek daalt naar -51%

Met -51% gaat horeca inclusief het segment fastservice alweer richting het niveau van de eerste lockdown-periode. De omzet komt nu cumulatief uit op -36% (inclusief afhalen, maar exclusief thuisbezorgen). In deze cijfers zit  slechts 2,5 week horecasluiting van de 4 weken. De laatste 2 weken van P11 liggen wel nog 2 keer zo hoog als in de 1e 2 weken van P4 (relatief meer afhalen kan hiervan oorzaak zijn).

Thuisbezorging neemt weer de weg naar boven, naar 6,5% van de avondmaaltijden. Dit betekent dat thuisbezorging nu weer ruim 2 keer hoger ligt dan het niveau van vorig jaar. Daarmee niet de piek bereikend van de eerste lockdown of van P8 maar duidelijk weer hoger dan 4,5% gemiddeld van de laatste 2 perioden. Het is vooral de groep jonger dan 50 jaar die de pieken veroorzaakt. 9% van de avondmaaltijden betekent alweer richting één thuisbezorgmaaltijd per week (het afhalen nog buiten beschouwing gelaten).

Bron: Datlinq

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht


CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid