‘Achterhoek en grensstreek kiezen vaker voor alcoholvrij’


Onderzoek – Alcohol zit in de lift. Niet alleen wordt het meer verkocht, ook het aantal alcoholvrije biervarianten neemt steeds meer toe. Wel zijn er regionale verschillen in consumptie. Zo blijkt alcoholvrij bier vooral populair te zijn in de Achterhoek en langs de grensstreken. Nederland is een echt pilsland, stelt onderzoeksbureau Nielsen die de analyse over de biermarkt maakte. In 2009 bestond circa 95% van het verkochte biervolume in de supermarkt uit bier met een alcohol percentage tussen de 3.5% en 5.5%. Inmiddels is dat gedaald tot 81.2%. Deze sterke daling wordt volgens Nielsen volledige verklaard door de opmars van alcoholvrij bier en laag alcoholische bieren. Radler Groei in alcoholvrij en laag alcoholisch bier is met name begonnen bij de introductie van Radler 2.0%, dat kort daarop werd opgevolgd door de 0.0-variant. Inmiddels hebben deze biervarianten steeds meer concurrentie gekregen van andere biersoorten. Ook binnen de groep speciaalbieren neemt het aandeel alcoholvrij steeds meer toe. 90 miljoen Geschat wordt dat het segment alcoholvrij binnen retail inmiddels zo’n 90 miljoen euro bedraagt. Dat is ruimschoots meer dan bijvoorbeeld andere alcoholische productgroepen zoals Port of Mousserende wijnen. Bovendien blijkt dat alcoholvrij ook vaker online wordt besteld. Het volumeaandeel ten opzichte van normaal bier ligt bijna twee keer zo hoog, namelijk 12,6% online versus 6,7% in de reguliere winkel. Lokale zwaartepunten De populariteit van alcoholvrij bier heeft ook lokale zwaartepunten. Met name in de Achterhoek en gemeenten rondom Arnhem en Nijmegen liggen de verkopen bovengemiddeld. Deze gebieden hebben verkopen die meer dan 20% bovengemiddeld zijn. Daar tegenover staan de gemeenten in de kop van Noord-Holland, Friesland, Oost Groningen en het Zuiden van Zeeland . In deze gebieden wordt minimaal 20% minder alcoholvrij bier verkocht dat gemiddeld, aldus Nielsen. Buitenshuis Ook buitenhuis groeit alcoholvrij inmiddels. Cijfers over die ontwikkeling zijn niet door Nielsen gemeten, maar ook binnen foodservice groeit het marktaandeel en het volume van alcoholvrije bieren. Steeds vaker treffen sporters in hun sportkantine daarom alcoholvrij bier aan op de tap. En ook binnen de restaurants en lunchrooms loopt het aandeel alcoholvrije bieren en wijnen verder op. De enorme media-aandacht voor alcoholvrij speelt daarbij zeker een rol. Daarnaast wordt niet alleen de smaak van alcoholvrij bier steeds beter, alcoholvrij bier wordt ook steeds meer geaccepteerd. Bron: @FoodClicks

Onderzoek – Alcohol zit in de lift. Niet alleen wordt het meer verkocht, ook het aantal alcoholvrije biervarianten neemt steeds meer toe. Wel zijn er regionale verschillen in consumptie. Zo blijkt alcoholvrij bier vooral populair te zijn in de Achterhoek en langs de grensstreken. Nederland is een echt pilsland, stelt onderzoeksbureau Nielsen die de analyse over de biermarkt maakte. In 2009 bestond circa 95% van het verkochte biervolume in de supermarkt uit bier met een alcohol percentage tussen de 3.5% en 5.5%. Inmiddels is dat gedaald tot 81.2%. Deze sterke daling wordt volgens Nielsen volledige verklaard door de opmars van alcoholvrij bier en laag alcoholische bieren. Radler Groei in alcoholvrij en laag alcoholisch bier is met name begonnen bij de introductie van Radler 2.0%, dat kort daarop werd opgevolgd door de 0.0-variant. Inmiddels hebben deze biervarianten steeds meer concurrentie gekregen van andere biersoorten. Ook binnen de groep speciaalbieren neemt het aandeel alcoholvrij steeds meer toe. 90 miljoen Geschat wordt dat het segment alcoholvrij binnen retail inmiddels zo’n 90 miljoen euro bedraagt. Dat is ruimschoots meer dan bijvoorbeeld andere alcoholische productgroepen zoals Port of Mousserende wijnen. Bovendien blijkt dat alcoholvrij ook vaker online wordt besteld. Het volumeaandeel ten opzichte van normaal bier ligt bijna twee keer zo hoog, namelijk 12,6% online versus 6,7% in de reguliere winkel. Lokale zwaartepunten De populariteit van alcoholvrij bier heeft ook lokale zwaartepunten. Met name in de Achterhoek en gemeenten rondom Arnhem en Nijmegen liggen de verkopen bovengemiddeld. Deze gebieden hebben verkopen die meer dan 20% bovengemiddeld zijn. Daar tegenover staan de gemeenten in de kop van Noord-Holland, Friesland, Oost Groningen en het Zuiden van Zeeland . In deze gebieden wordt minimaal 20% minder alcoholvrij bier verkocht dat gemiddeld, aldus Nielsen. Buitenshuis Ook buitenhuis groeit alcoholvrij inmiddels. Cijfers over die ontwikkeling zijn niet door Nielsen gemeten, maar ook binnen foodservice groeit het marktaandeel en het volume van alcoholvrije bieren. Steeds vaker treffen sporters in hun sportkantine daarom alcoholvrij bier aan op de tap. En ook binnen de restaurants en lunchrooms loopt het aandeel alcoholvrije bieren en wijnen verder op. De enorme media-aandacht voor alcoholvrij speelt daarbij zeker een rol. Daarnaast wordt niet alleen de smaak van alcoholvrij bier steeds beter, alcoholvrij bier wordt ook steeds meer geaccepteerd. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Fastned opent eerste Belgische shop bij snellaadstation

Buitenland - Fastned, het Europese snellaadbedrijf, heeft vandaag zijn allereerste shop en restaurant geopend. De opening van de shop is een volgende stap in Fastneds ontwikkeling, die het elektrische laden nog aangenamer moet maken. De shop ligt aan de E19 tussen Antwerpen en Breda ter hoogte van Brecht.

Lees bericht



Bier met minder alcohol steeds populairder

Biermarkt – De Nederlandse bierdrinker drinkt steeds minder bier en wanneer die bier drinkt kiest hij steeds vaker voor een biertje met een lager alcoholpercentage. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Nederlandse Brouwers. De bierverkopen zijn door de slechte zomer en hoge inflatie volgens de brouwers in 2023 zowel voor thuis als in de horeca licht teruggelopen.

Lees bericht

Marco van Bergen sluit zijn Udens toprestaurant OONIVOO

Horeca - Het Udense toprestaurant OONIVOO WineSpired sluit per 30 december 2023 definitief de deuren. Dat heeft eigenaar Marco van Bergen laten weten. Inflatie en de energiecrisis, die volgen op het verlies van de Michelinster en drie horecalockdowns zijn de reden. Hij is nog op zoek naar een partij die de lopende huurovereenkomst en de inrichting van het restaurant wil overnemen.

Lees bericht



RIJKS na ingrijpende verbouwing weer open

Horeca - Na een ingrijpende renovatie opent RIJKS, het restaurant van het Rijksmuseum, opnieuw haar deuren aan het Museumplein. “Na bijna 10 jaar werd het tijd voor de next step. In het nieuwe RIJKS hebben we meegenomen wat we hebben geleerd in de afgelopen jaren. We zijn de verbeterde versie van onszelf geworden,” aldus Executive Chef Joris Bijdendijk namens zijn team.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid