Alcoholaanbod steeds vaker vegan

Verduurzamen – Wijn, bier en sterke drank zijn steeds vaker vegan, hoewel dat niet altijd wordt vermeld op het etiket op de fles . Volgens ProVeg is bij het grote publiek ook vaak niet bekend dat alcoholische dranken niet altijd vegan zijn. Dierlijke producten worden vooral ingezet om de drank te filteren.
Drankproducent Zamora introduceerde onlangs op VeggieWorld, de beurs van ProVeg, Licor 43 Horchata, een volledige veganvariant. De originele Licor 43 Orochata bevat melkeiwitten en is dus niet vegan. De nieuwe Licor 43 Horchata is wel 100% plantaardig. De drank is nu volledig vrij van lactose en melkeiwitten. Het bedrijf ging met de introductie een stap verder dan Baileys, die in 2018 de Vegan Bailyes Almande op de markt bracht. ProVeg Nederland verwacht dat de komende jaren meer drankmerken hun aanbod verduurzamen.
Duurzamer
Met deze introductie speelt Licor 43 in op de snel groeiende vraag naar vegan producten. Veerle Vrindts, directeur van ProVeg zegt: “Deze introductie is een slimme zet. Met een kleine verandering is de drank duurzamer en voor een veel grotere groep mensen geschikt gemaakt. Naast de 170.000 veganisten in Nederland heb je ook nog de groeiende groep consumenten die met het oog op het milieu zuivel zoveel mogelijk vermijden. En het drankje is nu ook geschikt voor mensen met een lactose intolerantie, wat wereldwijd om 75% van de volwassen gaat.”
Hoe vegan is alchohol?
Alcoholische dranken zijn vaak niet vegan, aldus ProVeg. Bij wijn en bier worden er namelijk dierlijke producten gebruikt om onzuiverheden uit de drank te filteren, zoals gelatine, eiwitten en vislijm verkregen uit de gedroogde zwemblazen van vissen. Vrindts: “Veel Nederlands bier is wel gewoon vegan, maar Heineken 0.0 weer niet bijvoorbeeld. Bij bier kan je niet aan het etiket zien of het vegan is. Veel wijnen zijn niet vegan, en het wordt alleen soms op het etiket vermeld als het wel vegan is. Sterke dranken zijn vaker vegan, behalve de cream likeuren, zoals Amarula Cream, Boswandeling en Baileys Irish Cream”.
Alternatieven
ProVeg maakt zich sterk voor meer plantaardige producten en werkt daarin samen met bedrijven. Op die manier wordt de consumptie van dierlijke producten verminderd. Zo hebben de inspanningen van ProVeg er toe geleid dat er uitsluitend vegan mayonaise in de kantines van Amsterdam World Trade Center en Tom Tom is te vinden en hebben Johma en Hema verschillende vegan alternatieven op de markt gebracht, zonder dat de smaak werd beïnvloed.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Klimaat positief eetconcept Natoo opent op Rotterdam CS
Formulenieuws – Formuleorganisatie Lagardère Travel Retail opent op een drietal NS-stations een nieuw klimaat positief foodconcept genaamd Natoo. Dit internationale foodconcept gericht op gezonde voeding opent eerst op Rotterdam CS en daarna op Den Haag CS en Leiden CS. Natoo wordt bestempeld als klimaat positieve fast-casual eetgelegenheid.
Lees berichtGiG Hard Seltzer wil groeien deze zomer
Introductie – GiG Hard Seltzer timmert dit jaar hard aan de weg met een in Nederland relatief nieuw drankje. Het bruiswater met 4 à 5% alcohol en fruitaroma, is overkomen waaien uit de Verenigde Staten en inmiddels in ons land ook populair. Gig Hard Seltzer wil nu harder groeien in Nederland en trapt daarvoor op Koningsdag 2023 het festivalseizoen af met de introductie van de...
Lees berichtGemiddelde horecaprijs vegaburger lager dan vleesburger
Onderzoek – Voor een gemiddelde kwaliteitshamburger betaal je in Nederlandse horeca €16,34. Maar voor een vegaburger is dat €16,15. De gemiddelde prijs voor een vegaburger ligt dus lager dan voor een vleesburger. Dat heeft de Hamburger Bijbel uitgezocht op basis van 500 menukaarten in de Nederlandse horeca.
Lees berichtCasual dining concept Vegitalian heeft internationale groeiambitie
Horecaconcept - De prijswinnende horecaondernemers achter het plantaardige casual dining concept Vegitalian gaan intensief samenwerken met een groep impact-investeerders om de stevige internationale groeiambities waar te maken. De komende jaren investeert V-SQUARE in de opening van tientallen vestigingen binnen en buiten Nederland van de restaurant-, catering- en bezorgketen. Begin april heropent het eerste restaurant aan de Schoutenstraat in Utrecht.
Lees berichtInternorga zet samenwerking met ProVeg voort
Vakbeurzen – De conveniencebeurs Internorga, die van 10 tot 14 maart in Hamburg wordt gehouden, zet de samenwerking met ProVeg Internationaal opnieuw door. De twee partijen werken op het gebied van plantaardige voeding al vijf jaar samen.
Lees berichtZwanenberg komt met nieuwe Kips Vega-campagne
Campagne – Kips heeft een nieuwe campagne ontwikkeld die erop is gericht consumenten ervan te overtuigen dat Kips Vega een feestje is op je boterham. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met reclamebureau Alfred.
Lees bericht