Alcoholvrij bier blijft sterk groeien in dalende biermarkt


Foto bij: Nederlandse Brouwers

Bieren - De verkoop van alcoholvrij blijft groeien. In 2020 is de verkoop  gestegen met 8,5%. Dat betekent dat 1 op de 14 biertjes die gedronken wordt nu alcoholvrij is. De totale markt voor bier daalde wel met 14 procent. Dit blijkt uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Brouwers, die vandaag bekend zijn gemaakt.

De verkoop van alcoholvrij bier steeg ondanks dat de horeca een groot gedeelte van 2020 gesloten was. De stijging komt dan ook volledig voort uit het feit dat de consument vaker thuis geniet van een alcoholvrij bier. De stijging van alcoholvrij bier afgelopen jaar is zelfs groter dan de stijging voor corona. Lucie Wigboldus van de Vereniging Nederlandse Brouwers vindt de groei in alcoholvrij bier een mooie opsteker voor de brouwers: “Steeds meer mensen ontdekken dat alcoholvrij bier ook een fijne drank is om gezellige en verantwoorde momenten mee te beleven. Zelfs als door de COVID-maatregelen dit alleen in kleine groepjes kan. Onze brouwers maken bier om mensen te laten genieten en fijne momenten te bezorgen. Dit kan met, maar zeker ook zonder alcohol.”

Brouwers zetten in op alcoholvrij bier

Er is het afgelopen jaar door de brouwers veel energie gestoken in de ontwikkeling van alcoholvrij bier. In 2020 zijn er nog meer varianten alcoholvrij bier bijgekomen. De toename in alcoholvrijbier wordt voor een groot deel veroorzaakt door de stijging van alcoholvrij speciaalbier. De verkoop daarvan steeg met 65,9%.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Alcoholvrij bier steeds beter verkrijgbaar in horeca

Analyse – De beschikbaarheid van alcoholvrije bier varianten in de foodservice segmenten: eten, drinken, sporten, gemak, slapen en evenementen nemen toe. Inmiddels heeft 57 procent van de locaties in deze segmenten alcoholvrij bier beschikbaar, voor pils met alcohol ligt dit op 68 procent. Dat schrijft het Rotterdamse databedrijf Datlinq in een analyse.

Lees bericht



AB InBev lanceert alcoholvrije Corona Cero

Introductie - AB InBev, 's werelds grootste brouwerij, kondigt de Europese lancering aan van Corona Cero, een nieuw alcoholvrij bier gebrouwen met 100% ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Corona Cero is nu verkrijgbaar in België, Finland, Frankrijk, Denemarken, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Polen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

Lees bericht

Bijna 50 brouwerijen op 9de editie Bierproeffestival

Evenement – Twee jaar heeft het geduurd, maar van 19 tot en met 21 mei wordt in de Grote Kerk in Den Haag de negende editie van het Nederlands Bierproeffestival gehouden. Drie dagen lang presenteren een recordaantal van bijna 50 Nederlandse brouwerijen meer dan 250 bieren.

Lees bericht


Jopen komt met pilsner en koolhydraatarm bier

Introductie – De meeste bierliefhebbers kennen Jopen vooral van speciaalbieren. Maar de Haarlemse brouwer maakt nu ook een switch naar pilsners, met twee nieuwe varianten. Daarnaast brengt de brouwerij twee speciaalbieren op de markt die laag in calorieën en koolhydraten zijn. Een primeur op de Nederlandse markt.

Lees bericht

Heineken Silver vanaf 28 maart op de tap

Introductie – Het nieuwe, extra verfrissende biertje met een iets lager alcoholpercentage, Heineken Silver, van bierbrouwerij Heineken is vanaf 28 maart verkrijgbaar op de tap. In de supermarkt is Heineken Silver al verkrijgbaar.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid