Alcoholvrij bier blijft sterk groeien in dalende biermarkt
_(Medium)_1080_720_90.jpg)
Bieren - De verkoop van alcoholvrij blijft groeien. In 2020 is de verkoop gestegen met 8,5%. Dat betekent dat 1 op de 14 biertjes die gedronken wordt nu alcoholvrij is. De totale markt voor bier daalde wel met 14 procent. Dit blijkt uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Brouwers, die vandaag bekend zijn gemaakt.
De verkoop van alcoholvrij bier steeg ondanks dat de horeca een groot gedeelte van 2020 gesloten was. De stijging komt dan ook volledig voort uit het feit dat de consument vaker thuis geniet van een alcoholvrij bier. De stijging van alcoholvrij bier afgelopen jaar is zelfs groter dan de stijging voor corona. Lucie Wigboldus van de Vereniging Nederlandse Brouwers vindt de groei in alcoholvrij bier een mooie opsteker voor de brouwers: “Steeds meer mensen ontdekken dat alcoholvrij bier ook een fijne drank is om gezellige en verantwoorde momenten mee te beleven. Zelfs als door de COVID-maatregelen dit alleen in kleine groepjes kan. Onze brouwers maken bier om mensen te laten genieten en fijne momenten te bezorgen. Dit kan met, maar zeker ook zonder alcohol.”
Brouwers zetten in op alcoholvrij bier
Er is het afgelopen jaar door de brouwers veel energie gestoken in de ontwikkeling van alcoholvrij bier. In 2020 zijn er nog meer varianten alcoholvrij bier bijgekomen. De toename in alcoholvrijbier wordt voor een groot deel veroorzaakt door de stijging van alcoholvrij speciaalbier. De verkoop daarvan steeg met 65,9%.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bierkantine zet extra 0.0 bieren op menu tijdens Dry january
Horeca – Speciaal voor Dry january, de maand waarin veel mensen trachten geen alcohol te drinken, heeft de Utrechtse Bierkantine extra veel 0.0 bieren op het menu gezet. Met zo’n veertig verschillende alcoholvrije en -arme bieren in de koeling heeft het horecabedrijf wellicht het grootste assortiment alcoholvrije en -arme bieren in huis.
Lees bericht‘Extra horecaomzet met beter aanbod alcoholvrij en -arm bier’
Onderzoek - Uit onderzoek door Future of Food Institute door Lowlander blijkt dat de behoefte aan een alcoholarm- en vrij aanbod in de horeca nog steeds groeit. Met een juist aanbod is er in totaal €437 miljoen aan extra omzet te realiseren door de horeca. Reden voor Lowlander om vanaf 2025 als eerste en enige Nederlandse biermerk volledig te focussen op no &...
Lees bericht‘Mooie resultaten nieuwe bestelzuilen en snackmuren Arena’
Voetbalstadion - De Johan Cruijf Arena test sinds dit jaar een snackmuur en bestelzuilen voor biertjes. Doel is de doorloop snelheid van eten en drinken rondom de wedstrijd versnellen. Onlangs deelde het Amsterdamse voetbalstation zelf de verkoopcijfers.
Lees berichtJaarbeurs en Heineken verlengen samenwerking
Samenwerking - Heineken Nederland en Koninklijke Jaarbeurs verlengen hun samenwerking met vijf jaar. Beide partijen werken als sinds 2019 samen.
Lees berichtHeineken en MOJO verlengen partnership voor 7 jaar
Samenwerking - Heineken en festivalorganisator MOJO hebben op Lowlands hun samenwerking met zeven jaar verlengd. Een opmerkelijk lange verlenging, gezien deze partnerships doorgaans met drie jaar worden voortgezet. De langere termijn moet benadrukken dat de verstandhouding tussen beide partijen goed is.
Lees berichtBierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%
Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.
Lees bericht