Anuga weet ook in coronatijd te overtuigen en te presteren


Bij de Innovatie Show van de Anuga veel plat based producten en producten met toevoegingen

Vakbeurzen – Op de eerste twee beursdagen laat de Anuga in Keulen zien dat deze internationale vakbeurs voor de levensmiddelenhandel nog niets heeft ingeboet aan kracht en uitstraling. Na anderhalf jaar coronamaatregelen weet de beurs nog altijd te overtuigen in aanbod, vernieuwing en internationale aantrekkingskracht van foodprofessionals.

Ook al was het bezoek per dag gelimiteerd als gevolg van de coronamaatregelen en bleven de Aziatische bezoekers en de Amerikanen in grote getalen nog thuis, toch was er voldoende belangstelling voor de grootste internationale vakbeurs in Keulen. Maar wat vooral opviel was de wijze waarop de beurs alles had georganiseerd; het voelde voor de bezoeker veilig, er was ruimte in de gangpaden en er waren zelfs twee Covid-teststraten.

Ontmoetingsplek

Natuurlijk er ontbraken deelnemende partijen. Ook een paar grote internationale bedrijven, die er normaal gesproken wel bij zijn, maar het overige aanbod wist meer dan voldoende te overtuigen. Landen als Amerika, Rusland en Japan waren aanwezig, net zoals een aantal Zuid-Amerikaanse landen. Het feit dat de beursorganisatie zichtbaar had moeten ingrijpen in bepaalde kosten zoals het leggen van vloerbedekking in de gangpaden en de inrichting van trendpleinen, deed geen afbreuk. Maar wat overheerste was de sfeer bij veel beursdeelnemers. Iedereen was blij om elkaar weer te zien en te spreken. Want voor de grotere merken is deelname aan de Anuga ook vaak een ontmoetingsplek voor alle buitenlandse vertegenwoordigingen. En ook die contacten verliepen in de afgelopen periode alleen digitaal.

Plant-based

Voor de bezoekers zijn er ook veel dingen te zien aan niet producten, maar ook trends. Het meest opvallende is dat biologisch vrijwel volledig is ingeruild voor plantaardig, of plant based zoals de meeste aanbieders aangeven. Het aanbod is overweldigend en ook heel wisselend in kwaliteit, van niet te ‘hachelen’ tot smaakvol en een echte remake van het originele vleesproduct. Want dat doen de meeste aanbieders wel, ze zijn op zoek naar vleesvervangers, in plaats van nieuwe producten.   

Waar ook een sterke groei is te zien, is bij de aanbieders in producten die iets toevoegen in fitheid of gezondheid.. Of het nu gaat om proteïne, eiwitten of toevoegingen die je fitter, slimmer of scherper maken; het aanbod is reuze van concentraten tot theesoorten en van drinks tot ijsjes.

Gemak

In vlees, groente of zuivelproducten is het vooral de trend naar gemak die de boventoon voert. Veel producten die de chef-koks moeten helpen in de professionele keuken. Producten die al een belangrijke voorbereiding hebben gehad en daarom efficiënt in de keuken kunnen worden ingezet. Als basisproduct zodat met een geringe toevoeging aan de producten een eigen signatuur is te geven. Het gebrek aan keuken- en bedienend personeel is ook niet alleen een typisch Nederlands probleem, hoewel gesprekken duidelijk maakten, dat het gebrek aan horecapersoneel in Nederland wel groter is dan in andere Europese landen.

De Anuga is er nog tot en met 13 oktober.

(Meer over de Anuga in de aankomende uitgave van @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Veel aanbod aan producten die het werk van de chef-kok eenvoudiger moeten maken in de keuken
FrieslandCampina met een gecombineerde stand van kaas, zuivel, vleesvervangers en chocomel
Plant-based was de belangrijkste trend en dat lieten sommige bedrijven zo zien op de Anuga
Het bedrijf Vega-Insiders wil horecabedrijven helpen met het koken met vleesvervangers, omdat het daar in de praktijk soms misgaat
Het Canadese merk Good Catch dat sinds een half jaar bij Zandbergen World's Finest Meat zit, wist in smaak te overtuigen met de visvervangers
Drinks met toevoegingen op gebied van gezondheid waren op verschillende plaatsen te vinden

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Anuga biedt internationaal overzicht food en beverage

Vakbeurzen - De aankomende editie van Anuga van 7 t/m 11 oktober 2023 in Keulen geeft niet alleen een overzicht van het wereldwijde aanbod op het gebied van eten en drinken, maar ook op tal van onderdelen zoals diepvries, biologische producten en hot en colddrinks. Als internationale levensmiddelenbeurs biedt het platform een totaaloverzicht op het gebied van eten en drinken.

Lees bericht

Anuga gaat hybride en komt met Anuga @home

Beurzen - "Transformeren" is het hoofdthema van de Anuga van dit jaar en dat geldt niet alleen voor de wereld van eten en drinken als gevolg van corona, maar ook voor de beurs zelf. Voor het eerste zal 's werelds grootste vakbeurs voor de levensmiddelensector in hybride vorm plaatsvinden. De gebruikelijke beurs met productpresentaties op locatie in Keulen zal worden...

Lees bericht

Franse vakbeurs Sial gaat toch niet door

Beurzen – De organisatie van de levensmiddelenbeurs Sial maakt toch bekend dat de beurs dit jaar niet doorgaat. Na overleg met verschillende exposanten is besloten de internationale vakbeurs door te schuiven naar 2022.

Lees bericht


Levensmiddelenbeurs Sial gaat definitief door

Vakbeurs – De levensmiddelenbeurs Sial in Parc des Expositions in Villepinte bij Parijs gaat definitief door. De organisatie heeft dat gisteren besloten. De Sial is samen met de Duitse Anuga in Keulen de grootste internationale levensmiddelenbeurs ter wereld.

Lees bericht

100-jarige Anuga breekt alle records

Beurzen – De 100 jarige Anuga, die gisteren werd afgesloten, trok een recordaantal bezoekers. Maar liefst 170.000 internationale foodprofessionals uit 201 landen brachten een bezoek aan de jubilerende levensmiddelenbeurs in Keulen. Met 7500 exposanten uit 106 landen realiseerde de beurs ook op het vlak van deelnemers een record. De Keulse levensmiddelenbeurs is het platform voor de foodprofessional zich te oriënteren op de foodmarkt. Of het...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid