Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit


Carroucel Theater, een van de attracties in De Efteling. Het attractiepark dat een hoge loyaliteitsscore heeft / Foto bij: De Efteling

Onderzoek – Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit dan dierentuinen. De top acht qua loyaliteit telt zeven dierentuinen. De Efteling is het enige attractiepark binnen de top acht. Aquaria scoren het laagst op loyaliteit. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.

De bezoekfrequentie en de intentie om nogmaals een attractiepark, dierentuin of aquarium te bezoeken vormen samen de voorspellers van de loyaliteit van klanten. Deze twee variabelen zijn samen weergegeven in een door Multiscope ontwikkelde loyaliteitsmatrix *. Deze matrix geeft een overzicht van de posities van de verschillende partijen ten opzichte van elkaar op het gebied van loyaliteit.

Top acht

Acht partijen scoren hoger dan gemiddeld op zowel bezoekfrequentie als bezoekintentie. In deze top acht staan zeven dierentuinen. De enige uitzondering is de Efteling. Deze partij heeft een hoger dan gemiddelde frequentie (1,7) en intentie (83%). Van alle partijen scoort Hoenderdaell het hoogst op zowel frequentie (2,1) als intentie (83%) om terug te keren.

Aquaria

Veertien partijen presteren lager dan gemiddeld op zowel bezoekfrequentie als intentie om terug te keren. Het is opvallend dat alle aquaria laag scoren op klantloyaliteit. Zo hebben bezoekers van SEA LIFE (32%) en Dolfinarium (39%) de laagste intentie om terug te keren.

De resultaten komen uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor attractieparken, dierentuinen en aquaria. Multiscope doet meerdere online onderzoeken, waarmee het bedrijven en instellingen ondersteunt in het nemen van beslissingen.

(* Frequentie en intentie gemeten over de afgelopen drie jaar en de komende drie jaar)

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht


De Beren populairste restaurantketen Nederland

Onderzoek – De Beren is de best bezochte restaurantketen in Nederland (14%). Bovendien is De Beren de laatst bezochte keten voor 10% van de Nederlanders. Personen in de leeftijd van 18 tot en met 34 jaar bezoeken het vaakst een restaurantketen (65%).

Lees bericht

40% Nederlanders luncht achter bureau

Onderzoek - Uit onderzoek van Multiscope in opdracht van maaltijdbox Green Chef blijkt dat ruim 40 procent van de Nederlanders achter zijn of haar bureau luncht bij drukte. Als mensen thuiswerken ligt dat percentage nog hoger, namelijk op 49 procent. Bovendien blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde vrouwen ongezonder eet door stress.

Lees bericht

Gemiddelde NPS Nederlandse koffie- en lunchketens is +57

Onderzoek – De grootste koffie- en lunchketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +57. Coffeelovers krijgt de hoogste score (+88). Bezoekers van koffie- en lunchketens met een hoge NPS nuttigen hun bestelling vaker ter plaatse dan dat ze deze afhalen.

Lees bericht



Gemiddelde NPS Nederlandse restaurantketens is +72

Onderzoek - De grootste restaurantketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +72. Proeflokaal Bregje krijgt de hoogste score (+91). Het is opvallend dat drie van de vijf meest bezochte ketens een NPS krijgen die lager is dan gemiddeld. De 18- tot 34-jarigen geven gemiddeld een lagere score dan oudere bezoekers.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid