Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit


Carroucel Theater, een van de attracties in De Efteling. Het attractiepark dat een hoge loyaliteitsscore heeft / Foto bij: De Efteling

Onderzoek – Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit dan dierentuinen. De top acht qua loyaliteit telt zeven dierentuinen. De Efteling is het enige attractiepark binnen de top acht. Aquaria scoren het laagst op loyaliteit. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.

De bezoekfrequentie en de intentie om nogmaals een attractiepark, dierentuin of aquarium te bezoeken vormen samen de voorspellers van de loyaliteit van klanten. Deze twee variabelen zijn samen weergegeven in een door Multiscope ontwikkelde loyaliteitsmatrix *. Deze matrix geeft een overzicht van de posities van de verschillende partijen ten opzichte van elkaar op het gebied van loyaliteit.

Top acht

Acht partijen scoren hoger dan gemiddeld op zowel bezoekfrequentie als bezoekintentie. In deze top acht staan zeven dierentuinen. De enige uitzondering is de Efteling. Deze partij heeft een hoger dan gemiddelde frequentie (1,7) en intentie (83%). Van alle partijen scoort Hoenderdaell het hoogst op zowel frequentie (2,1) als intentie (83%) om terug te keren.

Aquaria

Veertien partijen presteren lager dan gemiddeld op zowel bezoekfrequentie als intentie om terug te keren. Het is opvallend dat alle aquaria laag scoren op klantloyaliteit. Zo hebben bezoekers van SEA LIFE (32%) en Dolfinarium (39%) de laagste intentie om terug te keren.

De resultaten komen uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor attractieparken, dierentuinen en aquaria. Multiscope doet meerdere online onderzoeken, waarmee het bedrijven en instellingen ondersteunt in het nemen van beslissingen.

(* Frequentie en intentie gemeten over de afgelopen drie jaar en de komende drie jaar)

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Restaurantketens trekken 7,3 miljoen bezoekers

Onderzoek - Nederlandse restaurantketens blijven een vaste waarde in het eetgedrag van consumenten. In totaal bezochten het afgelopen jaar 7,3 miljoen Nederlanders een restaurantketen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een onderzoek van Multiscope onder ruim 3.500 respondenten.

Lees bericht



Nieuwe preventiestrategie VWS zet in op gezonde keuze

Overheid - Met de nieuwe preventiestrategie zet demissionair staatssecretaris Karremans (Jeugd, Preventie en Sport) in op het toegankelijker maken van gezonde keuzes. Niet door mensen te vertellen wat ze moeten doen, maar door ervoor te zorgen dat gezond leven logischer en eenvoudiger wordt. De ministerraad heeft onlangs ingestemd met deze brede en vernieuwende aanpak.

Lees bericht

Aandeel horeca groot in €3,1 miljard omzet dagattracties

Attractieparken – Nederlandse consumenten gaven de afgelopen drie jaar ruim €3,1 miljard uit bij de grootste attractieparken en dierentuinen. De uitgaven per gezelschap bedragen gemiddeld €81 per bezoek, waarbij horeca een belangrijk aandeel vormt. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, uitgevoerd door online onderzoeksbureau Multiscope.

Lees bericht


Efteling serveert voortaan uitsluitend vegan poffertjes

Attractiepark – In restaurant 't Poffertje in de Efteling worden sinds kort alleen nog vegan poffertjes geserveerd. Het attractiepark heeft de receptuur aangepast, waardoor het beslag volledig plantaardig is. Volgens een woordvoerder, in een reactie aan pretparkwebsite Looopings, is de wijziging onderdeel van de bredere duurzaamheidsambitie van het park.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid