Belgische Colruyt zet steeds meer in op innovatie


Buitenland - Colruyt Group zet steeds meer in op innovatie in de winkel. Afgelopen maand werd een nieuwe technologie getest die zorgt voor optimale schapinvulling, die meet hoeveel klanten er binnenkomen en hoe druk het is aan de kassa. Daarnaast loopt er een test bij de Belgische supermarktketen om de winkel schoon te laten maken door een robot. De initiatieven moeten allemaal bijdragen aan een betere service voor de klant en een efficiëntere tijdsindeling voor medewerkers, zo laat het bedrijf weten.

Eerder dit jaar kondigde Colruyt al de ‘easy check-out’ aan, een innovatief kassasysteem met artificiële intelligentie dat het kassaproces met een vijfde versnelt. Vorig jaar lanceerde de retailer ‘product finder’, een systeem waarbij winkelmedewerkers tot anderhalf uur per dag besparen bij het uitzetten van producten in de rekken.

Druktemeters

Het systeem dat Colruyt test, heeft grote gelijkenis met het Kassamaatsysteem dat jaren geleden werd ingevoerd door onder meer supermarktketen Hoogvliet. Bij de ingang van de winkel wordt gemeten hoeveel mensen er binnenkomen en vervolgens wordt de winkel- en kassabezetting daarop aangepast. Bij Colruyt wordt de instroom aan klanten gemeten, maar wordt ook aan de kassa de drukte getest. Op die manier kan Colruyt ervoor zorgen dat er steeds voldoende winkelmedewerkers aan de kassa aanwezig zijn, op het moment dat het daar drukker wordt. Virginie Vandenperre, hoofd sales services & promotion bij Colruyt Laagste Prijzen: “Snel en efficiënt langs de kassa gaan is essentieel voor onze klanten – niemand wacht graag lang aan de kassa. We zijn deze druktemeters nu aan het testen in onze winkel in Halle. We verwachten dat de wachttijd aan de kassa zal afnemen, zeker in combinatie met ‘easy check-out’ waar we nu al mooiste winsten van zien.”

Out-of-stock

Daarnaast wordt er ook getest met een technologie om out-of-stok te voorkomen. De technologie, die ontwikkeld is door Colruyt zelf, koppelt de verkoopcijfers aan de stockcijfers van de winkel en de informatie van waar die rekken met die producten staan in de winkel. Medewerkers zien op die manier welke rekken er met prioriteit aangevuld dienen te worden. Daarnaast loopt er nog een test met een shelf scanner, een camera die de rekken scant. Ook die moet er voor zorgen dat de schappen goed en tijdig worden bijgevuld.

Schoonmaakrobot

In de winkel in Halle loopt er momenteel ook een test met een automatische schoonmaakrobot voor de vloer. Vandenperre: “Colruyt zelf bespaart hier tijd mee omdat winkelmedewerkers efficiënter aan de slag kunnen. Die tijd kunnen ze besteden aan andere taken in de winkel, die volop in het teken van service voor de klant staan.”

Bron: Colruyt/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Kipster gaat dankzij Lidl van drie naar tien Kipsterstallen

Formulenieuws - Lidl en Kipster hebben in Barneveld officieel de derde Kipsterstal geopend. Bij die gelegenheid is tevens gesproken over het uitbreiden van het aantal stallen naar tien. Ook lanceerde Lidl een nieuw product: het Kipster-brood. De akkers waar het graan groeit worden bemest met Kipster kippenmest. Hiermee is de Kipster kringloop gesloten.

Lees bericht


Giftclub opent 8 nieuwe winkels in half jaar tijd

Formulenieuws - De Giftclub opende eind juni en begin juli drie nieuwe franchise Giftclub winkels in IJsselstein, Kloosterzande en Hengelo. Eerder dit jaar opende al vijf andere Giftclubs hun deuren. Zeven locaties worden gerund door supermarktondernemers, die per 1 juli in hun supermarkt moesten stoppen met de verkoop van tabak.

Lees bericht


Samenwerking HEMA en La Place eindigt in augustus

Formulenieuws – De La Place restaurants in de HEMA locaties in Hilversum en Alkmaar zullen per week 33 en 34 hun deuren sluiten. De sluiting in de eerste helft van augustus is het gevolg van de voorgenomen verzelfstandiging van La Place. De La Place-producten blijven wel beschikbaar voor de klanten van Jumbo. Ook de verskeukens bij de Jumbo supermarkten blijven in hun huidige...

Lees bericht


Restaurantketen La Place verder als zelfstandige organisatie

Formulenieuws – Het hing al een tijdje in de lucht, maar maandag is bekendgemaakt dat La Place, onderdeel van Jumbo, verder gaat als zelfstandige organisatie. Na een strategische heroverweging heeft Koninklijke Jumbo Food Groep de intentie om de activiteiten van de foodserviceformule onder te brengen in een zelfstandige joint venture met Koninklijke Jumbo Food Groep en Vermaat als beoogd aandeelhouders.

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid