Belgische Colruyt zet steeds meer in op innovatie
_1080_720_90.jpg)
Buitenland - Colruyt Group zet steeds meer in op innovatie in de winkel. Afgelopen maand werd een nieuwe technologie getest die zorgt voor optimale schapinvulling, die meet hoeveel klanten er binnenkomen en hoe druk het is aan de kassa. Daarnaast loopt er een test bij de Belgische supermarktketen om de winkel schoon te laten maken door een robot. De initiatieven moeten allemaal bijdragen aan een betere service voor de klant en een efficiëntere tijdsindeling voor medewerkers, zo laat het bedrijf weten.
Eerder dit jaar kondigde Colruyt al de ‘easy check-out’ aan, een innovatief kassasysteem met artificiële intelligentie dat het kassaproces met een vijfde versnelt. Vorig jaar lanceerde de retailer ‘product finder’, een systeem waarbij winkelmedewerkers tot anderhalf uur per dag besparen bij het uitzetten van producten in de rekken.
Druktemeters
Het systeem dat Colruyt test, heeft grote gelijkenis met het Kassamaatsysteem dat jaren geleden werd ingevoerd door onder meer supermarktketen Hoogvliet. Bij de ingang van de winkel wordt gemeten hoeveel mensen er binnenkomen en vervolgens wordt de winkel- en kassabezetting daarop aangepast. Bij Colruyt wordt de instroom aan klanten gemeten, maar wordt ook aan de kassa de drukte getest. Op die manier kan Colruyt ervoor zorgen dat er steeds voldoende winkelmedewerkers aan de kassa aanwezig zijn, op het moment dat het daar drukker wordt. Virginie Vandenperre, hoofd sales services & promotion bij Colruyt Laagste Prijzen: “Snel en efficiënt langs de kassa gaan is essentieel voor onze klanten – niemand wacht graag lang aan de kassa. We zijn deze druktemeters nu aan het testen in onze winkel in Halle. We verwachten dat de wachttijd aan de kassa zal afnemen, zeker in combinatie met ‘easy check-out’ waar we nu al mooiste winsten van zien.”
Out-of-stock
Daarnaast wordt er ook getest met een technologie om out-of-stok te voorkomen. De technologie, die ontwikkeld is door Colruyt zelf, koppelt de verkoopcijfers aan de stockcijfers van de winkel en de informatie van waar die rekken met die producten staan in de winkel. Medewerkers zien op die manier welke rekken er met prioriteit aangevuld dienen te worden. Daarnaast loopt er nog een test met een shelf scanner, een camera die de rekken scant. Ook die moet er voor zorgen dat de schappen goed en tijdig worden bijgevuld.
Schoonmaakrobot
In de winkel in Halle loopt er momenteel ook een test met een automatische schoonmaakrobot voor de vloer. Vandenperre: “Colruyt zelf bespaart hier tijd mee omdat winkelmedewerkers efficiënter aan de slag kunnen. Die tijd kunnen ze besteden aan andere taken in de winkel, die volop in het teken van service voor de klant staan.”
Bron: Colruyt/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Marco van Bergen sluit zijn Udens toprestaurant OONIVOO
Horeca - Het Udense toprestaurant OONIVOO WineSpired sluit per 30 december 2023 definitief de deuren. Dat heeft eigenaar Marco van Bergen laten weten. Inflatie en de energiecrisis, die volgen op het verlies van de Michelinster en drie horecalockdowns zijn de reden. Hij is nog op zoek naar een partij die de lopende huurovereenkomst en de inrichting van het restaurant wil overnemen.
Lees berichtAldi test kassaloos winkelen op 18 locaties in Nederland
Supermarkt – Samen met partner shopreme en de ALDI Nord Group of Companies test de dicounter de zelfscankassa en de ALDI SCAN&GO-app, waar klanten zelf producten mee kunnen scannen, zonder dat zij voorafgaand zijn geregistreerd. De test worden gedaan in 18 winkels.
Lees berichtFormule 1-kijker kiest voor chips, warme snacks en toastjes
Zoetwaren & snacks – De meest geliefde lekkernijen tijdens het kijken van de Grand Prix van komend weekend zijn in volgorde van populariteit respectievelijk chips, warme snacks en toastjes met smeersels. Het Hollandse stukje kaas komt als vierde snack op tafel.
Lees berichtING ziet winkelverkopen voor het eerst in tien jaar krimpen
Analyse – ING Research geeft in een analyse van de winkelverkopen aan dat het uitdagende tijden zijn voor retailers. De retailsector heeft te maken met een hoge inflatie en een laag consumentenvertrouwen. De verwachting is dat voor het eerst in tien jaar de afzet krimpt met zo’n 2% in 2023.
Lees berichtColruyt oogst eerste Belgische mosselen uit eigen zeeboerderij
Buitenland - Anderhalf jaar na de start van de bouw van de eerste commerciële zeeboerderij, op zo’n 5 kilometer voor de Belgische kust, is Colruyt Group bezig met de oogst van de eerste Belgische mosselen van eigen kweek. De groep zal de komende maanden zo’n 10 à 15 ton hangcultuurmosselen bovenhalen en in de vier locaties van Cru aanbieden.
Lees berichtTweede SPAR Foodclub met The Tosti Club geopend
Formulenieuws – SPAR heeft in Tilburg de tweede locatie geopend van de gemaksformule SPAR Foodclub met The Tosti Club. In SPAR Zorgvlied ligt de nadruk nog meer op foodservice en assortiment en diensten die aan de horeca verwant zijn.
Lees bericht