Belgische Colruyt zet steeds meer in op innovatie
Buitenland - Colruyt Group zet steeds meer in op innovatie in de winkel. Afgelopen maand werd een nieuwe technologie getest die zorgt voor optimale schapinvulling, die meet hoeveel klanten er binnenkomen en hoe druk het is aan de kassa. Daarnaast loopt er een test bij de Belgische supermarktketen om de winkel schoon te laten maken door een robot. De initiatieven moeten allemaal bijdragen aan een betere service voor de klant en een efficiëntere tijdsindeling voor medewerkers, zo laat het bedrijf weten.
Eerder dit jaar kondigde Colruyt al de ‘easy check-out’ aan, een innovatief kassasysteem met artificiële intelligentie dat het kassaproces met een vijfde versnelt. Vorig jaar lanceerde de retailer ‘product finder’, een systeem waarbij winkelmedewerkers tot anderhalf uur per dag besparen bij het uitzetten van producten in de rekken.
Druktemeters
Het systeem dat Colruyt test, heeft grote gelijkenis met het Kassamaatsysteem dat jaren geleden werd ingevoerd door onder meer supermarktketen Hoogvliet. Bij de ingang van de winkel wordt gemeten hoeveel mensen er binnenkomen en vervolgens wordt de winkel- en kassabezetting daarop aangepast. Bij Colruyt wordt de instroom aan klanten gemeten, maar wordt ook aan de kassa de drukte getest. Op die manier kan Colruyt ervoor zorgen dat er steeds voldoende winkelmedewerkers aan de kassa aanwezig zijn, op het moment dat het daar drukker wordt. Virginie Vandenperre, hoofd sales services & promotion bij Colruyt Laagste Prijzen: “Snel en efficiënt langs de kassa gaan is essentieel voor onze klanten – niemand wacht graag lang aan de kassa. We zijn deze druktemeters nu aan het testen in onze winkel in Halle. We verwachten dat de wachttijd aan de kassa zal afnemen, zeker in combinatie met ‘easy check-out’ waar we nu al mooiste winsten van zien.”
Out-of-stock
Daarnaast wordt er ook getest met een technologie om out-of-stok te voorkomen. De technologie, die ontwikkeld is door Colruyt zelf, koppelt de verkoopcijfers aan de stockcijfers van de winkel en de informatie van waar die rekken met die producten staan in de winkel. Medewerkers zien op die manier welke rekken er met prioriteit aangevuld dienen te worden. Daarnaast loopt er nog een test met een shelf scanner, een camera die de rekken scant. Ook die moet er voor zorgen dat de schappen goed en tijdig worden bijgevuld.
Schoonmaakrobot
In de winkel in Halle loopt er momenteel ook een test met een automatische schoonmaakrobot voor de vloer. Vandenperre: “Colruyt zelf bespaart hier tijd mee omdat winkelmedewerkers efficiënter aan de slag kunnen. Die tijd kunnen ze besteden aan andere taken in de winkel, die volop in het teken van service voor de klant staan.”
Bron: Colruyt/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Solucious van Colruyt neemt groothandel Délidis over
Overname - Solucious, de foodservicespecialist van de Belgische Colruyt Group, heeft een akkoord bereikt met Groep Peeters-Govers voor de overname van 100% van de aandelen van groothandel Délidis. Solucious is in België actief als groothandelstak voor professionele klanten van retail Colruyt.
Lees berichtExperimentele kassaloze Aldi in Utrecht sluit de deuren
Supermarkt – Aldi stopt met de experimentele kassaloze supermarkt in het centrum van Utrecht. De winkel aan de Lange Viestraat opende twee jaar geleden de deuren en was uitgerust met honderden camera's en weegschalen. Klanten konden de producten in hun mandje stoppen, die werden afgerekend met de klant na het verlaten van de winkel.
Lees berichtVriesversprijzen voor Dirk, FastFruit, Jumbo, Magnum en Mora
Verkiezing - Mora is VriesVers A-merk van het Jaar 2024 en Dirk (met 1 De Beste) is VriesVers Huismerk van het Jaar 2024. De jaarlijkse vriesversprijzen werden van de week tijdens het winaarsevent - de ‘Colden Globes’ - van het VriesVers Platform (VVP) uitgereikt. De VriesVers Innovatieprijs ging naar FastFruit. De beste VriesVers Introductie was Magnum Double Sunlover en aan de huismerkkant de...
Lees berichtJumbo Nieuwkoop opent Jumbo Foodcafé
Supermarkt – Jumbo Bas Bobeldijk in Nieuwkoop heeft op de plaats van de servicebalie een Jumbo Foodcafé geopend. Het feit dat supermarkten geen tabak meer mogen verkopen greep hij aan om een positief alternatief neer te zetten.
Lees berichtKipster gaat dankzij Lidl van drie naar tien Kipsterstallen
Formulenieuws - Lidl en Kipster hebben in Barneveld officieel de derde Kipsterstal geopend. Bij die gelegenheid is tevens gesproken over het uitbreiden van het aantal stallen naar tien. Ook lanceerde Lidl een nieuw product: het Kipster-brood. De akkers waar het graan groeit worden bemest met Kipster kippenmest. Hiermee is de Kipster kringloop gesloten.
Lees berichtGiftclub opent 8 nieuwe winkels in half jaar tijd
Formulenieuws - De Giftclub opende eind juni en begin juli drie nieuwe franchise Giftclub winkels in IJsselstein, Kloosterzande en Hengelo. Eerder dit jaar opende al vijf andere Giftclubs hun deuren. Zeven locaties worden gerund door supermarktondernemers, die per 1 juli in hun supermarkt moesten stoppen met de verkoop van tabak.
Lees bericht