Belgische Colruyt zet steeds meer in op innovatie


Buitenland - Colruyt Group zet steeds meer in op innovatie in de winkel. Afgelopen maand werd een nieuwe technologie getest die zorgt voor optimale schapinvulling, die meet hoeveel klanten er binnenkomen en hoe druk het is aan de kassa. Daarnaast loopt er een test bij de Belgische supermarktketen om de winkel schoon te laten maken door een robot. De initiatieven moeten allemaal bijdragen aan een betere service voor de klant en een efficiëntere tijdsindeling voor medewerkers, zo laat het bedrijf weten.

Eerder dit jaar kondigde Colruyt al de ‘easy check-out’ aan, een innovatief kassasysteem met artificiële intelligentie dat het kassaproces met een vijfde versnelt. Vorig jaar lanceerde de retailer ‘product finder’, een systeem waarbij winkelmedewerkers tot anderhalf uur per dag besparen bij het uitzetten van producten in de rekken.

Druktemeters

Het systeem dat Colruyt test, heeft grote gelijkenis met het Kassamaatsysteem dat jaren geleden werd ingevoerd door onder meer supermarktketen Hoogvliet. Bij de ingang van de winkel wordt gemeten hoeveel mensen er binnenkomen en vervolgens wordt de winkel- en kassabezetting daarop aangepast. Bij Colruyt wordt de instroom aan klanten gemeten, maar wordt ook aan de kassa de drukte getest. Op die manier kan Colruyt ervoor zorgen dat er steeds voldoende winkelmedewerkers aan de kassa aanwezig zijn, op het moment dat het daar drukker wordt. Virginie Vandenperre, hoofd sales services & promotion bij Colruyt Laagste Prijzen: “Snel en efficiënt langs de kassa gaan is essentieel voor onze klanten – niemand wacht graag lang aan de kassa. We zijn deze druktemeters nu aan het testen in onze winkel in Halle. We verwachten dat de wachttijd aan de kassa zal afnemen, zeker in combinatie met ‘easy check-out’ waar we nu al mooiste winsten van zien.”

Out-of-stock

Daarnaast wordt er ook getest met een technologie om out-of-stok te voorkomen. De technologie, die ontwikkeld is door Colruyt zelf, koppelt de verkoopcijfers aan de stockcijfers van de winkel en de informatie van waar die rekken met die producten staan in de winkel. Medewerkers zien op die manier welke rekken er met prioriteit aangevuld dienen te worden. Daarnaast loopt er nog een test met een shelf scanner, een camera die de rekken scant. Ook die moet er voor zorgen dat de schappen goed en tijdig worden bijgevuld.

Schoonmaakrobot

In de winkel in Halle loopt er momenteel ook een test met een automatische schoonmaakrobot voor de vloer. Vandenperre: “Colruyt zelf bespaart hier tijd mee omdat winkelmedewerkers efficiënter aan de slag kunnen. Die tijd kunnen ze besteden aan andere taken in de winkel, die volop in het teken van service voor de klant staan.”

Bron: Colruyt/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht


REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht

Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht

‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht


Colruyt onderdeel Solucious neemt Belgische Valfrais over

Overname - Solucious, de foodservicespecialist van Colruyt Group, heeft het familiebedrijf Valfrais, gevestigd in Bastenaken, overgenomen. Volgens beide partijen vullen het assortiment, het klantenbestand en het werkgebied elkaar goed aan. Met overname van 100% van de aandelen zet Solucious in op verdere groei in foodservice.

Lees bericht

Marco van Bergen sluit zijn Udens toprestaurant OONIVOO

Horeca - Het Udense toprestaurant OONIVOO WineSpired sluit per 30 december 2023 definitief de deuren. Dat heeft eigenaar Marco van Bergen laten weten. Inflatie en de energiecrisis, die volgen op het verlies van de Michelinster en drie horecalockdowns zijn de reden. Hij is nog op zoek naar een partij die de lopende huurovereenkomst en de inrichting van het restaurant wil overnemen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid