Cafetariaomzet 8,4% hoger in 2023 vooral door online


In september zit het cafetaria zelf weer op +8,9% maar ook hier scoort online hoger met +15,6% / Foto bij: Kwalitaria Anklaar

Analyse - De omzetontwikkeling van de cafetaria’s is tot en met september van dit jaar met 8,4% gestegen ten opzichte van vorig jaar. De groei werd vooral gerealiseerd door online dat met 10,5% toenam, veel sneller dan de7,7% groei via de kassa van het cafetariabedrijf werd gehaald. Het aandeel online kwam hierdoor uit op 25%, dat wil zeggen dat nog een derde van de omzet vanuit het cafetaria wordt gehaald.

Dit blijkt uit verzamelde gegevens via de kassadata van NTF, op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online.

Zomermaanden

De zomermaanden zijn een deel van de oorzaak. In juli en augustus lag de omzet in het cafetaria op -3,8% en -2,2% vergeleken met +6,3% en +15,8% online, zodat de totale omzetontwikkeling in juli op -1,5% uitkwam en in augustus op +1,5%. In september zit het cafetaria zelf weer op +8,9% maar ook hier scoort online hoger met +15,6%. In september zit het cafetaria zelf weer op +8,9% maar ook hier scoort online hoger met +15,6%.

Zomer 2022 gelijk aan 2023

Wat opvalt is dat de totale omzet van kassa en online in de zomermaanden van 2022 en 2023 nauwelijks van elkaar verschillen. De omzetten in juli en augustus in beide maanden lopen nauwelijks uiteen, ondanks de prijsstijgingen die cafetariabedrijven hebben moeten doorvoeren.

Aandeel online stabiel

Zowel in 2022 als in 2023 ligt het aandeel online tot en met september afgerond op 25%, wel 3% hoger dan in 2021, en in 2023 wel net een 0,5% hoger dan in 2022. Terwijl de drukste online maanden (oktober t/m december o.b.v. 2021 en 2022) nog moeten komen.

Stabiliteit

Opvallend is ook dat ondanks een prijsstijging van meer dan 10%, het assortiment in cafetaria's stabiel blijft. Dranken, frites, snacks, menu's en ijs blijven onverminderd populair. Zelfs online, waar het type snack soms verschilt van het aanbod in de cafetaria, blijft de loyaliteit van klanten onverminderd hoog.

NTF

NTF verwerkt en analyseert op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% de omzetontwikkelingen in de cafetariasector. Per maand worden alle transacties van het horecaplatform van NTF voor online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market voor een constante groep van cafetaria’s. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2021 tot en met september 2023.

De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.

Bron: More2Market/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



ILT gaat strenger controleren op naleving SUP-regels

Controle - De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) gaat cafetaria’s strenger controleren op de naleving van de nieuwe verpakkingsregels, de zogenaamde Singel Use Plastic (SUP)-regels. Daarvoor waarschuwt vakvereniging ProFr, die daarover bericht heeft ontvangen van de inspectiedienst.

Lees bericht

Cafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024

Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...

Lees bericht



Cafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid

Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.

Lees bericht

Innovatie Infraroodfrituren nu klaar voor uitrol

Achtergrond - Friet en snacks bakken in een infraroodfrituur is niet alleen goedkoper vanwege de hoge gasprijzen, maar is door beter warmtespreiding ook efficiënter in het bakken en daarmee beter voor het rendement van de ondernemer. Na een jaar doorontwikkeling is de infraroodfrituur,  nu klaar voor verdere uitrol.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid