Cafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid
![](/images/made/uploads/Foto2_Eetwinkel__t_Buulke_te_Budel_1080_486_90.jpg)
Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.
Dat blijkt uit de maandelijkse rapportage van alle transacties van het horecaplatform van NTF, die Rien de Koning van More2Market analyseert voor @FoodClicks, op basis van het online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume voor een constante groep van cafetaria’s. De analyse is gebaseerd op de verkopen van januari 2021 tot en met december 2023.
Uit de analyse van de kassadata blijkt dat de groei 4,1% is en voor online 8,9%. Daarmee is de groei online wel lager omdat die in 2022 nog 10,9% bedroeg. Desondanks maakt online nu wel 26% van de omzet uit ten opzichte van 25% in 2022 en 24% in 2021. Het percentage online lag zelfs in november en december dit jaar op een 30% van de totale omzet. De online groei zorgt er wel voor dat er meer druk komt te liggen in het weekend. 63% van de online-omzet wordt namelijk op vrijdag tot en met zondag gerealiseerd en vergeleken met de omzet via de kassa is dat 58%.
12% prijsstijging
Volgens het CBS komt de gemiddelde inflatie in 2023 uit op 4,2% terwijl dit in 2022 nog op 10% stond (t/m november). Als de omzetontwikkeling en de volumeontwikkeling van het CBS voor fastfoodrestaurants, ijssalons, etc. worden vergeleken dan is dit verschil in 2022 9,8% en in 2023 12,4%, oftewel ligt 2023 hoger dan in 2022 (gemiddelde omzetstijging per kwartaal vs. de gemiddelde volumestijging per kwartaal van het 1e t/m het 3e kwartaal). Volgens het CBS is de volumeontwikkeling in het 2e en 3e kwartaal 2023 negatief met resp. -3% en -4%. Het verschil tussen omzet- en prijsstijging van het CBS komt overeen met de prijsontwikkelingen van frites, frikandel/hamburger en cola in vergelijking met de cafetaria’s binnen NTF. Weliswaar is de prijsstijging op frites hoger dan op snacks en cola, maar in verhouding komt het in totaal vergelijkbaar uit, blijkt uit de analyse. Dat geeft aan dat de cafetaria’s in 2023 in volume hebben moeten inleveren, en op marge de rentabiliteit op orde moeten zien te houden.
Productaandelen stabiel
Snacks zit in omzet op een 40%, frites op ruim 20%, maaltijden op ruim 10%, dranken (incl. en met name shakes) net onder de 10% en sauzen en tussendoor (met name ijs) op een 4%. Ook tussen de verschillende snacks zijn weinig veranderingen, hoewel het type snack en wel of geen maaltijd tussen online en de kassa wel duidelijk afwijkt.
Dit is voorlopig het laatste rapport dat extern wordt gedeeld door More2Market en @FoodClicks. Voor specifieke vragen zijn te richten aan rien@more2market.nl.
Bron: More2Market/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Foodservicekanaal gaat de Turkse snack börek ontdekken
Introductie – Pruvé, een merk van Royal Smilde, introduceert de börek. Deze Turkse snack kent vele varianten is de laatste tijd in opkomst in Nederland. Pruvé lanceert de snack nu in het foodservicekanaal.
Lees berichtCBS: inflatie stijgt naar 3,2 procent in juni
Analyse - Consumentengoederen en -diensten waren in juni 3,2 procent duurder dan een jaar eerder. Dat werd vooral veroorzaakt door de prijsstijging in tabak. In de maand mei lag de inflatie nog op 2,7 procent. Dat meldt het CBS.
Lees berichtMora komt met mini-snacks voor horecalocaties zonder friteuse
Introductie – Snackproducent Van Geloven speelt met de introductie van de Mora Oven & Airfryer Mini Mix in op de groeiende van ovenbereide snacks voor horecalocaties zonder friteuse. De mix bevat een selectie van bekende Mora snackklassiekers zoals de Mini frikandellen, Rundvlees bitterballen, Kipnuggets en Goudse kaasballetjes.
Lees berichtCafetaria-omzetgroei tot en met mei op +1,7%
Analyse - De eerste 5 maanden van 2024 liggen vrijwel op hetzelfde niveau als de omzet van 2023. Deze omzet is vooral te danken aan de online omzet die tot en met mei is gestegen met 8,8%.
Lees berichtProFri-leden benoemen Alide van Toor tot opvolger Frans van Rooij
Benoeming - Alide van Toor (1965) wordt de opvolger van Frans van Rooij (1959) bij brancheorganisatie ProFri. Van Rooij richtte ProFri op en was twaalf jaar lang het boegbeeld.
Lees berichtPrijsontwikkeling cafetaria’s in 2024 stabiel
Analyse - Na 2 jaar van substantiële prijsstijgingen is het beeld over de eerste maanden van 2024 nu veel constanter. De prijsstijgingen zoals uit het verleden doen zich nu niet meer zo sterk voor.
Lees bericht