Cafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid
Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.
Dat blijkt uit de maandelijkse rapportage van alle transacties van het horecaplatform van NTF, die Rien de Koning van More2Market analyseert voor @FoodClicks, op basis van het online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume voor een constante groep van cafetaria’s. De analyse is gebaseerd op de verkopen van januari 2021 tot en met december 2023.
Uit de analyse van de kassadata blijkt dat de groei 4,1% is en voor online 8,9%. Daarmee is de groei online wel lager omdat die in 2022 nog 10,9% bedroeg. Desondanks maakt online nu wel 26% van de omzet uit ten opzichte van 25% in 2022 en 24% in 2021. Het percentage online lag zelfs in november en december dit jaar op een 30% van de totale omzet. De online groei zorgt er wel voor dat er meer druk komt te liggen in het weekend. 63% van de online-omzet wordt namelijk op vrijdag tot en met zondag gerealiseerd en vergeleken met de omzet via de kassa is dat 58%.
12% prijsstijging
Volgens het CBS komt de gemiddelde inflatie in 2023 uit op 4,2% terwijl dit in 2022 nog op 10% stond (t/m november). Als de omzetontwikkeling en de volumeontwikkeling van het CBS voor fastfoodrestaurants, ijssalons, etc. worden vergeleken dan is dit verschil in 2022 9,8% en in 2023 12,4%, oftewel ligt 2023 hoger dan in 2022 (gemiddelde omzetstijging per kwartaal vs. de gemiddelde volumestijging per kwartaal van het 1e t/m het 3e kwartaal). Volgens het CBS is de volumeontwikkeling in het 2e en 3e kwartaal 2023 negatief met resp. -3% en -4%. Het verschil tussen omzet- en prijsstijging van het CBS komt overeen met de prijsontwikkelingen van frites, frikandel/hamburger en cola in vergelijking met de cafetaria’s binnen NTF. Weliswaar is de prijsstijging op frites hoger dan op snacks en cola, maar in verhouding komt het in totaal vergelijkbaar uit, blijkt uit de analyse. Dat geeft aan dat de cafetaria’s in 2023 in volume hebben moeten inleveren, en op marge de rentabiliteit op orde moeten zien te houden.
Productaandelen stabiel
Snacks zit in omzet op een 40%, frites op ruim 20%, maaltijden op ruim 10%, dranken (incl. en met name shakes) net onder de 10% en sauzen en tussendoor (met name ijs) op een 4%. Ook tussen de verschillende snacks zijn weinig veranderingen, hoewel het type snack en wel of geen maaltijd tussen online en de kassa wel duidelijk afwijkt.
Dit is voorlopig het laatste rapport dat extern wordt gedeeld door More2Market en @FoodClicks. Voor specifieke vragen zijn te richten aan rien@more2market.nl.
Bron: More2Market/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bakker Bart terug in hartje Nijmegen
Formulenieuws - Na een maand van verbouwing is aan de Broerstraat in Nijmegen de nieuwe Bakker Bart geopend. De winkel heeft een volledig nieuwe uitstraling en indeling, met elementen uit het nieuwe Bakker Bart-concept. De focus ligt op de broodjescorner, de bestelopties, zoals dubbele bestelzuilen en een orderstatusscherm.
Lees berichtFastned opent eerste onbemande winkel in Duitsland
Buitenland – Fastned heeft de eerste onbemande Fastned-winkel in Duitsland geopend. De shop is gevestigd in Dinslaken, een gemeente in het noordwesten van het Ruhrgebied in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen.
Lees berichtDe broodtrommel verliest terrein in Nederland
Onderzoek - De broodtrommel wordt de afgelopen vijf jaar steeds vaker thuisgelaten. Nederlanders kiezen steeds vaker voor gemak en luxe voor hun lunch, waardoor de oeroude broodtrommelcultuur plaatsmaakt voor het bestellen van een lunch op kantoor of thuis. Die ontwikkeling signaleert Thuisbezorgd op basis van besteldata in het kader van Het Grote Lunch Onderzoek.
Lees berichtDetailhandel zet in juni bijna 1 procent minder om
Analyse - De detailhandel heeft in juni 0,7 procent minder omgezet dan in juni 2023. Het verkoopvolume was 1,0 procent lager. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 0,2 procent, terwijl de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) kromp met 2,2 procent. Online is 2,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
Lees berichtNieuwe SPAR university app online gegaan
Formulenieuws - De nieuwe SPAR university app is per 1 augustus online gaan. De app is zo opgezet dat de student getriggerd wordt om de app vaker te openen. Gebruikers van de app raadplegen deze nu gemiddeld 1 tot 2 keer per week, maar het streven is om het gebruik naar 3 tot 4 keer per week te krijgen.
Lees bericht