Coop groeit met 16% fors harder dan de markt


Supermarkten - Coop Supermarkten behaalde in 2020 16 procent meer omzet dan in 2019. De totale consumentenomzet steeg met bijna € 200 miljoen van € 1,5 miljard (in 52 weken) naar € 1,7 miljard (in 53 weken). Daarmee groeit de coöperatieve supermarktorganisatie opnieuw harder dan de markt (8,9%, bron: Nielsen).

De sterke groei is mede het gevolg van de coronamaatregelen. Supermarkten hebben vrijwel geen hinder ondervonden van de coronapandemie, omdat zij als vitale sector open mochten blijven. Het marktaandeel nam toe naar 3,9% (2019: 3,7%).

De supermarktbranche realiseerde in 2020 een unieke groei als gevolg van de coronapandemie. Coop kon hierdoor een hogere groei realiseren van 16 procent. Dankzij een spot-on positionering van 314 winkels in de nabijheid van de consument, die gemiddeld per aankoop aanzienlijk meer besteedde in de Coop winkels, wist de supermarktketen ook het marktaandeel te vergroten, van 3,7% in 2019 naar 3,9%.

Groei online

Ook in e-commerce zette Coop de stevige groei van de afgelopen jaren door. Online boodschappen doen nam in 2020 een vlucht: de online foodmarkt nam met ruim 50 procent toe. Met online groeide Coop zelfs 2,5 keer harder dan de markt, zo laat de supermarktketen weten. De klantendatabase verdrievoudigde. Reden voor Coop om een gloednieuw e-commerce center in Almere te openen om verdere omzetgroei te faciliteren.

Coop ontwikkelt door

Turbulente omstandigheden weerhouden Coop er niet van om door te ontwikkelen. Een professionaliseringsslag maakt de winkels nog klantgerichter. Met de implementatie van diverse formuleverbeteringen en aanscherping van het assortiment op de lokale marktbehoefte kiest de klant Coop steeds meer als dé supermarkt voor de dagelijkse maaltijd.

De volledig jaarcijfers worden door Coop bekend gemaakt na de ledenraadsvergadering op 1 april.

Bron: Coop/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Coop en Telesuper samen in nieuw dc voor boodschappenbezorging

Bezorgdienst – Supermarktketen Coop en bezorgservice Telesuper versterken hun samenwerking op het gebied van boodschappenbezorging om de (zakelijke) klant nog beter te bedienen. Samen betrekken ze een duurzaam nieuw distributiecentrum in Almere, en zetten daarmee een volgende stap in efficiency en groei.

Lees bericht


Delftse supermarkten helpen de lokale horeca

Actie – Blijf bestellen bij de lokale horeca. Dat is de boodschap die de Delftse supermarkten meegeven aan hun klanten. Met deze speciale boodschap willen de supermarkten hun horecacollega’s een hart onder de riem steken, nu de foodservicetak hard wordt getroffen door de coronamatregelen.

Lees bericht

Omzetherstel horeca in 2021 gaat voor krimp bij supers zorgen

Analyse – In 2020 stijgt de omzet van supermarkten met 8 procent en van speciaalzaken met 7 procent. Van die groei hangt ongeveer 5 tot 6 procentpunt samen met de corona-uitbraak. Afhankelijk van het tijdstip waarop de horeca weer meer ruimte krijgt zal de omzet van supermarkten in 2021 met 2% en van speciaalzaken met 3% dalen.

Lees bericht

Supermarkten halen hoogste weekomzet ooit

Supermarkten – Dat de supermarkten hoge omzetten realiseren door de sluiting van de horeca is bekend. De coronamaatregelen zorgden de afgelopen maanden er voor dat de supermarktomzet al met circa 6.2% extra toenamen. Nu sinds 15 december ook non-essentiële winkels gesloten zijn, is de omzet van supermarkten nog meer gestegen, zo laat onderzoeksbureau Nielsen weten.

Lees bericht


Horeca verliest met kerst 400 miljoen aan retail bij sluiting

Analyse – Als de restaurants dicht moeten blijven met de kerstdagen verliest deze horecatak rond de 400 miljoen aan omzet aan de supermarkten. 30% tot 40% daarvan (gemiddeld 35%, red.) is de inkoop eten en drinken. En bij sluiting van de horeca wordt dit gekocht in de retail. Dat is becijferd door data-analist Rien de Koning van Datlinq.

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid