Coop groeit met 16% fors harder dan de markt


Supermarkten - Coop Supermarkten behaalde in 2020 16 procent meer omzet dan in 2019. De totale consumentenomzet steeg met bijna € 200 miljoen van € 1,5 miljard (in 52 weken) naar € 1,7 miljard (in 53 weken). Daarmee groeit de coöperatieve supermarktorganisatie opnieuw harder dan de markt (8,9%, bron: Nielsen).

De sterke groei is mede het gevolg van de coronamaatregelen. Supermarkten hebben vrijwel geen hinder ondervonden van de coronapandemie, omdat zij als vitale sector open mochten blijven. Het marktaandeel nam toe naar 3,9% (2019: 3,7%).

De supermarktbranche realiseerde in 2020 een unieke groei als gevolg van de coronapandemie. Coop kon hierdoor een hogere groei realiseren van 16 procent. Dankzij een spot-on positionering van 314 winkels in de nabijheid van de consument, die gemiddeld per aankoop aanzienlijk meer besteedde in de Coop winkels, wist de supermarktketen ook het marktaandeel te vergroten, van 3,7% in 2019 naar 3,9%.

Groei online

Ook in e-commerce zette Coop de stevige groei van de afgelopen jaren door. Online boodschappen doen nam in 2020 een vlucht: de online foodmarkt nam met ruim 50 procent toe. Met online groeide Coop zelfs 2,5 keer harder dan de markt, zo laat de supermarktketen weten. De klantendatabase verdrievoudigde. Reden voor Coop om een gloednieuw e-commerce center in Almere te openen om verdere omzetgroei te faciliteren.

Coop ontwikkelt door

Turbulente omstandigheden weerhouden Coop er niet van om door te ontwikkelen. Een professionaliseringsslag maakt de winkels nog klantgerichter. Met de implementatie van diverse formuleverbeteringen en aanscherping van het assortiment op de lokale marktbehoefte kiest de klant Coop steeds meer als dé supermarkt voor de dagelijkse maaltijd.

De volledig jaarcijfers worden door Coop bekend gemaakt na de ledenraadsvergadering op 1 april.

Bron: Coop/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Boon Food Group neemt twee Coop supermarkten over

Formulenieuws - Boon Food Group B.V. te Dordrecht heeft overeenstemming bereikt met Coop en de familie Schouten in Uddel over de overgang naar Boon’s Markt. Tevens heeft Boon Food Group overeenstemming bereikt over de overname van de Coop in Stompwijk ( gemeente Leidschendam). Hier zal een Boon’s Dagmarkt gevestigd worden.

Lees bericht


CBL roept boeren op acties te beëindigen

Boerenacties - Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de brancheorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven, roept protesterende boeren op per direct de blokkades van distributiecentra op te heffen. De belangenorganisatie vindt de blokkades onacceptabel.

Lees bericht

GS1 maakt zich op voor statiegeld op blikjes

Inzameling - Vanaf 31 december 2022 gaan consumenten statiegeld betalen voor metalen drankverpakkingen met een inhoud van drie liter of minder. Het doel van de maatregel is het inzamelen en recyclen van de twee miljard blikjes, waarvan op dit moment een groot deel in de natuur belandt. GS1 treft de voorbereidingen om ervoor te zorgen dat data over de blikjes kan worden...

Lees bericht



Stijgende prijzen rem op herstel retailsector

Analyse – Een volumegroei van 1 procent voor de retailsector in 2022 verwacht ABN AMRO. Een belangrijke oorzaak van die matige groei zijn de stijgende prijzen, ook die van de boodschappen. Als andere reden voor de matige groei ziet de bank de verschuivingen in bestedingen naar diensten als reizen en horeca zodra alle beperkende maatregelen zijn opgeheven.

Lees bericht

Supermarkten zien omzet ook in 2021 toenemen

Supermarkt – In 2021 hebben de Nederlandse supermarkten €44.6 miljard omzet gedraaid. Dit is weliswaar een lichte daling van -0.2%, echter door de extra 53e week in 2020, had 2021 één week minder. Gecorrigeerd voor deze extra week zou de groei +1.7% zijn geweest.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid