Cornet voegt alcoholvrije variant toe aan range


Bieren - Vandaag introduceert brouwerij De Hoorn, één van de Belgische brouwerijen van Swinkels Family Brewers, Cornet Alcohol-free. Een antwoord op de vraag naar een zacht en smaakvol speciaalbier, maar dan alcoholvrij.

De basis voor het alcoholvrije bier is het krachtig blonde Cornet Oaked, waaruit de alcohol wordt onttrokken. Het alcoholvrije bier wordt hierna nogmaals ge-oaked, waardoor ook de alcoholvrije variant wordt gekenmerkt door de Cornet-signatuur. Stijn Bundervoet, meesterbrouwer bij De Hoorn: “Om de karakteristieken van het bier maximaal te behouden, gebruiken we Cornet Oaked als basis voor de Cornet Alcohol-free. We reduceren de alcohol in een hypermoderne brouwinstallatie tot 0,3 % vol/alc. Daarna oaken we het bier opnieuw voor de Cornet smaak”. Dat er niet volledig wordt teruggegaan naar 0.0% alcohol is een bewuste keuze. Alcohol heeft van zichzelf geen smaak, maar is wel een smaakdrager. Door het alcoholpercentage met licht te handhaven per eenheid, is het bierkarakter beter te bewaren.

Alcoholvrije trend

Cornet wil met de introductie van alcohol-free een rol spelen in de groeiende markt van alcoholvrije en alcoholarme bieren. Uit onderzoek van de Nederlandse Brouwers blijkt dat 1 op de 14 verkochte bieren in 2020 alcoholvrij was. Het alcoholvrije speciaalbier segment groeide in 2020 daarnaast met 65,9%. In dit alcoholvrije segment was nog geen krachtig blond bier vertegenwoordigd.

Cornet Spirit

De brouwer heeft ook voor de alcohol die vrijkomt bij het de-alcoholiseren van Cornet Alcohol-free een bestemming gecreëerd. De rijke gedestilleerde alcohol van 35% wordt afgevangen en nogmaals ge-oaked met eikenhouten snippers. Het resultaat is de Cornet Spirit. Een drankje dat als aperatief kan dienen, maar ook gemixt kan worden  of verwerkt in een saus of gerecht.

Beschikbaarheid

Cornet Alcohol-free is vanaf medio juni te verkrijgen in Nederlandse supermarkten. In de horeca is het bier vanaf eind juni beschikbaar op fles en op vat. Cornet Spirit komt zowel in horeca als in slijterijen beschikbaar.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Biermarkt herstelt zich maar heel langzaam

Analyse - In totaal werd er in het eerste halfjaar bijna 5,5 miljoen hectoliter bier in Nederland verkocht. Dat is een half miljoen minder (-8,4%) dan in de eerste helft van het pre-COVID-jaar 2019 en maar zo’n 200.000 hectoliter meer dan in de eerst helft van het COVID-jaar 2020.

Lees bericht

No/Low alcohol-categorie krijgt eigen event in 2022

Events - Komend voorjaar vindt voor het eerst in Europa een nieuw b2b event plaats voor professionals in no en low-alcohol producten. Op het tweedaags event kunnen geïnteresseerden elkaar ontmoeten en producten proeven in deze groeiende categorie; no/low alcoholhoudende dranken.

Lees bericht

Swinkels Family Brewers neemt Uiltje Brewing Company over

Overname – Swinkels Family Brewers geeft invulling aan de eigen groeistrategie en breidt aanbod aan eigen merken uit met Uiltje Brewing Company. Uiltje Brewing Company staat bekend als eigenzinnige bierbrouwerij, met een sterk merk dat naam maakte met opvallende illustraties op het blik.

Lees bericht


Nieuwe harde klap biermarkt, snel perspectief nodig

Biermarkt - De bierverkoop in de horeca is in januari met 92 procent gedaald. Deze daling toont de enorme impact van de tweede lockdown op de horecasector. Er is veel nodig om de horeca er weer bovenop te helpen. Daarom is het belangrijk werk te maken van een snelle heropening van de horeca. Dat zeggen de Nederlandse Brouwers, die daarom de...

Lees bericht

Bavaria start grootse campagne voor Bavaria 0.0%

Campagne – De campagne voor Bavaria 0.0% wordt de grootste in de geschiedenis van de Brabantse bierbrouwer Swinkels Family Brewers, waartoe het biermerk behoort, en moet de consument overtuigen dat de variant amper is te onderscheiden van alcoholhoudend pils.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid