Cornet voegt alcoholvrije variant toe aan range


Bieren - Vandaag introduceert brouwerij De Hoorn, één van de Belgische brouwerijen van Swinkels Family Brewers, Cornet Alcohol-free. Een antwoord op de vraag naar een zacht en smaakvol speciaalbier, maar dan alcoholvrij.

De basis voor het alcoholvrije bier is het krachtig blonde Cornet Oaked, waaruit de alcohol wordt onttrokken. Het alcoholvrije bier wordt hierna nogmaals ge-oaked, waardoor ook de alcoholvrije variant wordt gekenmerkt door de Cornet-signatuur. Stijn Bundervoet, meesterbrouwer bij De Hoorn: “Om de karakteristieken van het bier maximaal te behouden, gebruiken we Cornet Oaked als basis voor de Cornet Alcohol-free. We reduceren de alcohol in een hypermoderne brouwinstallatie tot 0,3 % vol/alc. Daarna oaken we het bier opnieuw voor de Cornet smaak”. Dat er niet volledig wordt teruggegaan naar 0.0% alcohol is een bewuste keuze. Alcohol heeft van zichzelf geen smaak, maar is wel een smaakdrager. Door het alcoholpercentage met licht te handhaven per eenheid, is het bierkarakter beter te bewaren.

Alcoholvrije trend

Cornet wil met de introductie van alcohol-free een rol spelen in de groeiende markt van alcoholvrije en alcoholarme bieren. Uit onderzoek van de Nederlandse Brouwers blijkt dat 1 op de 14 verkochte bieren in 2020 alcoholvrij was. Het alcoholvrije speciaalbier segment groeide in 2020 daarnaast met 65,9%. In dit alcoholvrije segment was nog geen krachtig blond bier vertegenwoordigd.

Cornet Spirit

De brouwer heeft ook voor de alcohol die vrijkomt bij het de-alcoholiseren van Cornet Alcohol-free een bestemming gecreëerd. De rijke gedestilleerde alcohol van 35% wordt afgevangen en nogmaals ge-oaked met eikenhouten snippers. Het resultaat is de Cornet Spirit. Een drankje dat als aperatief kan dienen, maar ook gemixt kan worden  of verwerkt in een saus of gerecht.

Beschikbaarheid

Cornet Alcohol-free is vanaf medio juni te verkrijgen in Nederlandse supermarkten. In de horeca is het bier vanaf eind juni beschikbaar op fles en op vat. Cornet Spirit komt zowel in horeca als in slijterijen beschikbaar.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Biermarkt bijna terug op niveau voor de COVID

Analyse - De Nederlandse biermarkt is bijna terug op het niveau van voor de COVID-19-pandemie. De biermarkt is alleen wel veranderd. Zo is het aandeel alcoholvrij bier en speciaalbier de afgelopen jaren gegroeid en dat van pils iets gedaald.

Lees bericht

Mariëlle Timmermans in jury World Alcohol-Free Awards

Verkiezing - Eind februari 2023 is de eerste editie van de World Alcohol-Free Awards in Londen. Een competitie, die zich specifiek richt op alcoholvrije dranken en gejureerd wordt door experts op het gebied van dranken zonder alcohol. De jury wordt gevormd door kenners met een specifieke expertise op het gebied van alcoholvrije dranken, Mariëlle Timmermans uit het Brabantse Hooge Mierde...

Lees bericht

Seedlip en Butcha openen alcoholvrije pop-up Slijterij DROOG

Pop-upstore - Non-alcoholisch spirit-merk Seedlip opent in samenwerking met Butcha pop-up Slijterij DROOG in Amsterdam. Initiatiefnemers Samuel Levie, chef, culinair columnist en medeoprichter van kombucha-merk Butcha en Ben Branson, oprichter van Seedlip willen op de locatie geïnteresseerden in de keuken van alcoholvrije mixology drankjes laten proeven zonder een druppel alcohol.

Lees bericht



Nederlandse brouwers zien moeizaam herstel biermarkt

Biermarkt – De Nederlandse brouwers zien dat door versoepeling van de coronamaatregelen er steeds meer mag, maar ziet dat niet terug in de bierverkoop. Die blijft vooralsnog achter bij vorig jaar en ver bij het jaar daarvoor. De biermarkt is dus nog lang niet hersteld concluderen de brouwers en daarom roepen zij het kabinet op om de geplande accijnsverhoging achterwege te...

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid