Data in foodservice: van overvloed naar inzicht


Trema Foodnetwerk, het kennisnetwerk voor marketeers in foodservice en onderdeel van Focusplaza, organiseerde in Wageningen een bijeenkomst rondom het thema ‘Data in foodservice

Bijeenkomst – Afgelopen week organiseerde Trema Foodnetwerk, het kennisnetwerk voor marketeers in foodservice en onderdeel van Focusplaza, een inspirerende bijeenkomst rondom het thema ‘Data in foodservice’. Marketeers van leveranciers, grossiers en formules kwamen samen om te leren van relevante praktijkvoorbeelden uit de keten. De centrale vraag van de dag: hoe vertaal je de grote hoeveelheid beschikbare data in de foodserviceketen naar concrete, bruikbare inzichten?

De aftrap werd verzorgd door Astrid Saly, associate partner bij The Category & Trade Company. Zij benadrukte dat niet de hoeveelheid data, maar de juiste vraagstelling het verschil maakt. Alleen met een scherp geformuleerde business question transformeer je ruwe data naar strategische inzichten die daadwerkelijk bijdragen aan groei. Data is immers een krachtig hulpmiddel voor organisaties die gericht willen sturen op klantbehoefte en marktontwikkelingen.

Sligro

Daarna deelde Dennis Lion, Manager Customer Lifecycle Management bij Sligro, hoe de grossier data inzet om de klantreis grondig te analyseren en daarmee klantloyaliteit te versterken. Met behulp van data weet Sligro niet alleen het koopgedrag van haar klanten beter te doorgronden, maar speelt het ook gericht in op de behoeften van de klant, van oriëntatie tot herhaalaankoop.

Hutten Catering

Na de lunch bij Hutten Omnia nam Caspar van Thiel, senior analist bij Hutten Catering, het stokje over. Vanuit de intrinsieke motivatie van Hutten om te verduurzamen, vertelde hij hoe data hen helpt om de impact van hun initiatieven tastbaar te maken. Van Thiel gaf een inkijk in de datagedreven transitie die Hutten de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Dankzij hun data-aanpak weet het cateringbedrijf steeds beter hoe het voedselverspilling tegengaat en duurzame keuzes voor klanten inzichtelijk maakt.

La Place

De bijeenkomst werd afgesloten met een interactieve sessie met Ernest van de Voort, CEO A.I. van La Place Restaurants. Na acht jaar onder de vleugels van Jumbo, staat La Place sinds vorig jaar weer zelfstandig in de markt. Van de Voort gaf een kijkje in de herpositionering van de formule en hoe data daarbij onmisbaar is. Met inzichten uit data maakt La Place onderbouwde inzichten in een nieuwe propositie, met aangescherpte doelgroep en nieuw assortiment.

De bijeenkomst van Trema Foodnetwerk bood de aanwezigen een inspirerende mix van heldere praktijkvoorbeelden en bevestigde eens te meer: data is geen doel op zich, maar een krachtig middel om richting te geven aan strategie, duurzaamheid en klantbeleving. Wie slimme vragen stelt, krijgt de meest waardevolle antwoorden.

Bron: Focusplaza/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Impactvol samenwerken: van boer tot bord

Bijeenkomst - Hoe kun je als marketeer in de foodservice écht verschil maken in een complexe keten die onder druk staat? Die vraag stond centraal tijdens de recente bijeenkomst van Trema Foodnetwerk, onderdeel van Focusplaza, waar marketeers uit de foodservice samenkwamen in De Kookfabriek in Den Haag. Het thema van de dag: impactvol samenwerken.

Lees bericht



Amsterdamse Ziggo Dome en Sligro slaan de handen ineen

Groothandel - De Ziggo Dome heeft een nieuwe logistieke partner gevonden in Sligro. Na een tenderproces is de horecagroothandel geselecteerd als Official Horeca Partner van de concertlocatie in Amsterdam. De meerjarige samenwerking richt zich op kwaliteit, service en duurzaamheid.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid