Data in foodservice: van overvloed naar inzicht
Bijeenkomst – Afgelopen week organiseerde Trema Foodnetwerk, het kennisnetwerk voor marketeers in foodservice en onderdeel van Focusplaza, een inspirerende bijeenkomst rondom het thema ‘Data in foodservice’. Marketeers van leveranciers, grossiers en formules kwamen samen om te leren van relevante praktijkvoorbeelden uit de keten. De centrale vraag van de dag: hoe vertaal je de grote hoeveelheid beschikbare data in de foodserviceketen naar concrete, bruikbare inzichten?
De aftrap werd verzorgd door Astrid Saly, associate partner bij The Category & Trade Company. Zij benadrukte dat niet de hoeveelheid data, maar de juiste vraagstelling het verschil maakt. Alleen met een scherp geformuleerde business question transformeer je ruwe data naar strategische inzichten die daadwerkelijk bijdragen aan groei. Data is immers een krachtig hulpmiddel voor organisaties die gericht willen sturen op klantbehoefte en marktontwikkelingen.
Sligro
Daarna deelde Dennis Lion, Manager Customer Lifecycle Management bij Sligro, hoe de grossier data inzet om de klantreis grondig te analyseren en daarmee klantloyaliteit te versterken. Met behulp van data weet Sligro niet alleen het koopgedrag van haar klanten beter te doorgronden, maar speelt het ook gericht in op de behoeften van de klant, van oriëntatie tot herhaalaankoop.
Hutten Catering
Na de lunch bij Hutten Omnia nam Caspar van Thiel, senior analist bij Hutten Catering, het stokje over. Vanuit de intrinsieke motivatie van Hutten om te verduurzamen, vertelde hij hoe data hen helpt om de impact van hun initiatieven tastbaar te maken. Van Thiel gaf een inkijk in de datagedreven transitie die Hutten de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Dankzij hun data-aanpak weet het cateringbedrijf steeds beter hoe het voedselverspilling tegengaat en duurzame keuzes voor klanten inzichtelijk maakt.
La Place
De bijeenkomst werd afgesloten met een interactieve sessie met Ernest van de Voort, CEO A.I. van La Place Restaurants. Na acht jaar onder de vleugels van Jumbo, staat La Place sinds vorig jaar weer zelfstandig in de markt. Van de Voort gaf een kijkje in de herpositionering van de formule en hoe data daarbij onmisbaar is. Met inzichten uit data maakt La Place onderbouwde inzichten in een nieuwe propositie, met aangescherpte doelgroep en nieuw assortiment.
De bijeenkomst van Trema Foodnetwerk bood de aanwezigen een inspirerende mix van heldere praktijkvoorbeelden en bevestigde eens te meer: data is geen doel op zich, maar een krachtig middel om richting te geven aan strategie, duurzaamheid en klantbeleving. Wie slimme vragen stelt, krijgt de meest waardevolle antwoorden.
Bron: Focusplaza/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Onno Brokke verkozen tot ‘FoodManager van het Jaar’
Verkiezing - Wijlen Onno Brokke, algemeen directeur van GranFood, is tot FoodManager van het Jaar verkozen. Het betreft een postume erkenning. Onno Brokke is in mei jl. overleden.
Lees berichtSligro Roosendaal schenkt €5.000 aan Stichting Paul bij heropening
Groothandel - Precies om 11 minuten over 11 is de vernieuwde Sligro-vestiging aan de Leemstraat in Roosendaal feestelijk heropend. Ter gelegenheid van de opening doneerde Sligro €5.000 aan Stichting Paul, een lokale organisatie die zich inzet om alle kinderen in de gemeente Roosendaal te laten sporten.
Lees berichtImpactvol samenwerken: van boer tot bord
Bijeenkomst - Hoe kun je als marketeer in de foodservice écht verschil maken in een complexe keten die onder druk staat? Die vraag stond centraal tijdens de recente bijeenkomst van Trema Foodnetwerk, onderdeel van Focusplaza, waar marketeers uit de foodservice samenkwamen in De Kookfabriek in Den Haag. Het thema van de dag: impactvol samenwerken.
Lees berichtHOMiES en The Category & Trade Company intensiveren samenwerking
Samenwerking - Foodserviceplatform HOMiES en adviesbureau The Category & Trade Company (CTC) breiden hun samenwerking uit. De twee partijen, sinds eind 2024 strategische partners, gaan vanaf 2026 gezamenlijk trainingen en ontwikkeltrajecten aanbieden voor commerciële teams binnen de foodservicebranche.
Lees berichtAmsterdamse Ziggo Dome en Sligro slaan de handen ineen
Groothandel - De Ziggo Dome heeft een nieuwe logistieke partner gevonden in Sligro. Na een tenderproces is de horecagroothandel geselecteerd als Official Horeca Partner van de concertlocatie in Amsterdam. De meerjarige samenwerking richt zich op kwaliteit, service en duurzaamheid.
Lees berichtLa Place opent veldkeukenrestaurant in Militair Museum
Formulenieuws - La Place opent een nieuw vast restaurant in het Nationaal Militair Museum (NMM) in Soesterberg. In een decor dat doet denken aan een veldkeuken, kunnen bezoekers genieten van de verse, ambachtelijke gerechten die kenmerkend zijn voor La Place.
Lees bericht