‘De helft van restaurants houdt sowieso deuren gesloten met kerst’


Het aantal stoppers is met 9.593 6% hoger dan vorig jaar juli

Onderzoek - 40% van de restaurants is volledig gesloten met kerst en biedt ook geen afhalen of bezorging aan. Als het kabinet zou besluiten dat restaurants de deuren zouden mogen openen voor gasten in de zaak (bijvoorbeeld maximaal 30 gasten), dan zou meer dan de helft geen gasten toelaten (een deel hiervan is wel open voor afhalen of bezorging). Deze conclusies komen uit de Foodservice Denktank, die bureau Marketing4Results samen met groothandel Sligro heeft opgezet.

Marketing4Results legt sinds half maart met regelmaat vragen voor aan beslissers om de impact van het coronavirus op hun bedrijf te toetsen. Nu het einde van het jaar nadert, is bij 80 restaurantbeslissers gekeken hoe de vlag erbij staat en wat zij verwachten van de toekomst. Enkele van de meest opvallende conclusies worden hier gedeeld:

- Tijdens de eerste lockdown (15 maart tot 1 juni) was 59% van de restaurants volledig gesloten. Zij konden of deden niet aan afhalen of bezorgen. Tijdens de huidige horecasluiting is te zien dat 30% van de restaurants volledig gesloten is. De restaurants in de stad blijken vaker gesloten te zien dan in de dorpen, namelijk 39% ten opzichte van 23% in de dorpen.

- Ook blijkt dat corona een grote financiële impact heeft op restaurants. Gemiddeld verwachten horecaondernemers een omzetverlies van €356.500,-, waarbij restaurants in de stad gemiddeld een veel hoger verlies verwachten dan restaurants in de dorpen.

- Afhalen en bezorgen zijn sterk toegenomen door de twee lockdowns van de horeca. Het was veelal ook de enige mogelijkheid nog wat omzet te realiseren, maar deze activiteiten brengen ook de nodige uitdagingen voor de bedrijven met zich mee. Niet alleen vraagt afhalen en bezorgen een specifieke werkflow, vooral bezorgen, maar ook ervaren restauranthouders tijdens de tweede horecasluiting een veel grotere concurrentie van andere restaurants. Er zijn steeds meer locaties die zich bezig houden met afhalen en/of bezorgen.

- Zowel voor restaurants in de stad als restaurants in de dorpen komt het grootste deel van de omzet op dit moment uit afhalen.

- Opvallend is dat de coronaperiode ook leidt tot nieuwe menu’s en andere gerechten. Zo blijkt dat restaurants door toedoen van corona meer gebruik zijn gaan maken van lokale producten in de keuken.

Wie geïnteresseerd is in een uitgebreidere versie van het onderzoek, kan zich hier aanmelden voor de nieuwsbrief van Marketing4Results. In dit artikel meer informatie over de ontwikkelingen in afhalen en bezorgen over heel 2020, de uitdagingen die restaurantbeslissers hiermee hebben, welke rol bestel- en bezorgplatforms spelen, veranderingen in de manier van koken en andere achtergrondinformatie.

(Laatste update 15:32)

Bron: Marketing4Results/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Groothandel Sligro ontvangt keurmerk PSO ‘Trede 2’

Groothandel – Groothandel Sligro in Veghel heeft Trede 2 verdiend van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). PSO is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO en een instrument dat inzicht geeft in de mate waarin organisaties is ingericht op sociaal ondernemen. Uit de erkenning blijkt dat Sligro meer dan gemiddeld gericht is op sociaal ondernemen en op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op...

Lees bericht




Sligro stopt met verkoop tabak per 1 juli 2024

Tabak - Groothandel Sligro stopt met de verkoop van tabak en rookwaren per 1 juli 2024. In de bezorgservicetak van het bedrijf is sprake van nog twee lopende contracten, die ook na 1 juli 2024, worden gerespecteerd, zo laat de groothandel uit Veghel bij de presentatie van de jaarcijfers weten.

Lees bericht


Sligro Food Group ziet marktaandeel groeien in turbulent jaar

Groothandel - De Sligro Food Group wist in een turbulent jaar zowel in Nederland als in België het marktaandeel te vergroten. Dat bleek bij de presentatie van de jaarcijfers van de foodservicegroothandel. “De operationele prestaties verbeterden waardoor de ebitda met € 11 miljoen toenam tot € 137 miljoen. De nettowinst over het boekjaar werd gedrukt door incidentele lasten en bedroeg over 2023 € 6 miljoen,” aldus CEO...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid