'Driekwart horecabeslissers heeft vertrouwen in beleid, maar 27% vreest sluiting'


Het bordje gesloten komt steeds vaker aan de voordeur te hangen bij de horecabedrijven

Analyse – Hoewel meer dan een kwart van de cafetaria-  en horecaondernemers verwacht dat als de coronamaatregelen langer dan drie maanden aanhoudt, zij in 2021 niet meer bestaan, is het vertrouwen in het overheidsbeleid groot. 73% van de horecabeslissers heeft vertrouwen in het beleid dat de Nederlandse overheid op dit moment voert.

Binnen restaurants (77%) ligt het vertrouwen iets hoger dan binnen cafetaria’s (70%). Beslissers geven aan vertrouwen te hebben in de gekozen aanpak: de overheid maakt beslissingen op basis van experts en een totale lockdown is (nog) niet aan de orde. Er bestaan wel grote twijfels over hoe lang de maatregelen gaan aanhouden en welke gevolgen dit zal hebben voor de horecamarkt. De angst is groot dat er bedrijven zullen omvallen.

De resultaten zijn afkomstig van Foodservice Denktank, een samenwerking tussen he bureau Marketing4Results en Sligro. Binnen de cafetaria- en horecabedrijven is onderzoek gedaan naar het vertrouwen dat zij hebben in de toekomst en de mogelijkheden die zij zien voor hun bedrijf in relatie tot de maatregelen die genomen moeten worden oom de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Grootste zorg gezondheid

Beslissers hebben veel zorgen over hun eigen gezondheid, maar nog meer over de gezondheid van de (kwetsbare) mensen om hen heen en het personeel in de zaak. Daarnaast bestaat er veel onzekerheid over hoe lang de huidige maatregelen gaan duren en welke gevolgen dit voor de economie en de eigen zaak gaat hebben (bestaat mijn zaak straks nog wel?). Zorgen om personeel en de kosten die daarmee gemoeid zijn, hebben beslissers nu (nog) niet. De overgrote meerderheid geeft aan om personeel (ook korte contracten) zo lang mogelijk te behouden indien mogelijk. Mochten de maatregelen nog veel langer aanhouden, kan dit wel noodzakelijk worden.

Drie maanden

Mochten de maatregelen langer aanhouden dan de aangekondigde drie weken, dan houden horecabedrijven het gemiddeld nog drie maanden vol. Echter, 18% geeft aan het slechts drie weken of minder vol te kunnen houden. Cafetariabeslissers geven gemiddeld aan het langer vol te kunnen houden (14 weken) dan hun collega’s vanuit de restaurantmarkt (10 weken). Dit heeft onder andere te maken met grote verschillen tussen beide segmenten in de verwachting over omzetverlies over 2020.

Omzetterugval

De gemiddelde cafetaria verwacht €45.000,- minder omzet te genereren, terwijl restaurants het verlies voor dit jaar gemiddeld op €107.500,- inschatten. Op basis van deze cijfers schat 27% van de beslissers in dat de kans groot is dat zij met hun zaak in 2021 niet meer bestaan.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht



Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid