FCSI-congres: ‘Verduurzaming is geen vraag, maar een eis’


Paul van Oers van de Hotelschool Maastricht tijdens het FCSI-congres

Congres - De transitie naar duurzaamheid en minder voedselverspilling was het centrale thema tijdens het FCSI-congres Hospitality Hub 2022 in Hotel de Werelt in Lunteren. Het congres dat door corona twee jaar was uitgesteld, kende een goede line-up met sprekers als Paul van Oers van de Hotelschool Maastricht, Emma Kallen sustainability consultant bij Factor Delta, impact manager Kathelijn van Elk van Too Good To Go en Jos Klerx, sectorspecialist Horeca en Recreatie bij de Rabobank.

FCSI is een wereldwijde vereniging voor adviseurs en professionals in de wereld  van eten, drinken en verblijf en telt circa 1500 leden. Jaarlijks organiseert de vereniging in Nederland een congres, dat door corona de twee keer was uitgesteld.  Het afgelopen congres was goed bezocht en had een goede interactie tussen de congresgangers en de sprekers.  Dagvoorzitter was Maarten Wessels, die aan de kwaliteit van de lezingen weinig hoefde toe te voegen. Paul van Oers ging in op de veranderingen die tot stand gebracht worden door de jeugd. “GenZ is een generatie die purpose driven is”, aldus lecturer Van Oers. Bevlogen liet hij de aanwezigen weten dat de nieuwe generatie veranderingen eist en heel anders tegen de bestaande zaken aankijkt. En die veranderingen moeten ook sneller gebeuren dan dat ze nu plaatsvinden. Maar Van Oers had nog een waarschuwing: “De jeugd en dan met name de millennials zijn kritisch en gaan vragen stellen over de producten. Als wij hen geen goede antwoorden geven, gaan we die jongeren verliezen. En zonder jongeren heeft de foodservicesector geen toekomst.” Verder deed Van Oers een oproep om niet meer te spreken van foodservice en foodretail, maar van foodbusiness. “Die twee foodwerelden gaan steeds meer door elkaar heen lopen, dus foodbusiness dekt beter de lading. En we moeten jonge mensen iets bieden, willen wij ze blijven aantrekken. Nu zijn veel initiatieven vanuit het verleden ‘burning platforms’, ze doen er niet meer toe. Zo heeft het MBO 85 procent minder aanmeldingen voor de horeca en foodservice in allerlei disciplines. Foodopleidingen zouden daarom sneller en effectiever moeten worden en meer geënt moeten zijn op verzamelde data.”

Disruptief innovatieplatform

Van Oers droomt ook van een disruptief innovatieplatform voor HBO+ Food Business Talenten. “Een platform waar de meest gekke en disruptieve ideeën ontwikkeld worden. Waar alles kan en mag en waar niets onmogelijk is. Een platform voor rebellen, innovators, eigenwijze dwarsliggers en andersdenkenden. Sterke individuen die hun eigen talenten als kompas gebruiken en die weten dat analoge kennis niet meer goed genoeg is.” Medestanders achter dit verhaal konden zich laten vereeuwigen in gele laarzen, die Van Oers speciaal had meegenomen. Die laarzen gebruikt hij ook voor zijn studenten aan de hogeschool in Maastricht, die een nieuwe visie hebben op de foodbusiness.

Bewustwording

Jan Klerx van de Rabobank belichtte een andere bedreiging van de foodservicemarkt, namelijk die van de beschikbaarheid van basis-ingrediënten en voedselverspilling. Die twee zijn volgens sectorspecialist Horeca en Recreatie van de Rabobank even belangrijk. “In 2050 zullen we met elkaar 60 procent meer moeten produceren, willen we voor iedereen eten en drinken hebben. Per maand komen er vijf miljoen monden bij op de wereld. En nu al hebben 800 miljoen mensen permanent honger. Dat het niet allemaal eerlijk is verdeeld in de wereld weet iedereen, maar dat met het terugdringen van voedselverspilling in de westerse wereld het hongerprobleem in principe kan worden opgelost, is niet iedereen duidelijk.” Wereldwijd wordt ongeveer een derde deel van het geproduceerde voedsel verspild. Het is, theoretisch gezien, ongeveer vier keer de hoeveelheid die nodig is om meer dan 800 miljoen mensen te voeden die honger lijden. In 2030 moet de foodwaste met 50% zijn verminderd. In de Europese Unie gaat er bij consumenten voor 30 miljard euro aan voedsel verloren en nog eens 60 miljard in het productieproces. Dit speelt vooral voor bederfelijke voedingsmiddelen, zoals vlees, fruit en groente. Enorme hoeveelheden, wat niet alleen verspilling is van grondstoffen, maar ook van geld en onnodige CO2-uitstoot. Volgens Klerx helpt het al als mensen zich bewust zijn van voedselverspilling. Eerdere testen hebben aangetoond dat bedrijven die meededen aan een Food Waste Challenge in acht weken tijd al 15% minder voedselverspilling hadden.

Too Good To Go

Ook de bijdrage van Kathelijn van Elk van Too Good To Go ging in op voedselverspilling. Haar organisatie, die inmiddels actief is in 17 landen, heeft daarvoor een app ontwikkeld die die verspilling tegen moet gaan. Veel supermarkten, zorginstellingen en foodservicebedrijven werken met de app. In de app van Too Good To Go kun je zogenaamde Magic Boxen kopen. De bakkers, cafés, restaurants en supermarkten die erbij zijn aangesloten vullen de boxen met alles wat ze die dag over hebben. De inhoud verschilt dus per dag, dat is de magie. Prijzen van de box variëren tussen drie en vijf euro en zijn de volgende dag op te halen. Brood is verreweg het product dat het meest wordt weggegooid. Per dag worden er in Nederland 800.000 broden weggegooid. Een onvoorstelbare hoeveelheid. Maar ook de hoeveelheden van andere producten liegen er niet om. Volgens Van Elk is een belangrijke factor voor het weggooien de houdbaarheidsdatum op de verpakking. Die is voor 10% verantwoordelijk voor de voedselverspilling. Zij pleit ervoor om vooral de zintuigen te gebruiken of voedsel nog goed is. Kleur en geur laten zien wanneer een product niet meer geconsumeerd kan worden.

Meten

Ook Emma Kallen richtte zich op het thema voedselverspilling. Niet alleen is dat belangrijkheid vanwege de milieu-impact, het is ook nog economisch van belang. Bij het adviesbureau Factor Delta zelf hanteren ze als een soort stelregel dat elke euro die gebruikt wordt om voedselverspilling in een bedrijf aan te pakken, zich tot veertien keer kan terugbetalen. Alle reden dus hieraan aandacht te besteden. Waar binnen foodservice vooral aandacht voor moet zijn volgens Kallen, is het koken van de juiste hoeveelheid. Meten is in dat kader erg belangrijk. En vervolgens die gegevens bespreken met alle verantwoordelijken, inkopers, productie/keukenpersoneel en mogelijk ook met leveranciers. Zo krijg je volgens de adviseur een beter overzicht van de hoofdoorzaken van verspilling.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Minder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor

Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...

Lees bericht


Orbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered

Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.

Lees bericht

Orbisk en Accor-hotels streven naar halvering voedselverspilling

Voedselverspilling - Accor Group is één van de eerste grote hotelketen die haar wereldwijde voedselverspilling actief gaat terugdringen. In een samenwerking met de voedselafvalmonitor van Orbisk gaat de hotelorganisatie in honderden Accor hotels de komende maanden een start maken met het tegengaan van voedselverspilling. Die slimme technologie moet chefs helpen hun voedselafval te meten en met de helft terug te...

Lees bericht



InstockMarket ontvangt B Corp-certificering

Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Lees bericht

PS in Foodservice lanceert PS Impact Score

Duurzaamheid – Onder grote belangstelling van groothandels en afnemers is afgelopen woensdag de PS Impact Score gepresenteerd in het gebouw van groente- en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk. Doel van de bijeenkomst was partijen in de foodservicesector duidelijk maken dat echte stappen zetten in duurzaamheid alleen kan als data met elkaar wordt gedeeld. De gepresenteerde PS Impact Score helpt daarbij.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid