Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit


In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat in maart 2024 werd gehouden.

In 2030 zal meer dan de helft van de volwassenen in Nederland tot de 'Gemaksgeneratie' behoren: de Millennials en Generatie Z. Vooral die laatste groep zal tegen die tijd aanzienlijk groeien, met een hoger beschikbaar inkomen én dus meer invloed. Ze zullen ook een groter deel van hun inkomen aan buitenshuisconsumptie spenderen dan andere generaties. De verschillen tussen de generaties merkt men vooral in Fastservice, daarna in Horeca en het minste in het segment Catering.

Aanpassingen

27% heeft het menu of assortiment (gedeeltelijk) aangepast voor Gen-Z. De aanpassingen die het meest worden gedaan zijn:

1Meer vegetarische of veganistische gerechten (55%)

2. Meer gezonde en voedzame keuzes (36%)

3. Meer aandacht voor duurzame ingrediënten (33%)

Gemiste kans

Van de respondenten die nog geen aanpassingen hebben gedaan aan hun menu/assortiment, overweegt slechts 9% dit binnen 1 tot 2 jaar te doen. Dat is, gezien de groeiende invloed van Gen-Z en hun toenemende budget voor buitenshuisconsumptie, een gemiste kans volgens Group 7. Met 63% van de respondenten die zich bewust zijn van de behoeften van Gen-Z en nog geen 30% die daadwerkelijk aanpassingen heeft doorgevoerd, is het overduidelijk dat de Horeca-, Fastservice- en Cateringsector een stapje extra moeten zetten om aan de wensen te voldoen.

Bron: Group 7/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht


CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid