Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit


In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat in maart 2024 werd gehouden.

In 2030 zal meer dan de helft van de volwassenen in Nederland tot de 'Gemaksgeneratie' behoren: de Millennials en Generatie Z. Vooral die laatste groep zal tegen die tijd aanzienlijk groeien, met een hoger beschikbaar inkomen én dus meer invloed. Ze zullen ook een groter deel van hun inkomen aan buitenshuisconsumptie spenderen dan andere generaties. De verschillen tussen de generaties merkt men vooral in Fastservice, daarna in Horeca en het minste in het segment Catering.

Aanpassingen

27% heeft het menu of assortiment (gedeeltelijk) aangepast voor Gen-Z. De aanpassingen die het meest worden gedaan zijn:

1Meer vegetarische of veganistische gerechten (55%)

2. Meer gezonde en voedzame keuzes (36%)

3. Meer aandacht voor duurzame ingrediënten (33%)

Gemiste kans

Van de respondenten die nog geen aanpassingen hebben gedaan aan hun menu/assortiment, overweegt slechts 9% dit binnen 1 tot 2 jaar te doen. Dat is, gezien de groeiende invloed van Gen-Z en hun toenemende budget voor buitenshuisconsumptie, een gemiste kans volgens Group 7. Met 63% van de respondenten die zich bewust zijn van de behoeften van Gen-Z en nog geen 30% die daadwerkelijk aanpassingen heeft doorgevoerd, is het overduidelijk dat de Horeca-, Fastservice- en Cateringsector een stapje extra moeten zetten om aan de wensen te voldoen.

Bron: Group 7/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Sodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025

Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.

Lees bericht

Grapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam

Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.

Lees bericht



Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid