Foodservice trekt aan door toenemend bezoek


Marktanalyse – Nederlanders brengen langzaamaan weer vaker een bezoek buitenshuis, zoals aan detailhandel, horeca, vervoer en werk. In periode 7 (meting vier weken tot en met week 28, midden juli) lag het aantal bezoeken nog maar 7% lager dan dezelfde periode vorig jaar.

De cijfers zijn afkomstig van het 4-wekelijkse Shopper monitor Visit report van Datlinq, het grootste Out-of-Home continu onderzoek in Nederland dat per kanaal, per product, per moment en doelgroep uitspraken kan doen. Jaarlijks worden hiervoor 10.000 personen representatief voor Nederland van 18 t/m 75 jaar over hun buitenshuis bezoek en consumptiegedrag worden ondervraagd.

De bezoekers buitenhuis liggen cumulatief nog wel lager. Voor de periode vanaf de lockdown midden maart tot midden juli nog op 27 procent lager, maar dat is vooral omdat tijdens de grotendeels sluiting van alle horecalocaties alle bezoeken op min 40 procent zaten. Exclusief detailhandel en sport ligt het aantal bezoeken in P7 op -21%, de helft lager als de -38% cumulatief.

90% weer naar werk

In de vier weken van P7 zijn ook de bezoeken aan het werk weer redelijk genormaliseerd. De bezoeken op het werk kwam uit op 92% ten opzichte van de bezoeken van vorig jaar. Voor onderwijs geldt zelfs dat er meer bezoeken waren dan vorig jaar zodat totaal catering in P7 op een bescheiden min van -16% uit komt (incl. inflight en zorg).

Herstel horeca

Waar horeca in het begin tijdens de lockdown op een -80% stond is dit nu in juli teruggebracht naar -27%. De fastservicebedrijven en restaurants komen nog net boven de -20% op resp. -18% en -17%. Verblijfsrecreatie (inclusief hotels) zit zelfs op een plus van +27% ten opzichte van vorig jaar. Het zijn de evenementen en de leisure-activiteiten die momenteel sterk achterblijven.

Vervoer naar -20%

Openbaar vervoer en de treinen zijn niet de treinen die voor de meeste groei zorgen. Het openbaar vervoer blijft op een -50% zitten, gelijk aan het cumulatieve cijfer. Het is met name de auto die +30% hoger uitkomt. Een cijfers dat in lijn ligt met de verblijfsrecreatie en het binnenlands toerisme.

Thuisbezorging blijft hoog

Thuisbezorging blijft onveranderd hoog. Na een piek van bijna 11% in P5 blijven thuisbezorgmaaltijden met 6% op een ongekend hoog niveau liggen. Dit betekent dat  6% van alle avondmaaltijden een thuisbezorgmaaltijd is. Ongeacht of die maaltijd telefonisch of online is besteld. Het cijfers is wel exclusief de afhaalmaaltijden. Ten opzichte van dezelfde periode 2019 is dat een factor 2,5 vaker dat een avondmaaltijd wordt besteld.

Voor meer informatie neem contact op met Rien de Koning, dekoning@datlinq.com, 06-29563296.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Thuisbezorging in 4 weken tijd met 20% gestegen

Analyse – De horeca is deze zomer minder hard gestegen dan in de zomer van vorig jaar. Anders ligt dat bij thuisbezorging. Dat blijft maar doorstijgen. De afgelopen 4 weken wederom met 20 procent (van 6,5% van de avondmaaltijden thuis naar 7,9%).

Lees bericht



Effecten versoepelingen teken zich af in foodservice

Analyse - Hoewel de effecten van de versoepelingen in de horeca op 28 april zich in P5 nog niet volledig laten zien, zijn al wel de eerste signalen zichtbaar. Helemaal met het mooie weer van de afgelopen dagen gaat de volgende periode er nog beter uitzien, maar P5 was al een opsteker, zij het dat er nog wel veel werk aan...

Lees bericht

Foodhall Scheveningen splitst binnenruimte voor meer bezoek

Foodhal – De foodhal op de vernieuwde Noordboulevard in Scheveningen heeft de binnenruimte gesplitst zodat er in totaal 100 gasten binnen kunnen worden ontvangen in plaats van 50. Doordat de 18 deelnemende foodbedrijven aan de zijwanden van de ruimte zijn gevestigd en de ruimte een gescheiden luchtverversingssysteem kent, was de splitsing betrekkelijk eenvoudig te realiseren.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid