Foodservice trekt aan door toenemend bezoek


Bonden en horecasector akkoord met nieuw cao

Marktanalyse – Nederlanders brengen langzaamaan weer vaker een bezoek buitenshuis, zoals aan detailhandel, horeca, vervoer en werk. In periode 7 (meting vier weken tot en met week 28, midden juli) lag het aantal bezoeken nog maar 7% lager dan dezelfde periode vorig jaar.

De cijfers zijn afkomstig van het 4-wekelijkse Shopper monitor Visit report van Datlinq, het grootste Out-of-Home continu onderzoek in Nederland dat per kanaal, per product, per moment en doelgroep uitspraken kan doen. Jaarlijks worden hiervoor 10.000 personen representatief voor Nederland van 18 t/m 75 jaar over hun buitenshuis bezoek en consumptiegedrag worden ondervraagd.

De bezoekers buitenhuis liggen cumulatief nog wel lager. Voor de periode vanaf de lockdown midden maart tot midden juli nog op 27 procent lager, maar dat is vooral omdat tijdens de grotendeels sluiting van alle horecalocaties alle bezoeken op min 40 procent zaten. Exclusief detailhandel en sport ligt het aantal bezoeken in P7 op -21%, de helft lager als de -38% cumulatief.

90% weer naar werk

In de vier weken van P7 zijn ook de bezoeken aan het werk weer redelijk genormaliseerd. De bezoeken op het werk kwam uit op 92% ten opzichte van de bezoeken van vorig jaar. Voor onderwijs geldt zelfs dat er meer bezoeken waren dan vorig jaar zodat totaal catering in P7 op een bescheiden min van -16% uit komt (incl. inflight en zorg).

Herstel horeca

Waar horeca in het begin tijdens de lockdown op een -80% stond is dit nu in juli teruggebracht naar -27%. De fastservicebedrijven en restaurants komen nog net boven de -20% op resp. -18% en -17%. Verblijfsrecreatie (inclusief hotels) zit zelfs op een plus van +27% ten opzichte van vorig jaar. Het zijn de evenementen en de leisure-activiteiten die momenteel sterk achterblijven.

Vervoer naar -20%

Openbaar vervoer en de treinen zijn niet de treinen die voor de meeste groei zorgen. Het openbaar vervoer blijft op een -50% zitten, gelijk aan het cumulatieve cijfer. Het is met name de auto die +30% hoger uitkomt. Een cijfers dat in lijn ligt met de verblijfsrecreatie en het binnenlands toerisme.

Thuisbezorging blijft hoog

Thuisbezorging blijft onveranderd hoog. Na een piek van bijna 11% in P5 blijven thuisbezorgmaaltijden met 6% op een ongekend hoog niveau liggen. Dit betekent dat  6% van alle avondmaaltijden een thuisbezorgmaaltijd is. Ongeacht of die maaltijd telefonisch of online is besteld. Het cijfers is wel exclusief de afhaalmaaltijden. Ten opzichte van dezelfde periode 2019 is dat een factor 2,5 vaker dat een avondmaaltijd wordt besteld.

Voor meer informatie neem contact op met Rien de Koning, dekoning@datlinq.com, 06-29563296.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Foodservice groeide in 2024 met 4,1% door prijsverhogingen

Analyse  - De foodservicemarkt had in 2024 last van een regenachtig voorjaar en een consument die de hand op de knip hield. De omzet van de totale markt voor Foodservice (Klassieke Horeca, Gemak, Catering) kwam daardoor vorig jaar uit op €22.177 miljoen. Feitelijk betkende dat een bescheiden groei van 4,1% ten opzichte van de 12,1% groei in 2023. De omzetgroei was uitsluitend het gevolg van...

Lees bericht



ING iets positiever over horeca 2025 dan ABN AMRO

Analyse – ING Research en ABN AMRO presenteerden vandaag hun toekomstverwachtingen voor de horeca in 2025. Opvallend is dat ING iets positiever is dan ABN AMRO. Daar waar ING een lichte volumegroei ziet, voorziet ABN AMRO vooral een toenemende druk in de horeca door oplopende kosten en toenemende concurrentie. Beide banken verwachten wel een toename in het aantal faillissementen in 2025.

Lees bericht

Horesca Lieferink neemt Horesca Meppel over

Overname – Horesca Lieferink neemt alle aandelen over van Horesca Meppel B.V. Horesca Lieferink zal gevestigd blijven in Meppel en van daaruit de werkzaamheden continueren, zo laat Ronald Lieferink, eigenaar van Horesca Lieferink Groep, weten.

Lees bericht


HOMiES en The Category & Trade Company bundelen krachten

Samenwerking - Foodservice HOMiES, het nieuwe platform dat foodservice professionals wil samenbrengen en The Category & Trade Company (CTC) zijn een strategische samenwerking aan gegaan. Daarmee is CTC de eerste officiële kennispartner van Foodservice HOMiES. De samenwerking moet een stevige basis leggen voor een gezamenlijke missie om de sector te versterken en vooruit te helpen.

Lees bericht

Mehmet Eser maakt comeback bekend van HOMIES

Netwerk - Na een korte afwezigheid keert Foodservice HOMiES terug met een hernieuwde missie en visie. Het foodservicenetwerk werd eerder opgericht door Mehmet Eser die nu weer leiding gaat geven aan het netwerk voor foodprofessionals. Eser maakte de comeback bekend op 11 november 2024 om 11:11 uur.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid