‘Geld en tijdgebrek belemmeren mensen duurzamer te leven’


45% van de Nederlanders gebruikt restjes van een maaltijd om een andere maaltijd te bereiden, zoals soepen of smoothies

Onderzoek – Vrouwen leven hun duurzame gewoontes meer na dan mannen, hoewel mannen van zich zelf vinden dat zij duurzamer bezig zijn. Dat blijkt uit onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh. Daarnaast blijkt dat mensen graag duurzamer willen leven, maar door geld of tijdgebrek daar niet aan toe komen.

Van je eigen tasje meenemen naar de supermarkt tot het licht uitdoen en minder vlees eten: als het om duurzame gewoonten gaat, hebben vrouwen in Nederland een streepje voor op de mannen. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in juli 2023 door Censuswide in opdracht van HelloFresh. Zo zet de helft van de Nederlandse vrouwen in op voedselverspilling, terwijl dat bij mannen slechts 37% is. Ook vriezen meer vrouwen (37%) dan mannen (25%) hun overgebleven eten in.

Geld is belemmering

Een aanzienlijk deel (35%) van de respondenten geeft aan dat ze duurzamer willen zijn, maar niet meer geld willen uitgeven. Een derde van de Nederlanders vindt het moeilijker om duurzaam te winkelen vanwege de inflatie. Ruim 40% van de respondenten geeft aan dat geld inderdaad een belemmering vormt om duurzamer te zijn.

Hindernis

Ook tijd is een belangrijke hindernis, aangezien ongeveer 19% van de respondenten aangeeft dat tijdgebrek hen tegenhoudt in het maken van duurzamere keuzes. Daarnaast is er bij bijna 20% verwarring over wat nou de juiste duurzame keuzes zijn.

Vrouwen vs. mannen

HelloFresh vroeg Nederlanders ook of zij zelf vinden dat ze duurzaam zijn. 80% van de mannen gaf aan dat ze zichzelf duurzaam vinden, tegenover 75% van de vrouwen. Maar wat blijkt? Het onderzoek laat qua gewoonten een ander beeld zien. In de antwoorden viel op dat vrouwen vaak meer doen dan mannen op het gebied van duurzaamheid en verspilling:

- Meer vrouwen (60%) dan mannen (39%) nemen hun eigen boodschappentassen mee naar de supermarkt

- Vrouwen (47%) zijn vaker geneigd om lichten, tv's en laptops uit te schakelen dan mannen (34%)

- Vrouwen (50%) verspillen minder voedsel dan mannen (37%)

- Vrouwen (38%) vriezen restjes en verse producten vaker in dan mannen (25%)

- 38% van de vrouwen zegt te letten op hun waterverbruik, tegenover 35% van de mannen

- Vrouwen (36%) trekken vaker de stekkers uit stopcontacten van ongebruikte apparaten dan mannen (28%)

- Meer vrouwen (40%) dan mannen (29%) geven er de voorkeur aan om digitale facturen te ontvangen

- Vrouwen (26%) zeggen vaker dat ze minder dierlijke producten te eten dan mannen (18%)

Verspilling

Een van de manieren om te verduurzamen is voedselverspilling tegengaan. En hier is nog genoeg aan te doen: jaarlijks gooien we in Nederland per persoon gemiddeld 33,4 kg voedsel weg, wat gezamenlijk zo’n 570.000 ton voedsel is. Dit komt neer op 138 euro voedsel dat weggegooid wordt per persoon per jaar; en dat is omgerekend 2.4 miljard euro voor heel Nederland. Om voedselverspilling tegen te gaan, zegt 61% dat ze maaltijden invriezen. 45% van de Nederlanders gebruikt restjes van een maaltijd om een andere maaltijd te bereiden, zoals soepen of smoothies.

Bron: HelloFresh/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Rotterdams Urban Winery lanceert wijn van geredde druiven

Wijn - Met de lancering van Rotterdam Urban Winery's eerste circulaire wijnen heeft het merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van duurzame wijnproductie en het tegengaan van voedselverspilling. Deze wijnen, gemaakt van tafeldruiven die anders in de afvalbak zouden belanden, zetten een nieuwe standaard voor duurzaamheid en innovatie in wijnproductie.

Lees bericht


Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht

Vooruitzichten blijven goed voor de Nederlandse hotelsector

Analyse - De vooruitzichten voor de Nederlandse hotelbranche zien er rooskleurig uit. Zowel voor dit jaar als 2025 wordt een groei in het aantal hotelovernachtingen van circa 4% voorzien. Ook in de daaropvolgende jaren blijft de vraag naar hotelovernachtingen in Nederland naar verwachting hoog. Dit stelt ING Research in een onderzoek dat vandaag is gepubliceerd.

Lees bericht

Leonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’

Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.

Lees bericht


Nu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen

Voedselverspilling  – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.

Lees bericht

‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid