Gemiddelde horecaprijs vegaburger lager dan vleesburger


Meeste hamburgers worden aangeboden in combinatie met friet / Foto bij: Thuisbezorgd

Onderzoek – Voor een gemiddelde kwaliteitshamburger betaal je in Nederlandse horeca €16,34. Maar voor een vegaburger is dat €16,15. De gemiddelde prijs voor een vegaburger ligt dus lager dan voor een vleesburger. Dat heeft de Hamburger Bijbel uitgezocht op basis van 500 menukaarten in de Nederlandse horeca.

De duurste hamburgers worden verkocht in Noord-Holland. Hier betaal je gemiddeld €17,33 voor een kwaliteitsburger, terwijl die in Drenthe het goedkoopst is met een gemiddelde prijs van €13,93. Die prijs is inclusief friet, omdat de meeste horecabedrijven dat er standaard bij serveren.

De prijs ligt beduidend hoger dan wat er gemiddeld wordt aangeboden binnen de bekende fastfoodketens, zoals McDonald’s. Ook ligt de prijs hoger dan die van de gemiddelde cafetaria’s, maar dat komt omdat die in het onderzoek buiten beschouwing zijn gelaten. De redactie van de website Hamburger Bijbel wilde vooral in kaart brengen wat de gemiddelde prijs is van een kwaliteitsburger.

Vegaburger

Waar wel naar is gekeken is de gemiddelde prijs voor een vegaburger. En wat blijkt? De gemiddelde prijs voor en vegaburger ligt lager dan die van een vleesburger. Die prijsontwikkeling is in lijn bij wat ProVeg juli vorig jaar liet weten, namelijk dat vleesvervangers goedkoper waren geworden dan vlees. Deze ontwikkeling lijkt zich door te zetten in de horeca, aldus de onderzoekers. Waar consumenten eerst vaak duurder uit waren met een vegaburger, ligt de gemiddelde prijs van een vegetarische burger nu 19 cent lager dan die van een hamburger. De gemiddelde prijs voor een vegaburger is namelijk €16,15. En weer eet je de goedkoopste vegaburgers in Drentse horeca, namelijk voor €14,12 en in Noord-Holland met een gemiddelde prijs van €17,07 de duurste.

Bron: Hamburger Bijbel/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Eerste gezamenlijke meting eiwittransitie supermarkten

Supermarkten - In Nederland is 39,7% van de eiwitten die we kopen in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Dit blijkt uit de eerste gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus, in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.

Lees bericht



Volledige geautomatiseerde burgershop opent in California

Buitenland – In Zuid-California is de eerste volledig geautomatiseerde en AI-aangedreven burgerrestaurant geopend. Bij de ‘CaliExpress by Flippy’ is het nu mogelijk om premium Wagyu Blend Burgers aan te bieden tegen traditionele burgerprijzen, zo laten de initiatiefnemers weten.

Lees bericht

Rotterdam krijgt met SMASH een nieuwe hamburgerervaring

Horecaconcept – Rotterdam moet binnenkort een nieuw horecaconcept krijgen waar alles draait om de hamburger. Initiatiefnemer Diego Buik belooft een bescheiden menukaart maar ‘met de vertrouwde kwaliteit van Chef Diego en Diego’s Burgers, vertaald naar een 'diner-concept' met burgers, friet en dranken’.

Lees bericht


‘Helft van Europese vleeseters mindert vleesconsumptie’

Plantaardig - Ruim de helft van de Europese vleeseters is actief bezig hun vleesconsumptie te verminderen. Dit is 5% meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit het Europees gefinancierde Smart Protein onderzoek uitgevoerd door ProVeg International in samenwerking met de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit Gent.

Lees bericht

Subway meeste vegan opties van grote fastfood ketens

Analyse - In Nederland heeft Subway de meeste vegan opties van alle grote fastfoodketens. Bij deze lunchformule is 12% van de hoofdgerechten helemaal plantaardig te bestellen. Ook bieden ze iedere woensdag de ‘Vegan Supreme’ patty op basis van quinoa en kikkererwten aan als ‘Sub of the Day’.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid