Groothandel Sligro bouwt rustig verder


Groothandel - Fraaie cijfers is de markt inmiddels wel gewend van groothandel Sligro. Dat de eigen Emté-supermarkten minder scoren is ook bekend. Een kwestie van ‘de juiste winkels op de verkeerde locaties’ wellicht. Maar daar wordt het komende half jaar aan gewerkt. Een partnership voor de supermarkten moet het tij keren. ‘Misschien wordt het wel een niet-bestaande, unieke combinatie’, liet Sligro- topman Koen Slippens fijntjes weten. De halfjaarcijfers vormden feitelijk het decor van twee belangrijke nieuwsontwikkelingen rond de Veghelse groothandel: de biedingen van diverse retailorganisaties op de 134 Emté supermarkten en het mogelijk samengaan van de Heineken groothandel met Sligro. Die laatste ligt momenteel voor aan de ACM, maar is strategisch gezien een mededeling van formaat. Dat nog niet iedereen de impact van deze mogelijk nieuwe combinatie overziet, is opmerkelijk, maar daarom niet minder van belang voor de foodservicemarkt en voor Sligro zelf in het bijzonder. 30 procent Niet alleen groeit het marktaandeel van de Veghelse groothandel naar 27 procent, waarmee het bedrijf dichter bij de doelstelling komt van 30 procent, maar door de verdichting van de goederenstroom kan ook het rendement van bezorging aanzienlijk worden verbeterd. Financieel topman Rob van der Sluijs van Sligro noemde ook nog een derde belangrijk voordeel om de logistiek van Heineken groothandel en die van Sligro te combineren dat het daarmee eenvoudiger wordt het netwerk van bezorgcentra verspreid over Nederland beter en efficiënter te verdelen. “Het verplaatsen van een distributiecentrum over een afstand van dertig kilometer kan al ontzettend veel verschil uitmaken, omdat veel bezorgingen dagelijks plaatsvinden, dus besparingen ook iedere keer terugkomen,” aldus Van der Sluijs. Punt is volgens de topman dat je daar wel voldoende omzet voor moet hebben en door de combinatie is dat het geval. Sligro bezorgt 25.000 locaties en Heineken 18.000. Sligro schat in dat zij zo’n 40% van de Heineken-locaties al bezoeken. De groothandel uit Veghel verwacht zo’n anderhalf keer zo groot te worden in volume. De deal bestaat uit twee componenten, waarvan het verzorgen van het logistieke traject van bier en ciders de grootste is. Daarnaast neemt Sligro het overige assortiment van de Heineken groothandel over. Plafond Niet door het samengaan van Sligro en Heineken, maar meer tegen de achtergrond van de huidige ontwikkelingen op het gebied van bezorging binnen de foodservicemarkt, ziet Slippens het eerder aangekondigde, mogelijke aantal van zestig zb-centra in Nederland, als te hoog. “Ik denk dat we langzaamaan wel tegen een plafond aanzitten in Nederland.” Sligro realiseerde het afgelopen half jaar een omzetgroei in foodservice van 4,6 procent zonder overnames. De gedane acquisities van De Kweker en ISPC hebben volgens de cijfers 35 miljoen toegevoegd. De retailtak blijft steeds achter bij de marktgroei, maar is vooralsnog geen ‘bleeder’ volgens de gegeven toelichting. Wel is het zaak na te gaan denken over de toekomst van de retailtak, aldus Slippens, want het marktaandeel is nu te klein. “Mogelijk samen met een partner, waarbij wij de kennis en de condities kunnen gaan inbrengen, net als ons eigen succesvolle loyaliteitsprogramma.” Voor het einde van het jaar moet daarover meer duidelijkheid zijn. Sligro heeft wat dat betreft de tijd en bouwt rustig verder. Bron: @FoodClicks Groothandel - Fraaie cijfers is de markt inmiddels wel gewend van groothandel Sligro. Dat de eigen Emté-supermarkten minder scoren is ook bekend. Een kwestie van ‘de juiste winkels op de verkeerde locaties’ wellicht. Maar daar wordt het komende half jaar aan gewerkt. Een partnership voor de supermarkten moet het tij keren. ‘Misschien wordt het wel een niet-bestaande, unieke combinatie’, liet Sligro- topman Koen Slippens fijntjes weten. De halfjaarcijfers vormden feitelijk het decor van twee belangrijke nieuwsontwikkelingen rond de Veghelse groothandel: de biedingen van diverse retailorganisaties op de 134 Emté supermarkten en het mogelijk samengaan van de Heineken groothandel met Sligro. Die laatste ligt momenteel voor aan de ACM, maar is strategisch gezien een mededeling van formaat. Dat nog niet iedereen de impact van deze mogelijk nieuwe combinatie overziet, is opmerkelijk, maar daarom niet minder van belang voor de foodservicemarkt en voor Sligro zelf in het bijzonder. 30 procent Niet alleen groeit het marktaandeel van de Veghelse groothandel naar 27 procent, waarmee het bedrijf dichter bij de doelstelling komt van 30 procent, maar door de verdichting van de goederenstroom kan ook het rendement van bezorging aanzienlijk worden verbeterd. Financieel topman Rob van der Sluijs van Sligro noemde ook nog een derde belangrijk voordeel om de logistiek van Heineken groothandel en die van Sligro te combineren dat het daarmee eenvoudiger wordt het netwerk van bezorgcentra verspreid over Nederland beter en efficiënter te verdelen. “Het verplaatsen van een distributiecentrum over een afstand van dertig kilometer kan al ontzettend veel verschil uitmaken, omdat veel bezorgingen dagelijks plaatsvinden, dus besparingen ook iedere keer terugkomen,” aldus Van der Sluijs. Punt is volgens de topman dat je daar wel voldoende omzet voor moet hebben en door de combinatie is dat het geval. Sligro bezorgt 25.000 locaties en Heineken 18.000. Sligro schat in dat zij zo’n 40% van de Heineken-locaties al bezoeken. De groothandel uit Veghel verwacht zo’n anderhalf keer zo groot te worden in volume. De deal bestaat uit twee componenten, waarvan het verzorgen van het logistieke traject van bier en ciders de grootste is. Daarnaast neemt Sligro het overige assortiment van de Heineken groothandel over. Plafond Niet door het samengaan van Sligro en Heineken, maar meer tegen de achtergrond van de huidige ontwikkelingen op het gebied van bezorging binnen de foodservicemarkt, ziet Slippens het eerder aangekondigde, mogelijke aantal van zestig zb-centra in Nederland, als te hoog. “Ik denk dat we langzaamaan wel tegen een plafond aanzitten in Nederland.” Sligro realiseerde het afgelopen half jaar een omzetgroei in foodservice van 4,6 procent zonder overnames. De gedane acquisities van De Kweker en ISPC hebben volgens de cijfers 35 miljoen toegevoegd. De retailtak blijft steeds achter bij de marktgroei, maar is vooralsnog geen ‘bleeder’ volgens de gegeven toelichting. Wel is het zaak na te gaan denken over de toekomst van de retailtak, aldus Slippens, want het marktaandeel is nu te klein. “Mogelijk samen met een partner, waarbij wij de kennis en de condities kunnen gaan inbrengen, net als ons eigen succesvolle loyaliteitsprogramma.” Voor het einde van het jaar moet daarover meer duidelijkheid zijn. Sligro heeft wat dat betreft de tijd en bouwt rustig verder. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid