Groothandels per 1 juni weer gesloten voor particulieren


Groothandels - De Nederlandse foodservicegroothandels zijn per 1 juni weer alléén open voor pashouders. Dat heeft het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) dinsdagmorgen bekend gemaakt. Sinds 19 maart konden ook particulieren voor hun dagelijkse boodschappen bij de zelfbedieningsgroothandels terecht als gevolg van de grote drukte bij supermarkten en de grote versvoorraden in de foodservicebranche.

De mogelijkheid om als particulier boodschappen bij de groothandel te kunnen doen, volgde enkele dagen na de sluiting van horecabedrijven ten gevolge van de bestrijding van het coronavirus. De onrust rondom corona zorgde niet alleen voor hamstergedrag van consumenten in vooral de supermarkten, door de sluiting van cafés en restaurants zaten de zb-locaties ook met grote voorraden verse producten. “Mensen tuimelden letterlijk over elkaar heen”, aldus een woordvoerster van het CBL in een toelichting. “Het was op dat moment noodzakelijk om het aantal vierkante meters winkel fors uit te breiden, zodat de anderhalve meter afstand tussen consumenten en winkelpersoneel goed gewaarborgd kon worden.” Hierop gingen ook zelfbedieningsgroothandels open voor consumenten zonder toegangspas. Nu de horeca per 1 juni weer opengaat, is het volgens het CBL niet meer noodzakelijk om zb-locaties voor consumenten open te houden.

Noodplan

Volgens woordvoerder Wilco Jansen van Sligro maakte de openstelling van zb-locaties onderdeel uit van het Noodplan Voedselvoorziening dat het CBL op 17 maart jl. presenteerde aan minister-president Mark Rutte. De belangrijkste doelen waren om de leveringen van de groothandels aan de vitale sector (de zorg, het leger, etc.) zeker te stellen én om consumenten veilig te laten inkopen. De hoogte van de voorraden speelde een minder belangrijke rol in de besluitvorming. Met de tijdelijke openstelling van de zelfbedieningsgroothandels werd er ruim 800.000 m2 winkelruimte toegevoegd, vergelijkbaar met circa 800 supermarkten. “Afgelopen weken hebben we kunnen constateren dat deze tijdelijke situatie functioneerde zoals destijds beoogd was en daarmee haar bijdrage aan een veilige samenleving heeft geleverd”, aldus Jansen.

Ook Hanos laat weten dat per 1 juni de groothandels per 1 juni weer uitsluitend toegankelijk zullen zijn voor ondernemers in het bezit van een Hanos Wereldpas. De tijdelijke regeling voor consumenten komt dan te vervallen, conform de afspraken die destijds in het Noodplan Voedselvoorziening zijn vastgesteld. 

Geen latere sluiting

De vraag is waarom gekozen is voor 1 juni en niet voor bijvoorbeeld 1 september. De horeca gaat immers vooralsnog beperkt open en de supermarkten hebben nog steeds moeite de drukte onder controle te houden. Ook het CBL verwacht dat het de komende periode in supermarkten drukker blijft dan normaal omdat de horeca nog niet op volle kracht draait en veel mensen thuis werken. “Met exact die argumenten hebben wij aan tafel het voorstel gedaan om de zb-locaties voor particulieren pas te sluiten op het moment dat de horeca weer voor 50 procent zou zijn opgestart”, laat een woordvoerder van Makro Nederland weten. Als groothandel is ook Makro bij het CBL aangesloten. “In het overleg wilden sommige leden niettemin vasthouden aan de datum van 1 juni. Terwijl juist de groothandels de veiligheid van de consumenten met de anderhalvemeterzone beter kunnen garanderen dan menig buurtsupermarkt omdat de gangpaden breder zijn en er meer ruimte is op de parkeerterrein.” Sligro laat zich over dat punt nauwelijks uit: “Tja, daar kun je breed over filosoferen en veel verschillende visies op hebben”, zegt Jansen. “Uiteindelijk is er in gezamenlijkheid gekozen voor een koppeling met het moment dat de horeca weer opengaat. Hoe dan ook, mocht het virus zich onverhoopt opnieuw ontwikkelen en de overheid de touwtjes weer wat strakker aanhaalt waarbij het een beroep op ons doet om onze vierkante meters wederom tijdelijk in te brengen, dan zullen wij daar gehoor aan geven.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



60 miljoen boterhammen redden tijdens Verspillingsvrije Week

Actie – Wat zorgvuldiger omgaan met brood en broodproducten, kan in een week tijd 60 miljoen boterhammen besparen. Dat is ook de inzet van bakkers en supermarkten die meedoen aan de campagne van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling om broodverspilling onder consumenten te voorkomen, tijdens de nationale Verspillingsvrije Week van 7 tot en met 13 september.

Lees bericht

Sligro gelooft in krachtig herstel ondanks omzetdaling

Groothandel – Ondanks het omzetverlies over de eerste maanden van dit jaar door alle coronamaatregelen, ziet Sligro de komende periode met vertrouwen tegemoet. Zo is de groothandel gestart met de bouw van een nieuw vers-distributiecentrum in Veghel, is de ombouw van de zelfbedieningslocaties naar de 3.0 formule hervat met de verbouwing van Sligro Heerlen en wordt gestart met een bezorgservicelocatie in Gent...

Lees bericht

Jubilerend Marketing4Results organiseerde zes impactvolle sessies

Jubileum – Marketing4Results bestaat vijftien jaar. Voor het marketingbureau voor foodservice reden iets waardevols te organiseren. Het werden zes sessies gewijd aan een betekenisvolle economie. Thema’s als plasticreductie, voedselverspilling, onderwijs en true pricing kwamen voorbij, met vooral schokkende cijfers. De foodsector staat voor uitdagingen en wel op korte termijn.

Lees bericht


Jumbo presteert goed, het wachten is op La PLace

Cijfers - Jumbo doet op alle fronten goede zaken, alleen de coronamaatregelen blijven de La Place-restaurants parten spelen. De omzet over het eerste half jaar nam vrijwel volledig autonoom toe met 5,3% ten opzichte van eerste helft 2020 en kwam uit op €5,36 miljard. Een stijging met €268 miljoen. Omdat de groei van 5,3% hoger is dan de gemiddelde marktgroei in de sector van circa 5%,...

Lees bericht

Jumbo gaat samenwerken met Makro in zakelijke markt

Samenwerking - Jumbo Supermarkten en foodservicegroothandel Makro bundelen vanaf deze maand hun krachten om zakelijke klanten van Jumbo beter te kunnen bedienen. Dat laten beide bedrijven maandag weten. Met de samenwerkingsovereenkomst worden bijna duizend artikelen uit het assortiment van Makro aan het zakelijke online winkelkanaal van Jumbo toegevoegd.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid