Groothandels per 1 juni weer gesloten voor particulieren


Groothandels - De Nederlandse foodservicegroothandels zijn per 1 juni weer alléén open voor pashouders. Dat heeft het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) dinsdagmorgen bekend gemaakt. Sinds 19 maart konden ook particulieren voor hun dagelijkse boodschappen bij de zelfbedieningsgroothandels terecht als gevolg van de grote drukte bij supermarkten en de grote versvoorraden in de foodservicebranche.

De mogelijkheid om als particulier boodschappen bij de groothandel te kunnen doen, volgde enkele dagen na de sluiting van horecabedrijven ten gevolge van de bestrijding van het coronavirus. De onrust rondom corona zorgde niet alleen voor hamstergedrag van consumenten in vooral de supermarkten, door de sluiting van cafés en restaurants zaten de zb-locaties ook met grote voorraden verse producten. “Mensen tuimelden letterlijk over elkaar heen”, aldus een woordvoerster van het CBL in een toelichting. “Het was op dat moment noodzakelijk om het aantal vierkante meters winkel fors uit te breiden, zodat de anderhalve meter afstand tussen consumenten en winkelpersoneel goed gewaarborgd kon worden.” Hierop gingen ook zelfbedieningsgroothandels open voor consumenten zonder toegangspas. Nu de horeca per 1 juni weer opengaat, is het volgens het CBL niet meer noodzakelijk om zb-locaties voor consumenten open te houden.

Noodplan

Volgens woordvoerder Wilco Jansen van Sligro maakte de openstelling van zb-locaties onderdeel uit van het Noodplan Voedselvoorziening dat het CBL op 17 maart jl. presenteerde aan minister-president Mark Rutte. De belangrijkste doelen waren om de leveringen van de groothandels aan de vitale sector (de zorg, het leger, etc.) zeker te stellen én om consumenten veilig te laten inkopen. De hoogte van de voorraden speelde een minder belangrijke rol in de besluitvorming. Met de tijdelijke openstelling van de zelfbedieningsgroothandels werd er ruim 800.000 m2 winkelruimte toegevoegd, vergelijkbaar met circa 800 supermarkten. “Afgelopen weken hebben we kunnen constateren dat deze tijdelijke situatie functioneerde zoals destijds beoogd was en daarmee haar bijdrage aan een veilige samenleving heeft geleverd”, aldus Jansen.

Ook Hanos laat weten dat per 1 juni de groothandels per 1 juni weer uitsluitend toegankelijk zullen zijn voor ondernemers in het bezit van een Hanos Wereldpas. De tijdelijke regeling voor consumenten komt dan te vervallen, conform de afspraken die destijds in het Noodplan Voedselvoorziening zijn vastgesteld. 

Geen latere sluiting

De vraag is waarom gekozen is voor 1 juni en niet voor bijvoorbeeld 1 september. De horeca gaat immers vooralsnog beperkt open en de supermarkten hebben nog steeds moeite de drukte onder controle te houden. Ook het CBL verwacht dat het de komende periode in supermarkten drukker blijft dan normaal omdat de horeca nog niet op volle kracht draait en veel mensen thuis werken. “Met exact die argumenten hebben wij aan tafel het voorstel gedaan om de zb-locaties voor particulieren pas te sluiten op het moment dat de horeca weer voor 50 procent zou zijn opgestart”, laat een woordvoerder van Makro Nederland weten. Als groothandel is ook Makro bij het CBL aangesloten. “In het overleg wilden sommige leden niettemin vasthouden aan de datum van 1 juni. Terwijl juist de groothandels de veiligheid van de consumenten met de anderhalvemeterzone beter kunnen garanderen dan menig buurtsupermarkt omdat de gangpaden breder zijn en er meer ruimte is op de parkeerterrein.” Sligro laat zich over dat punt nauwelijks uit: “Tja, daar kun je breed over filosoferen en veel verschillende visies op hebben”, zegt Jansen. “Uiteindelijk is er in gezamenlijkheid gekozen voor een koppeling met het moment dat de horeca weer opengaat. Hoe dan ook, mocht het virus zich onverhoopt opnieuw ontwikkelen en de overheid de touwtjes weer wat strakker aanhaalt waarbij het een beroep op ons doet om onze vierkante meters wederom tijdelijk in te brengen, dan zullen wij daar gehoor aan geven.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Eerste PostNl Businesspoint bij Shell Serva Amersfoort

Petrol – De ruimte was er en de motivatie om iets meer met postbussen te doen was er. Na het faillissement van kantoorboekhandelsketen Office Center kwam er in de keistad ruimte voor een nieuw PostNL Businesspoint. Shell Serva in Amersfoort zag er brood in, maar wilde van de ruimte wel iets meer maken dan een ‘truttig puntje van PostNL’.

Lees bericht


Activiteiten Gastronomisch Gilde op Gastvrij Rotterdam

Beurzen - Van 18 tot en met 21 september zal traditiegetrouw Gastvrij Rotterdam plaatsvinden. Dit jaar heeft de beurs een extra wedstrijd arena toegevoegd waar het Gastronomisch Gilde haar wedstrijden mag doen. Het Gastronomisch Gilde gaat samen met de partners zorgen voor een uitgebreide programmering met wedstrijden, masterclasses en demo’s van aansprekende personen uit de gastronomie.

Lees bericht

Sligro ziet omzet en resultaat verder herstellen

Groothandel - De omzet van de Sligro Food Groep over het eerste halfjaar 2022 bedroeg €1.129 miljoen, een toename van 43,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. In Q2 wist de groep een groei te realiseren van 43,7%. De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op €23 miljoen.

Lees bericht

Sneakpreview in Maastricht van de grootste HANOS-locatie

Groothandel – Het wordt de grootste vestiging van HANOS. Maar er gebeurt straks meer op de spiksplinternieuwe locatie aan de zuidkant van Maastricht. Duurzaamheid gaat er bijvoorbeeld een hele grote rol spelen. Dinsdag kregen de geïnteresseerden een sneakpreview van het gebouw, dat begin volgend jaar open gaat.

Lees bericht


CBL roept boeren op acties te beëindigen

Boerenacties - Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de brancheorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven, roept protesterende boeren op per direct de blokkades van distributiecentra op te heffen. De belangenorganisatie vindt de blokkades onacceptabel.

Lees bericht

Plaza digitaliseert verder met orderkiosken

Formulenieuws - Plaza ’t Krûûspunt op Ameland is in mei gestart met orderkiosken. Het cafetariabedrijf wil met de plaatsing van de bestel- en afrekenzuilen inspelen op de toenemende vraag naar snelheid en gemak. Het is de derde Plaza-locatie die de stap naar verdere digitalisering maakt.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid