Groothandels per 1 juni weer gesloten voor particulieren


Makro lanceert nieuwe webshop waar fabrikanten hun totale horeca-assortiment kunnen aanbieden

Groothandels - De Nederlandse foodservicegroothandels zijn per 1 juni weer alléén open voor pashouders. Dat heeft het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) dinsdagmorgen bekend gemaakt. Sinds 19 maart konden ook particulieren voor hun dagelijkse boodschappen bij de zelfbedieningsgroothandels terecht als gevolg van de grote drukte bij supermarkten en de grote versvoorraden in de foodservicebranche.

De mogelijkheid om als particulier boodschappen bij de groothandel te kunnen doen, volgde enkele dagen na de sluiting van horecabedrijven ten gevolge van de bestrijding van het coronavirus. De onrust rondom corona zorgde niet alleen voor hamstergedrag van consumenten in vooral de supermarkten, door de sluiting van cafés en restaurants zaten de zb-locaties ook met grote voorraden verse producten. “Mensen tuimelden letterlijk over elkaar heen”, aldus een woordvoerster van het CBL in een toelichting. “Het was op dat moment noodzakelijk om het aantal vierkante meters winkel fors uit te breiden, zodat de anderhalve meter afstand tussen consumenten en winkelpersoneel goed gewaarborgd kon worden.” Hierop gingen ook zelfbedieningsgroothandels open voor consumenten zonder toegangspas. Nu de horeca per 1 juni weer opengaat, is het volgens het CBL niet meer noodzakelijk om zb-locaties voor consumenten open te houden.

Noodplan

Volgens woordvoerder Wilco Jansen van Sligro maakte de openstelling van zb-locaties onderdeel uit van het Noodplan Voedselvoorziening dat het CBL op 17 maart jl. presenteerde aan minister-president Mark Rutte. De belangrijkste doelen waren om de leveringen van de groothandels aan de vitale sector (de zorg, het leger, etc.) zeker te stellen én om consumenten veilig te laten inkopen. De hoogte van de voorraden speelde een minder belangrijke rol in de besluitvorming. Met de tijdelijke openstelling van de zelfbedieningsgroothandels werd er ruim 800.000 m2 winkelruimte toegevoegd, vergelijkbaar met circa 800 supermarkten. “Afgelopen weken hebben we kunnen constateren dat deze tijdelijke situatie functioneerde zoals destijds beoogd was en daarmee haar bijdrage aan een veilige samenleving heeft geleverd”, aldus Jansen.

Ook Hanos laat weten dat per 1 juni de groothandels per 1 juni weer uitsluitend toegankelijk zullen zijn voor ondernemers in het bezit van een Hanos Wereldpas. De tijdelijke regeling voor consumenten komt dan te vervallen, conform de afspraken die destijds in het Noodplan Voedselvoorziening zijn vastgesteld. 

Geen latere sluiting

De vraag is waarom gekozen is voor 1 juni en niet voor bijvoorbeeld 1 september. De horeca gaat immers vooralsnog beperkt open en de supermarkten hebben nog steeds moeite de drukte onder controle te houden. Ook het CBL verwacht dat het de komende periode in supermarkten drukker blijft dan normaal omdat de horeca nog niet op volle kracht draait en veel mensen thuis werken. “Met exact die argumenten hebben wij aan tafel het voorstel gedaan om de zb-locaties voor particulieren pas te sluiten op het moment dat de horeca weer voor 50 procent zou zijn opgestart”, laat een woordvoerder van Makro Nederland weten. Als groothandel is ook Makro bij het CBL aangesloten. “In het overleg wilden sommige leden niettemin vasthouden aan de datum van 1 juni. Terwijl juist de groothandels de veiligheid van de consumenten met de anderhalvemeterzone beter kunnen garanderen dan menig buurtsupermarkt omdat de gangpaden breder zijn en er meer ruimte is op de parkeerterrein.” Sligro laat zich over dat punt nauwelijks uit: “Tja, daar kun je breed over filosoferen en veel verschillende visies op hebben”, zegt Jansen. “Uiteindelijk is er in gezamenlijkheid gekozen voor een koppeling met het moment dat de horeca weer opengaat. Hoe dan ook, mocht het virus zich onverhoopt opnieuw ontwikkelen en de overheid de touwtjes weer wat strakker aanhaalt waarbij het een beroep op ons doet om onze vierkante meters wederom tijdelijk in te brengen, dan zullen wij daar gehoor aan geven.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

De Haan kiest eigen weg in food en tabak

Tankstation - De Haan Minerale Oliën (DHMO) verruilt als groothandel Lekkerland in Son voor Sligro. Ondanks de succesvolle langdurige samenwerking met Lekkerland, laat De Haan weten ervoor gekozen te hebben om per 1 februari 2025 de samenwerking aan te gaan met groothandel Sligro in Veghel. De Haan ziet Sligro de komende jaren als strategische partner die zal ondersteunen bij het doorontwikkelen...

Lees bericht


ING Research positief over omzetgroei detailhandel in 2025

Analyse – ING Research verwacht voor dit jaar een omzetgroei van 3,5% voor de detailhandel. Die groei wordt veroorzaakt door  een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen. Consumenten gaan daardoor meer uitgeven in de winkelstraten, zo is de verwachting van de bank. Ook supermarkten realiseren dit jaar weer omzetgroei volgens ING Research nadat deze vorig jaar voor het eerst in...

Lees bericht

Restaurant ’t Havenmantsje wint HANOS gouden koksmuts

Wedstrijd - Ruben van Zanten en Pascal Poldervaart van Restaurant ’t Havenmantsje uit Harlingen zijn de winnaars van de HANOS Gouden Koksmuts 2025. Tijdens de finale van het NK Koken op de Horecava streden de deelnemers om de winst. De finalisten waren: Restaurant de Tramhalte, Marco Culinair, Restaurant ’t Havenmantsje, Landgoed het Roode Koper en Restaurant Basliek*.

Lees bericht




HANOS wil verduurzamen en niet alleen het assortiment

Groothandel – Achter de schermen is horeca groothandel HANOS volop bezig met het verduurzamen van het bedrijf. Maar omdat de groothandel niet zo vaak naar buiten treedt, is dat lang niet voor iedereen zichtbaar. Aileen Jones van HANOS en de groothandel zelf willen daarin verandering brengen. Waarom? Omdat je best mag laten zien wat je als bedrijf doet voor je klanten...

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid