Halloweenfeest wordt steeds groter in Nederland


Een op tien Nederlanders besteedt aandacht aan Halloween

Zoetwaren – Een op tien Nederlanders besteedt aandacht aan Halloween. Het verkleedfeest zit daarmee Sint Maarten op de hielen, zo laat VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes, weten.

Daarmee lijkt een nieuwe traditie geboren in Nederland. Dit jaar doet 6% van de Nederlanders actief mee aan de Halloween-spooktocht (formeel op 31 oktober). Nog eens 4% gaat uitsluitend voor het versieren van huis of tuin in Halloween-sferen zonder actief mee te doen. Samen is dat een op de tien Nederlanders die aandacht aan het spookfeest besteedt, wat bijna overeenkomt met de deelnemers aan Sint Maarten-feest op 11 november. Daar besteedt 12% van de Nederlanders aandacht aan.

Van supermarkten met in stijl versierde schappen en dito assortiment tot grootschalige griezelevenementen in pretparken, Halloween is duidelijk aanwezig in Nederland. Maar vooral de zogeheten spooktocht (‘trick-or-treat’ / ‘snoep-of-schrik’) om al-dan-niet verkleed en geschminkt langs de deuren van griezelig versierde huizen lekkernijen op te halen, is in kinderrijke wijken een bekender beeld geworden.

Ook fruit

Uit het onderzoek van Peil.nl in opdracht van VBZ blijkt dat van de actieve deelnemers aan Halloween het overgrote deel (64%) ervoor kiest huis of tuin in griezelige sferen te brengen, waarvan 14% aangeeft volledig ‘los te gaan’ qua versiering en verlichting. Met de sterk geprezen voedingsprijzen werd respondenten ook gevraagd of ze op de kleintjes letten dit jaar. Ruim een kwart (27%) koopt minder in dan voorheen en ruim een derde (35%) koopt kritischer in; huismerken, aanbiedingen en eenvoudigere lekkernijen. Daar staat tegenover dat bijna de helft (45%) dezelfde hoeveelheid of zelfs meer wil inkopen. Het betreft dan wel vaak de hogere inkomens. Van de twintig categorieën die werden voorgelegd aan de inkopende volwassen Halloweenfans waren de populairste producten (top-5) om uit te delen: zoet en zuur snoep, drop, koekjes en lolly’s, vaak in Halloween-thema. Chocola, al dan niet in Halloween-thema, valt net buiten de top-5. Toch wordt fruit, zoals mandarijntjes, niet vergeten: een dikke 13% geeft aan eveneens fruit uit te gaan uitdelen. Suikervrije producten, biologische producten zoals rozijntjes en vega(n) varianten zijn samen goed voor eveneens 13%.

Bron: VBZ/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Napoleon snoepjes voortaan in waspapieren wikkel

Zoetwaren - Snoepproducent Confiserie Napoleon stapt vanaf dit najaar over op een waspapieren wikkel in plaats van de traditionele plastic variant. De nieuwe verpakking geldt voor alle 27 smaakvarianten. Met de jaarlijkse verkoop van 360 miljoen snoepjes in Nederland en België bespaart het merk 60.000 kg plastic.

Lees bericht



ISM 2023 naar april vanwege onrust in de zoetwarenmarkt

Beurzen - 's Werelds grootste vakbeurs voor zoetwaren en snacks verschuift volgend jaar eenmalig van januari naar april. De uitdagingen en de onzekerheden binnen de internationale zoetwarenindustrie zijn dermate groot dat organisatie in samenspraak met fabrikanten en belangenpartijen heeft besloten de beurs drie maanden uit te stellen. De beurs is volgend jaar ook een dag korter.

Lees bericht

Snoep is er nu ook met NutriScore A

Zoetwaren – Food2Smile komt met snoepjes die boordevol vezels zitten, maar geen suiker bevatten en ook nog eens vegan zijn. Hierdoor mogen de ‘Happy Sour’ en ‘Fruit-tastic’ als enige snoepjes op de Nederlandse markt de Nutri-Score A claimen én lanceert Food2Smile gelijk het allereerste suikervrije zure gummysnoepje van Nederland.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid