ING Research voorziet gematigde uitgavengroei in 2025


Oplopende kosten, personeelstekorten en gestegen huur- en energielasten blijven structurele uitdagingen voor horecaondernemers

Analyse - Uit een analyse van ING-transactiedata blijkt dat de vrije consumentenuitgaven gedurende de eerste maanden van dit jaar licht zijn gestegen. Consumenten hebben meer goederen aangeschaft, maar minder diensten afgenomen. Voor de rest van 2025 zijn de signalen gemengd, zo constateert ING Research. Het vertrouwen onder consumenten is laag en de spaarzin hoog, maar de koopkracht neemt toe: een recept voor gematigde maar positieve uitgavengroei.

De consument is ondanks alle onzekerheden en onrust toch redelijk van start gegaan in 2025 met uitgeven. Uit een analyse van pintransacties en onlinebetalingen (bijvoorbeeld via iDEAL of met een creditcard) blijkt dat de totale waarde van de 'vrije uitgaven’ van consumenten aan goederen en diensten (consumptie exclusief vaste lasten zoals huur, energie en zorg) is toegenomen gedurende het afgelopen kwartaal. Na een ‘valse start’ in januari ligt de totale waarde van consumententransacties in winkels en online in maart ruim 1% hoger dan in december2024.

Stijging

Wel ziet ING een duidelijk verschil tussen goederen en diensten. Bij de diensten is de transactieomzet gedurende het kwartaal licht toegenomen (+0,3%). Onderliggend springt binnen de diensten wel een daling van de uitgaven aan ‘leisure’ (recreatie & cultuur en vakanties) in het oog (-1,9%). Restaurants en take-away’s kenden een stroeve start van het eerste kwartaal, maar de transactieomzetten trokken daar in februari en met name in maart – hoogstwaarschijnlijk geholpen door het zonnige weer – flink aan, zodat die uiteindelijk een stijging van maar liefst +4,7% noteerden.

Positief

Al met al, wijzen de transactiecijfers, na een minder goede maand januari, op een positieve start van de vrije consumptie begin 2025. Wordt vooruit gekeken naar de rest van 2025 dan ziet ING zowel positieve als negatieve ontwikkelingen voor de consumptie. Aan de ene kant ziet de bank een consument wiens vertrouwen meer en meer terrein verliest en die recent relatief veel geld opzij zet (hoge spaarquote). Aan de andere kant, stijgt de koopkracht voor de meeste huishoudens, omdat de loonstijging ook dit jaar de inflatie overtreft. Zodoende verwacht ING Research dat de consumptie zich gematigd, maar positief zal blijven ontwikkelen de rest van 2025.

Bron: ING Research/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Gyojasang opent Korean BBQ-restaurant in Rotterdam

Formulenieuws - Het Koreaanse restaurantconcept Gyojasang opent een nieuwe vestiging aan de Mauritsweg 6 in Rotterdam. Na Amsterdam, Antwerpen, Brussel en Barcelona is dit de nieuwste locatie waar gasten terecht kunnen voor een authentieke Korean BBQ, waarbij gasten zelf het vlees aan tafel grillen.

Lees bericht

Nick Toet en La Place lanceren Nick’s Noedels

Formulenieuws - Restaurantketen La Place heeft in samenwerking met foodcreator Nick Toet een nieuw gerecht op het menu gezet: Nick’s Noedels. Het noedelgerecht kwam als winnaar uit de online serie Kritische Koters, waarin een panel van kinderen de rol van jury vervulde.

Lees bericht

Fastned opent in België grootste laadstation mét restaurant en shop

Buitenland - Fastned heeft op 17 september officieel zijn grootste laadstation ooit geopend, langs de E17 bij Gentbrugge. De nieuwe locatie is niet alleen de grootste van België, maar ook de meest complete: naast 32 ultrasnelle laadpunten biedt het station een volledig uitgerust restaurant, een 24/7 zelfservice-shop en met de moderne sanitaire voorzieningen van ONE HUNDRED restrooms met douches.

Lees bericht



De Japanner viert 10-jarig jubileum

Formulenieuws- In 2015 openden Guido de Bruijn en Tosao van Coevorden de deuren van De Japanner aan de Albert Cuypstraat. Tien jaar later is hun moderne izakaya uitgegroeid tot een vaste waarde in de Amsterdamse horeca, met inmiddels vestigingen op de Bilderdijkstraat, aan Strand IJburg en op de Zuidas.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid