ISM is coronaperiode goed te boven gekomen
_1024_768_90.jpg)
Vakbeurzen - De Internationale snack- en zoetwaren beurs ISM, die dit jaar weer in de vertrouwede periode van 28 tot en met 31 januari in Keulen werd gehouden, lijkt de afgelopen coronaperiode goed te hebben doorstaan. Weliswaar was de beurs kleiner dan de edities voor corona, maar deelnemers van de huidige editie waren goed te spreken over het aanbod en de kwaliteit van de vakbezoekers.
Na het eenmalige uitstel van ISM vorig jaar presenteerden deze editie 1.427 exposanten uit 74 landen zich op de gebruikelijke tijd, eind januari, in Keulen. De, volgens de organisatie, 30.000 vakbezoekers uit 140 landen, konden zich vier dagen lang oriënteren op de trends in snack- en zoetwaren. Net als op veel andere foodplatforms waren er dit jaar niet veel innovaties. De meeste toeleveranciers zijn na corona nog allemaal bezig met het op orde krijgen van hun bestaande business. Tijd, geld en menskracht om met echte innovaties te komen is er bij de meeste bedrijven nog niet bij. En dat was ook te zien bij de deelnemers op de ISM.
Maar de ISM gaat niet alleen over nieuwe producten. Het is ook een ontmoetingsplatform voor partijen, om te kijken waaraan behoefte is in de foodmarkt. Zo waren er verschillende fabrikanten aanwezig die met nieuwe producten stonden om te kijken in hoeverre er belangstelling voor was. Vaak waren dit wel verpakkingsvarianten of producten die ook op een andere manier worden aangeboden. Innovaties die kortom meer vanuit marketing worden gecreëerd.
Holland paviljoen
Nederlandse aanbieders stonden of zelfstandig op de beursvloer, of als onderdeel van het Holland paviljoen. Deze keer was dat paviljoen terug te vinden in hal vier bij een aantal andere landeninzendingen. Die bundeling van Hollands aanbod is de deelnemende bedrijven goed bevallen. Ook deze beursdeelnemers waren tevreden over het bezoek aan de beurs. En dat niet alleen vanwege de vele Nederlanders die de ISM bezoeken. Nederlanders behoren traditioneel op de ISM tot de grootste groep bezoekers van de vakbeurs. Tevredenheid hadden zij ook over de bezoekersaantallen uit de Volksrepubliek China, Israël, Japan, Canada en de Verenigde Staten. Bij de vorige editie bleven die landen nog achterweg vanuit toen geldende coronabeperkingen.
Minder suiker
Belangrijkste ontwikkelingen in het aanbod op de ISM waren de producten met toegevoegde proteïne, de biologische producten en de snacks met minder suiker of vet. Want ook bij snacks- en zoetwaren gaat de trend naar meer gezonde producten door. Ook al zijn er ook traditionele aanbieders die vasthouden aan hun oude recepturen en waarden en aangeven dat een ‘guilty pleasure’ op z’n tijd moet kunnen.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Marloes Groenewegen nieuwe directeur Fairtrade Nederland
Benoeming - Met ingang van 1 januari 2025 wordt Marloes Groenewegen (46) de nieuwe directeur van Fairtrade Nederland. Zij volgt Peter d'Angremond op die sinds 2009 de Nederlandse tak binnen het wereldwijde netwerk heeft geleid.
Lees berichtZoetwarenbeurs ISM 2024 groter en internationaler
Vakbeurzen – 1.350 exposanten uit 70 landen en 35 paviljoens. De aankomende zoetwarenbeurs ISM is daarmee nog grotere en internationaler dan voorheen, zo laat de organisatie weten. Tijdens de snoep- en snackbeurs zijn ook diverse prijzen in de wacht te slepen.
Lees berichtTony’s Chocolonely lanceert chocobites Lil’Bits
Introductie – Tony's Chocolonely zoekt de categorie op van de chocobites en komt met Lil’Bits. Met een vijftal smaken gaat het merk, dat het streven heeft om alle chocolade vrij van kinderarbeid en moderne slavernij aan te bieden, de strijd aan met de M&M’s en Maltesers.
Lees berichtVerkoop Fairtrade producten stijgt met 6%
Fairtrade - In 2022 steeg de verkoop van producten met het Fairtrade keurmerk op de Nederlandse markt met 6% ten opzichte van vorig jaar. In foodproducten was de stijging 8%. Als gevolg van deze volumestijging ontvingen boeren en arbeiders in Afrika, Latijns-Amerika en Azië een hogere Fairtrade premie. De premie lag in 2022 16% hoger dan het voorgaande jaar.
Lees berichtGroei Fairtrade-producten zorgt voor hogere premie boeren
Impact - Boeren en werknemers in Afrika, Azië & Latijns-Amerika hebben in 2022 een hogere premiebijdrage ontvangen van Fairtrade Nederland. De uitgekeerde premie lag vorig jaar 16% hoger dan het jaar er voor. De verhoging was mogelijk door de groei van het aantal Fairtrade-producten in Nederland.
Lees berichtChocoladehuis Guylian verduurzaamt duty free assortiment
Chocolade - Het Belgische chocolademerk Guylian, bekend van het klassieke zeebanket, lanceert een vernieuwd duty free assortiment. Ook de Master’s Selection is in een geheel nieuw, duurzaam jasje gestoken. De vernieuwde collecties zullen vanaf half oktober verkrijgbaar zijn binnen de travel retail kanalen en duty free shops.
Lees bericht