Ketenpartijen willen 0% btw op groenten en fruit
Politiek – Ketenpartijen, retailers en politici staan vierkant achter 'Maatschappelijk akkoord 0% btw op groenten en fruit'. Zij hebben daarvoor donderdag gezamenlijk een akkoord ondertekend. Bij de ondertekening beloofden retailers dat zij bij afschaffing van de 9% btw- op groenten en fruit deze zouden doorvoeren in een prijsverlaging.
Ook een aantal politieke partijen ondersteunen het akkoord. De overheid wordt in het akkoord gevraagd om de btw op groenten en fruit uiterlijk per 1 januari 2025 af te schaffen. Zij ondersteunen deze maatregel als een doelmatige en effectieve investering die gezondheidswinst oplevert voor alle Nederlanders, op zowel de korte als de langere termijn.
Geen procedures
De ketenpartijen die het akkoord hebben ondertekend, verklaren tevens dat zij geen juridische procedures zullen gaan voeren over de afbakening van verse, onbewerkte groenten en fruit met betrekking tot deze btw-maatregel. Alle groenten en fruit, passend in de Schijf van Vijf, is volgens de partijen helder en prima werkbaar voor zowel de Belastingdienst als alle betrokken partijen in de keten.
Goedkoper
Het Maatschappelijk akkoord is een initiatief van de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG) en GroentenFruit Huis. De retailpartijen die het akkoord ondertekenden, Aldi, Dirk, PLUS en Ekoplaza en daarnaast Ambachtelijke Versdetailhandel Nederland, spreken af dat het prijsverschil dat ontstaat door de afschaffing van de btw volledig wordt doorgegeven aan de consument: groenten en fruit worden daadwerkelijk 9% goedkoper voor de consument.
Bron: GroentenFruit Huis/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Experimentele kassaloze Aldi in Utrecht sluit de deuren
Supermarkt – Aldi stopt met de experimentele kassaloze supermarkt in het centrum van Utrecht. De winkel aan de Lange Viestraat opende twee jaar geleden de deuren en was uitgerust met honderden camera's en weegschalen. Klanten konden de producten in hun mandje stoppen, die werden afgerekend met de klant na het verlaten van de winkel.
Lees berichtVriesversprijzen voor Dirk, FastFruit, Jumbo, Magnum en Mora
Verkiezing - Mora is VriesVers A-merk van het Jaar 2024 en Dirk (met 1 De Beste) is VriesVers Huismerk van het Jaar 2024. De jaarlijkse vriesversprijzen werden van de week tijdens het winaarsevent - de ‘Colden Globes’ - van het VriesVers Platform (VVP) uitgereikt. De VriesVers Innovatieprijs ging naar FastFruit. De beste VriesVers Introductie was Magnum Double Sunlover en aan de huismerkkant de...
Lees berichtFrontaal Brewing en Oldtimers lanceren Drop Bock
Introductie - Frontaal Brewing Company introduceert met trots 'Drop Bock', een speciaal bockbier ontwikkeld in samenwerking met het dropmerk Oldtimers van Concorp. De samenwerking is ter ere van het 100-jarig jubileum van Oldtimers en heeft geleid tot een bockbier dat de smaak van traditioneel bockbier combineert met de tonen van salmiak en zoethout van Oldtimers’ klassieke dropjes.
Lees berichtHeineken volop van start met EK-activatieprogramma
Actie - Na de Champions League-finale is het tijd voor het EK en dus laten fabrikanten en retailers weten wat zij tijdens het EK allemaal van plan zijn. De supermarkketens laten zien welke acties en gadgets zij hebben, maar ook fabrikanten als Heineken laten zien waar zij mee komen. Voorafgaand aan de oefenwedstrijd van het Nederlands Elftal tegen Canada in...
Lees berichtLeonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’
Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Lees berichtDuitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over
Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.
Lees bericht