‘Kruidvat, Rituals en IKEA zijn meest onderscheidend’


Onderzoek – Kruidvat, Rituals en IKEA zijn de meest toekomstbestendige retailers van Nederland. In de ogen van consumenten zijn zij onderscheidend en spelen zij voldoende in op de veranderingen. Andere retailers zitten te veel ‘in het midden’ waardoor zij een onzekere toekomst tegemoet gaan. Dit blijkt uit de Retail Ranking 2019, een onderzoek van Q&A. Bureau Q&A onderzoek doet jaarlijks onderzoek naar de toekomstbestendigheid van retailers. Drie factoren zijn daarin bepalend: een onderscheidende winkel, het vermogen om traffic te genereren en een goed online profiel. Ruim 5.100 Nederlandse consumenten beoordeelden 204 retailers op deze aspecten. Het resultaat is een ranking van retailers, van futureproof tot de gevarenzone Kruidvat, Rituals, IKEA, Albert Heijn, ANWB, Hunkemöller, Coolblue, Kamera Express, Welkoop en MediaMarkt zijn de retailers die het beste presteren op de drie aspecten en vormen de top van de Retail Ranking. Kruidvat staat op nummer één, omdat hij veel traffic weet te genereren, loyale klanten heeft en onmisbaar is.  Glimlach 8% van de retailers, waaronder Dille & Kamille en Søstrene Grene, weten een glimlach op het gezicht van de consument te laten verschijnen, omdat zij onderscheidend presteren. Een onderdeel dat veel te beerkt is in de winkelstraat. Slechts 9% is namelijk écht onderscheidend, terwijl dit in 2017 nog 13% was. In het onderzoek van Q&A komen o.a. Ekoplaza, Hans Anders, Lush en Rituals naar voren als onderscheidende retailers.  Onderscheid is ook belangrijk voor de mate waarin je als retailer wordt gemist in de winkelstraat. Voor 7% van de retailers wordt hun afwezigheid niet als een probleem ervaren. Trendhopper en Perry zijn daar voorbeelden van. 18% van de retailers is blijkbaar onderscheidend genoeg en wordt wel als onmisbaar ervaren door de consument.  Retailers die toekomstbestendig zijn hebben ook loyale klanten. 24% van de retailers heeft klanten die bij een aankoop verwachten een volgende keer terug te komen. Retailers met veel loyale klanten zijn Rituals, Welkoop, Hans Anders en Albert Heijn. De toekomstbestendige retailers hebben ook een goed online profiel. Een plek waar consumenten terecht kunnen voor inspiratie, oriëntatie en transactie.  Maar het gaat verder dan dat. Op het gebied van afhalen en bezorgen wordt flexibiliteit steeds belangrijker. Retailers spelen daar op in om het aantal opties op het gebied van afhalen en bezorgen verder te verruimen. 84% van de retailers biedt de populairste methode aan: thuisbezorgen. Dit gevolgd door afhalen in de winkel (69%) en externe afhaalpunten (33%). Bron: Q&A/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Ikea Amsterdam opent vernieuwd restaurant

Formulenieuws - Ikea Amsterdam heeft een wereldprimeur. Het vandaag geopende restaurant is de eerste ter wereld, zowel qua inrichting als aanbod. Het nieuwe restaurantconcept moet klanten nog meer inspireren om gezonder en duurzamer te eten. Het restaurant is open en toegankelijk ingericht en heeft verschillende stations waar smoothies en sandwiches worden aangeboden. De typisch Ikea-gerechten zoals de salades met vegetarische...

Lees bericht

Picnic en Takeaway laten aantal banen het snelst groeien in Nederland

Maatschappelijk – Online supermarkt Picnic is qua banen de snelst groeiende organisatie van Nederland. Tweede werd de winnaar van vorig jaar Takeaway.com gevolgd door de winkelketens Rituals en Action. De winnaar staan vermeld in de Top 250 Groeibedrijven 2019. De lijst wordt samengesteld door het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE), Rotterdam School of Management – Erasmus Universiteit (RSM) en nlgroeit en is gebaseerd...

Lees bericht

IKEA bezorgt in Groningen Zweedse balletjes aan huis

Formulenieuws - Vanaf vandaag kunnen de liefhebbers van de Zweedse balletjes van IKEA deze bestellen via Thuisbezorgd.nl. Het woonwarenhuis start de bezorging in Groningen met Thuisbezorgd.nl en bij succes wordt de service ook mogelijk in andere steden. De uitbreiding van de service hangt samen met de optie om via de app en website van Thuisbezorgd.nl een grotere...

Lees bericht

Yoghurt Barn wint eerste Foodservice Award

Verkiezing – Yoghurt Barn is de eerste winkelketen die de Foodservice Award wint in de nieuwe stijl. In de tien beoordeelde segmenten was de winkelketen in de categorie koffie & lunchrooms met een eindbeoordeling van 8,17 deoverallwinnaar. Naast de yoghurtketen namen 8 andere foodservicebedrijven vandaag een categorieprijs in ontvangst tijdens de Horecava in RAI Amsterdam. Restaurantketen La Place won namelijk in twee categorieën,...

Lees bericht


Eerste Nederlandse Coffee Bar van IKEA geopend in Utrecht

Formulenieuws - De eerste Nederlandse Coffee Bar van IKEA is deze week geopend in de vestiging in Utrecht. De Coffee Bar in Utrecht is een pilot voor de rest van het land. IKEA heeft voor deze bar, met ruim zestig zitplaatsen, nieuwe en bestaande collega's op laten leiden door professionele barista's. IKEA test en onderzoekt voortdurend nieuwe concepten; oplossingen die...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid