‘Laag btw-tarief op groente en fruit is investeren in betere leefstijl’


Actie - GroentenFruit Huis, het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en de coalitie Gezonde Boodschappen, hebben gisteren het manifest 'Investeren in een gezonde toekomst' aangeboden, aan de vaste Kamercommissie VWS van de Tweede Kamer. De aanbieders doen een urgente oproep voor een lager btw-tarief op groenten en fruit.

Het manifest wordt later deze week aangeboden aan staatssecretaris Blokhuis. Daarnaast wordt het onder de aandacht gebracht van opstellers van partijprogramma's. Gezien de urgentie is de hoop gevestigd op snelle actie van de Tweede Kamer. Redmar Wolf, Hoogleraar Algemeen Belastingrecht, noemt verlaging van het btw-tarief 'laaghangend fruit' om te werken aan een gezondere maatschappij.

Gezondere keuze

"Bijzondere tijden vragen om bijzondere maatregelen. Het is nu tijd om het middel van een extra laag btw-tarief gericht in te zetten", aldus Wolf. Op verzoek van GroentenFruit Huis stelde hij een memorandum op waarin hij uitlegt dat het belastingrecht de mogelijkheid biedt om het btw-tarief op groenten en fruit te verlagen. "Groenten en fruit lenen zich bij uitstek voor een dergelijk experiment. Kwalificatieproblemen zijn niet te verwachten, een aanzienlijke gezondheidswinst is dat wel. Een lager btw-tarief voor groenten en fruit leidt tot gezondere keuzes en een weerbaardere bevolking."

Sinds de btw-verhoging van 6 naar 9 procent van 1 januari jl. lijkt het er op dat Nederlanders minder vaak voor groenten en fruit kiezen. Met name de lagere inkomens zouden dit doen, blijkt uit onderzoek. Uit eerder onderzoek, uitgevoerd in opdracht van GroentenFruit Huis blijkt dat zo'n 18% van de consumenten aangeeft minder fruit te kopen en 14% minder groenten als gevolg van de btw-verhoging. Verlaging van het btw-tarief heeft daarmee een direct effect op een gezonde leefstijl van mensen. Om die reden vragen de organisaties de politieke partijen de verlaging voor groente en fruit mee te nemen in hun verkiezingsprogramma.

Bron: GroentenFruit Huis/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Groente en fruit-campagne ‘Geef kleur door’ van start gegaan

Campagne - Vandaag, op Wereldgezondheidsdag, trappen Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) en Food Cabinet in het kader van dit VN-jaar de campagne ‘Geef kleur door’ af. Het doel van de campagne is om de komende 6 maanden door heel Nederland te trekken en onze omgeving letterlijk meer kleur te geven met groente en fruit.

Lees bericht



‘Filefruit’ moet fruitconsumptie stimuleren

Fruit – Nederlanders eten nog altijd onvoldoende fruit. Om dat te stimuleren wordt ‘filefruit’ geïntroduceerd, want juist de auto is een geschikt moment om fruit te eten. De actie 'FileFruit' is een initiatief van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) om samen met de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) de automobilist aan het fruit te krijgen. Nog steeds eet bijna...

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid