Wederom meer groente- en fruit gegeten in 2021


Analyse - Gezond eten met groenten en fruit blijft onverminderd in de belangstelling staan. In het tweede coronajaar werd in Nederland 3 procent meer verse groenten en fruit gegeten, zo blijkt uit de analyse van GroentenFruit Huis over 2021.

Huishoudens kochten in het afgelopen jaar ook 3 procent meer groenten en fruit voor hun maaltijden thuis. De consumptie buitenshuis viel met 2 procent ook wat hoger uit dan een jaar eerder, maar bleef door de coronamaatregelen nog wel ver achter op het niveau van pre-corona (2019).

Sinds het begin van de coronapandemie staat gezond eten hoger op het prioriteitenlijstje van de Nederlander en groeide de vraag naar verse groenten en fruit. In 2020 nam de consumptie al met 4 procent toe.

Ook in 2021 kon er voor een deel van het jaar niet buiten de deur worden gegeten. Restaurants en catering serveerden weliswaar 2 procent meer groenten en fruit dan in 2020, maar vergeleken met 2019 was het nog ruim 40 procent minder. De verschillen tussen bedrijven in de out of home markt zijn groot. Restaurants kochten in het afgelopen jaar weer wat meer groenten en fruit dan een jaar eerder. De inkoop door cateraars viel door het vele thuiswerken zelfs nog lager uit dan in 2020.

Gemak

Nederlanders zijn dol op gemak. Binnen de totale huishoudelijke uitgaven aan verse groenten heeft de categorie vers gesneden groenten een aandeel van 36 procent. In het kader van gemak is ook steeds vaker een verspakket in de keuken te vinden. Het assortiment verspakketten is het afgelopen jaar flink uitgebreid met nieuwe gerechten. In 2021 nam het aantal kopers met 7 procent toe. De verkoop groeide met 13 procent naar ruim 24 miljoen kilo. Het meest gekochte verspakket is tomatensoep, gevolgd door lasagne en curry madras.

Biologisch

Verder belandden in 2021 vaker biologisch geteelde groenten en fruit in de boodschappenkar. Zo kochten Nederlanders 11 procent meer biologisch geteelde groenten en fruit ten opzichte van 2020, waarmee het aandeel biologisch momenteel uitkomt op 4 procent. De verkoop van biologisch fruit valt lager uit dan die van biologische groenten. Tweederde van de consumentenaankoop van biologische groenten en fruit komt voor rekening van groenten.

Bron: GroentenFruit Huis/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht

Leo catering lanceert lifestyle visie met Mind&Health

Catering - Leo catering start met lifestyle visie, waarbij het streven naar een integraal gezonde levensstijl centraal staat. Leo catering is van mening dat het als cateraar meer kan bijdragen aan vitaliteit dan alleen met voeding en heeft daarvoor een partnership gesloten met Mind&Health.  

Lees bericht


La Place heropent op nieuwe locatie vliegveld Madrid Barajas

Formulenieuws - La Place, de Nederlandse foodserviceformule, heeft een nieuwe locatie gekregen op het vliegveld Madrid Barajas. Terminal T4 heeft een aanpassing ondergaan om de groeiende aantallen reizigers op de luchthaven nu en in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn. Als onderdeel van de renovatie heeft La Place een nieuwe vestiging geopend in de terminal.

Lees bericht

JRE-Nederland doet mee aan Week Zonder Vlees & Zuivel

Actieweek – JRE-Jeunes Restaurateurs doet mee aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. De restaurants willen de gasten een week traceren op eten en te drinken, zonder vlees en zuivel. De restaurateurs zijn van mening dat “deze kleine moeite een onvoorstelbaar positieve impact kan hebben op mens, dier en milieu”.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid