Lichte daling jaaromzet Sligro ondanks groei vierde kwartaal
Groothandel – Ondanks een forse groei in het vierde kwartaal van 2021 is de jaaromzet van Sligro Food Group licht gedaald. De omzet kwam met €1.898 miljoen 2,5% lager uit dan de omzet ad €1.946 miljoen in 2020 een jaar eerder, ondanks de stijging van 21,5% in het vierde kwartaal van 2021 ten opzichte van vorig jaar.
In het laatste kwartaal van 2021 van oktober tot en met december kwam de omzet uit op 554 miljoen euro. De Nederlandse activiteiten zorgden voor een omzet van 501 miljoen euro. De omzet in België was goed voor 53 miljoen euro. Over het vierde kwartaal van 2020 lag de omzet van de gezamenlijke activiteiten nog op 456 miljoen euro.
België kende in het vierde kwartaal een minder strenge lockdown voor de horeca dan Nederland. Nederland kende 32 weken (gedeeltelijke) sluiting van de horeca in 2021 ten opzichte van 24 weken in 2020. In België was de horeca 39 weken gesloten in 2021 ten opzichte van 42 weken in 2020. In vergelijking met het niveau vóór COVID beliep de omzetafname 23% (Q4:15%).
Door de verschillende lockdownperioden liepen de omzetten bij de zuiderburen ook minder terug dan in Nederland. Terwijl in Nederland sprake was van een omzetdaling over het jaar genomen van 2,6%, nam de omzet in België af met 0,9%. Nederland kende in het vierde kwartaal van 2021 een omzettoename van 21,0%, België 26,7%.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Sligro ziet omzet eerste kwartaal met €18 miljoen toenemen
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2024 een omzet van €652 miljoen, een toename van € 18 miljoen. Dit betekent een stijging van 2,7% ten opzichte van de omzet van €634 miljoen in het eerste kwartaal van 2023.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees berichtSteeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd
Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.
Lees berichtRestaurant Hemel & Aarde krijgt er een wijnbar bij
Horeca - Restaurant Hemel & Aarde in Utrecht krijgt er een bijdehand jong zusje bij. Half mei opent het team direct naast het restaurant een wijnbar.
Lees bericht