Lockdown kost horeca 200 miljoen omzet per week


Horecastraten blijven tot 14 januari 2022 in ieder geval leeg

Analyse – Elke week in harde lockdown kost de horeca circa 200 miljoen euro omzet, zo blijkt uit berekeningen van ABN AMRO. De horeca kampt bovendien met enorme personeelstekorten, waarbij de uitstroom van gekwalificeerd horecapersoneel – als gevolg van de nieuwe gedwongen sluiting – alleen maar groter wordt.

De ABN AMRO signaleert in haar Sectorprognoses 2022 dat de groei die in veel bedrijfssectoren was ingezet, weer onder druk is komen te staan. Dat is vooral merkbaar in de leisure-sector waartoe de restaurant, hotels en reisorganisaties behoren.  Die sector groeit weliswaar zowel in 2021 (+30 procent) als in 2022 (+35 procent), maar minder dan de 40 procent die in beide jaren was verwacht, zo schrijft de bank. Verwacht wordt dat de sector in 2022 naar verwachting ook nog niet terugkomt op het niveau van 2019. Het herstel is sterk afhankelijk van de duur van de beperkende maatregelen. Meer specifiek kampt de horeca bovendien met enorme personeelstekorten, waarbij de uitstroom van gekwalificeerd horecapersoneel – als gevolg van de nieuwe gedwongen sluiting – alleen maar groter wordt.

In de retail is het beeld tweeledig. In 2020 trok de crisis sporen in de sector (-2 procent) en dit jaar is het de enige sector die opnieuw krimpt (-0,5 procent). Vooral fysieke winkels – meubels, elektronica en kleding – zagen tot en met oktober dit jaar hun volumes krimpen, terwijl online aankopen, supermarkten en voedingsspeciaalzaken groei lieten zien. Hoewel in 2022 waarschijnlijk sprake zal zijn van lichte groei (+1,5 procent), baren ook hier de lockdown, stijgende prijzen en arbeidskrapte zorgen.

Onzekerheid

Wat alle sectoren volgens ABN AMRO bindt, is onzekerheid, ingegeven door de harde lockdown, inflatie, grote personeelstekorten en verstoringen in de bevoorradingsketen. “De maatregelen tegen de omikron-variant van het coronavirus hebben een enorme impact, vooral in de sectoren waar het water toch al tot de lippen staat. Zo bleek uit eerder onderzoek van ABN AMRO dat horecaondernemers en winkeliers grote belastingschulden hebben. De overheid zou kunnen overwegen om nog ruimhartiger financiële steun te verlenen aan getroffen ondernemers. Daarnaast kunnen consumenten een steentje bijdragen door zoveel mogelijk lokaal te kopen en af te halen”, stelt Franka Rolvink Couzy, hoofd Sector Research van ABN AMRO.

Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht



Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’

Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid