ME-AT lanceert plantaardige vleesvervangers uit eigen land


ME-AT the Alternative met plantaardige hamburger van veldbonen uit eigen land

Introductie - ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.

Nederland behoort binnen Europa tot één van de grootste afzetmarkten voor vleesvervangers. In Nederland lag de omzet van vleesvervangers op ruim 200 miljoen euro in 2021. Van alle Nederlandse consumenten koopt 55 procent wel eens tot regelmatig een vleesvervanger, schrijft Vion. De meeste producenten van plantaardige vleesvervangers gebruiken geïmporteerde soja als proteïnebron uit Zuid- of Noord-Amerika. ME-AT the Alternative kiest nu als eerste bedrijf voor een lokale aanpak en start de teelt van veldbonen voor eiwitproteïne in Nederland. Sinds september vorig jaar gebruikt ME-AT de eiwitopbrengst van de eerste 30 hectare veldbonen voor de productie van o.a. hamburgers op plantaardige basis. Dit jaar is de productie uitgebreid tot 60 hectare. Veldbonen, ook wel fababonen genoemd, bevatten vergeleken met andere peulvruchten de meeste eiwitten per hectare. Bovendien halen de planten stikstof uit de lucht en dragen ze bij aan extra biodiversiteit op de akkers.

ME-AT zet de proteïnen uit veldbonen om in een zogenoemd ‘getextureerd plantaardig eiwit (TVP)'. Dit is een essentiële stap voor succes. Deze heeft namelijk grote invloed op hoe een product aanvoelt in de mond. "Dit 'mondgevoel' bepaalt het genot dat je voelt als je iets proeft en zorgt dan ook voor een groot deel voor de waardering die de consument aan het product geeft,” aldus Willem Cranenbroek, directeur ME-AT.

Bron: Vion/@FoodClicks

Thea Smit, new product development en Willem Cranenbroek van Vion

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht


Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht


Jumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties

Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.

Lees bericht

Duurzame inkoop realiseer je stap voor stap

Bijeenkomst - Hoe kom je tot een meer duurzame inkoop en hoe overtuig je de eigen organisatie van het belang van een inkoop met minder milieu-impact. Die vragen stonden centraal bij een bijeenkomst maandag van Greendish en BrightGreen in het Beatrixgebouw in Utrecht. Als een ding duidelijk werd tijdens de bijeenkomt, was het wel dat grote stappen niet per definitie...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid