“Met of zonder? Wordt straks de vraag aan de bar”


Het alcoholvrije biertje moet net zo gewoon worden als het alcoholhoudende biertje volgens Hans Bohm van Heineken / Foto bij: FSIN

Horeca – Als het aan managing director Hans Böhm van Heineken ligt wordt het straks heel gewoon om bij het bestellen van een biertje de vraag te krijgen ‘met of zonder?’. De vraag naar alcoholhoudend of alcoholvrij moet volgens de topman net zo normaal worden als het bestellen van een frietje met of zonder.

Hij deed zijn uitspraak tijdens het Foodservice Instituut Nederland zomercongres in ’t Spant in Bussum. Bijeen waren meer dan 400 personen uit de foodservicesector. Naast het verhaal van Böhm werd op het congres ook de FSIN Food500 na twee jaar afwezigheid door corona weer gepresenteerd. Verder werden een drietal parallelsessies gehouden. Vooral die van Sandra van Halderen, CEO van Restaurant Company Europe, viel op vanwege de ongekende openheid van zaken die zij gaf als verklaring voor het succes van de restaurantformules Loetje en Happy Italy. Twee formules die niet alleen fors zijn gegroeid in coronatijd, maar volgend jaar ook de stap zetten naar Duitsland.

Spanningsveld

Maar eerst Hans Böhm van Heineken, die al meer dan 25 jaar bij de bierbrouwerij werkt in verschillende functies. Als eindverantwoordelijke voor Heineken Nederland draagt hij de zorg voor het ‘elftal aan merken’ van de brouwerij. Tien daarvan hebben een 0.0%-variant, alleen het biermerk SOL niet. Volgens Böhm heeft Heineken te maken met de spanningsvelden tussen convenience en sustainability en enjoyment en responsibility. “Aan de ene kant wil je als bierbrouwer zoveel mogelijk bier verkopen, maar aan de andere kant is het ook van belang dat er zorgvuldig met drankgebruik wordt omgegaan”. Een van de meest ambitieuze initiateven die de bierbrouwerij daarom is opgestart is studentenverenigingen overtuigen van het feit dat alcoholvrij ook een prima alternatief is. Een gerichte activatie met gratis bier met alcohol en zonder volgde, waarop de brouwer te horen kreeg, dat het alcoholvrije niet hoefde, omdat er nog kratten stonden van vorig jaar. Toch lopen er momenteel diverse projecten om het normaal te maken bij de verenigingen om ook te kunnen kiezen voor alcoholvrij. “Alcoholvrij moet straks net zo normaal worden als het bestellen van een patatje met en zonder,” aldus Böhm.

Duurzaamheid

Daarnaast ging Böhm in op de duurzaamheidsmissie die het bedrijf heeft. Zo wil de brouwer in 2040 volledig klimaat neutraal zijn en over 8 jaar CO2-neutraal. Om dat te realiseren moet samengewerkt worden in de totale keten, omdat Heineken zelf maar 10% deel uitmaakt van het totale proces. Het gaat dan met name over logistiek en de productie van gerst en hop die het proces moeten worden meegenomen. De brouwerij zelf in Zoeterwoude (één van de 4 grootste wereldwijd, red.) gaat binnen afzienbare tijd over van gasgestookte ketels naar elektrische ketels. Een proces dat niet ten koste mag gaan van de kwaliteit van het brouwproces, aldus de managing director.

Noodzakelijk

De makkelijk sprekende Böhm kwam na afloop van zijn verhaal wel even in het nauw toen eigenaar Rick Claus van het gelijknamige partycentrum in Hoofddorp een tweetal kritische opmerking maakte over de relatie van Heineken met hun afnemers. “Ik kreeg onlangs een brief waarin een voor mij onbekende persoon op amicale toon kwam vertellen dat die nieuw was en dat er o ja ook een prijsverhoging aankwam van 5 procent, zonder dat duidelijk werd gemaakt waarom die prijsverhoging noodzakelijk was.” Voor een relatie die al meer dan 25 jaar afnemers is, vond Claus dat geen manier van communiceren. Het feit dat hij een kaartje kreeg aangeboden voor het F1-spectakel in Zandvoort vond hij een mooi gebaar, alleen minder toen duidelijk werd dat het van zijn eigen marketingbudget afging. Volgens Böhm was de prijsverhoging noodzakelijk vanwege alle prijsverhogingen van energielasten en grondstoffen op dit moment. “We hebben de prijsverhoging zo laag mogelijk gehouden.” Over de wijze waarop de prijsverhoging was gecommuniceerd ziet hij aanleiding te verbeteren. “We willen het juist samen doen.” Dat op dat terrein meer resultaten zijn te boeken liet ook de kaartjestoewijzing zien voor de F1-race op Zandvoort. “De kaartjes gingen eerst naar steeds dezelfde personen, die we moesten uitleggen wie Max (Verstappen, red.) was. Dat wilde we niet meer. We willen de echte liefhebbers als gast hebben en laten daarom onze afnemers voortaan de keuze. Je kunt dus voortaan kiezen voor bijvoorbeeld Vrienden van Amstel Live of voor Zandvoort.”

RCE wil naar 300 miljoen omzet

Naast de marktontwikkelingen in de foodservicesector, geschetst door FSIN-directeur Inga Blokker, en haar toelichting op de belangrijkste trends en ontwikkelingen (zie eerdere bericht FSIN Food500, red.), was het vooral de parallelsessie van Sandra van Halderen die indruk maakte. Als ex-HRM manager bij retailorganisatie Action en eerdere functies bij de Compass Groep verraste zij de aanwezigen op een openhartig verhaal waarom het Restaurant Company Europe (RCE) zo voor de wind gaat. Het grootste Nederlandse restaurantbedrijf realiseert met 11 formules en 2700 medewerkers een omzet van bijna 100 miljoen (95 miljoen) euro. Twee ketens zijn aangewezen voor een snelle groei en doen dat ook. De ketens Loetje en Happy Italy gaan in hun expansie zelfs volgend jaar de grens over naar Duitsland. Doelstelling van RCE is om in 2024 100 locaties te hebben en een gezamenlijke omzet te realiseren van 300 miljoen euro. Onwaarschijnlijke groeicijfers in een uitdagende markt. Volgens Van Halderen is die groei te verwezenlijken door een uitgekiend organisatiemodel. “We hebben een uitstekend servicekantoor in Amstelveen dat al het werk uit handen neemt van de locatiemanager. Die hoeft zich uitsluitend bezig te houden met de gastvrijheid, kwaliteit en het personeel. De rest doen wij. Alle reserveringen die naar een locatie gedaan worden komen bij ons binnen. Op die manier kunnen we de optimale bezetting van alle locaties regelen.”

Efficiënt door data

Maar niet alleen het uit handen nemen van de hele organisatie rondom een locatie verklaart het succes. Om een gemiddelde van 3,5 miljoen euro per locatie te realiseren is meer nodig. Van Halderen: “We hebben alles geklokt in het bedrijf en weten precies welke handeling hoeveel tijd kost. Daarnaast is alles precies vastgelegd voor een werknemer wat er van iemand gevraagd wordt en wat er gedaan moet worden. Alles is uitgelegd van hoe het bestek moet liggen en hoe er moet worden uitgeserveerd. Alles is zo efficiënt mogelijk vastgelegd en georganiseerd. Niet alleen zorgt dat er voor dat alle gasten op elke locatie hetzelfde krijgen, het voorkomt ook dat mensen naar eigen inzicht zaken gaan invullen. Dat is iets wat bij Action heb geleerd; alles zo efficiënt mogelijk organiseren. Daarom kunnen wij ook groeien. We weten precies wat we kunnen verwachten op een locatie, omdat we alles meten. Hoe lang een klant zit, wat er wordt besteld, hoe lang de bedieningstijd is en kunnen zodoende ook een optimale bezetting regelen. Alles wat we doen is gestuurd op cijfers.” Verder is het volgens Van Halderen van belang om tijdig te veranderen en niet te lang te blijven leunen op het succes. “De Albert Heijn van nu is ook niet meer de Albert Heijn van tien jaar geleden.”

(Binnenkort meer over het succes van Loetje en Happy Italy in de aankomende @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Sandra van Halderen, CEO van Restaurant Company Europe Foto's: FSIN

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Horecasector richt platform op in strijd tegen personeelscrisis

Horecaplatform – Partners uit verschillende hoeken van de horeca sector richten gezamenlijk het platform mijnhorecabaan.nl op. Onder andere HMSHost International, Heineken, Coca Cola, Vrumona, McDonald’s, Restaurant Company Europe, Bidfood en Bram Ladage slaan de handen ineen om de nationale personeelscrisis aan te pakken.

Lees bericht


ABN AMRO ziet forse groei flitsbezorgers stagneren

Analyse – De flitsbezorgers die sinds begin 2021 de boodschappen razendsnel thuisbezorgen bij de Nederlandse consument, zien hun onstuimige groei nu afvlakken. Mede als gevolg van de lockdowns zagen Gorillas, Getir, Zapp en Flink sinds de tweede helft van vorig jaar hun omzet exploderen, maar nu alle winkels en restaurants weer open zijn, stagneert de groei. Dat signaleert ABN AMRO in een...

Lees bericht

Groei bezorgformules dé ontwikkeling in food van 2021

Foodservice – De explosieve groei van bezorgformules voor boodschappen en maaltijden is dé ontwikkeling van 2021 in de Nederlandse foodmarkt. Dat laat de FSIN Food500 2022 zien. Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) publiceert dit overzicht van de vijfhonderd foodbedrijven met de hoogste omzetten dit jaar voor het eerst sinds de coronapandemie.

Lees bericht

Omzet horeca mogelijk tien procent hoger dan in 2019

Analyse - Rien de Koning van More2market heeft drie scenario’s opgesteld van te verwachten ontwikkelingen in de Nederlandse horeca. De scenario’s zijn gebaseerd op de cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en het CBS. De drie scenario’s laten in alle drie de gevallen een positief beeld zien.

Lees bericht


Loetje zet plantaardige variant van Biefstuk Bali op de kaart

Formulenieuws - Loetje’s Biefstuk Bali 0.0. is de naam van de plantaardige biefstuk, die restaurantketen Loetje vanaf woensdag op de kaart heeft staan. De plantaardige variant wordt vooralsnog alleen geserveerd in een vijftal restaurants: Amsterdam Zuidas, Ouderkerk aan de Amstel, Nijmegen, Rotterdam centrum en Eindhoven. Maar voor het einde van het jaar zal de plantaardige biefstuk in alle Loetje-restaurants beschikbaar...

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid