Nationale Week Zonder Vlees-campagne krijgt Europees vervolg
Campagne – De Nationale Week Zonder Vlees, het initiatief dat Nederland al vijf jaar inspireert minder vlees te eten, krijgt vanaf 2023 een Europees tintje. Dankzij het Europese subsidieprogramma ‘Horizon Action Grant’ kan de campagne uitgebreid worden naar het buitenland. Het eerste land is België, waar de week in oktober 2023 wordt gehouden. Daarna volgen andere Europese landen.
Dankzij de ‘Horizon Action Grant’ van het ‘Horizon Europe funding programme’ kan de campagne vanaf 2023 worden uitgerold in verschillende Europese landen, met als doel om ook inwoners van andere Europese landen te laten zien hoe eenvoudig het is een dagje minder vlees eten. Hiermee draagt de campagne bij aan de klimaatdoelstellingen voor 2030 en aan een duurzaam, gezond en toekomstbestendig dieet. De internationale campagne start in oktober in België. Elk daaropvolgend jaar tot en met 2026 zal er steeds een Europees land worden toegevoegd. “Met deze Europese uitrol kunnen we echt een groot verschil maken. Een onvoorstelbaar mooi vervolg op wat 5 jaar geleden aan mijn keukentafel begon,” aldus Isabel Boerdam, initiatiefnemer.
Impactvol
Eén op de vijf Nederlanders deed in maart mee aan de campagneweek, die werd gesteund door een recordaantal van 80 partners uit de voedingsindustrie. Ook in de verkoopcijfers was de impact van de campagne te zien. De verkopen in volume van vleesvervangers steeg tijdens de week met 108,5% vergeleken met een gemiddelde week in dat jaar. Terwijl de vleesverkoop in volume tijdens de week 8,4% lager lag. Dit jaar kreeg de campagne in Nederland voor het eerst de toevoeging ‘& Zuivel’, om ook de impact van zuivel op ons klimaat duidelijk te maken en deelnemers te inspireren niet alleen vaker vegetarisch maar ook vaker plantaardig te laten eten. Deze toevoeging is in Nederland blijvend, maar zal geen onderdeel zijn van de internationale campagne.
Bron: Nationale Week Zonder Vlees/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel start zevende editie
Actie – De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is maandag van start gegaan. Bedoeling van de actieweek is mensen laten zien hoe eenvoudig het is om zonder vlees en zuivel te leven en wat de impact daarvan is op het klimaat. Deze editie is er extra aandacht voor Gen Z en Gen Alpha. Zij worden uitgedaagd om...
Lees berichtIsabel Boerdam onderscheiden met Jaap Lagerweij Young Talent Award
Verkiezing - Isabel Boerdam van Green Food Lab (en initiatiefneemster van De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel) is op het Nationaal Food Congres in het Scheveningse Kurhaus onderscheiden met de Jaap Lagerweij Young Talent Award. De Jaap Lagerweij Young Talent Award is een initiatief van het Nationaal Food Congres.
Lees berichtNS wil in Week zonder Vlees reiziger verleiden tot meer vegan
Actie – NS ziet de Nationale Week zonder Vlees & Zuivel, die van 6 tot en met 12 maart, wordt gehouden, als goede aanleiding om meer reizigers te verleiden tot het consumeren van vega en vegan. Samen met 25 van de 45 AH to Go-winkels op het station gaat de NS met de eigen formules Julia’s, StationsHuiskamer en Kiosk een aantal vegetarisch en vegan producten...
Lees berichtDutch Weed Burger komt met ludiek keurmerk ‘Beter Laten Leven’
Introductie - Mark Kulsdom, founder Dutch Weed Burger, introduceert tijdens de week zonder vlees een nieuw keurmerk met een knipoog naar Beter Leven-vlees: het ‘Beter Laten Leven’-keurmerk.
Lees berichtGreen Food Lab zet volgende stap met nieuw managementteam
Consultancy - Food consultancy & communications agency Green Food Lab heeft per 1 mei een nieuw managementteam. Isabel Boerdam, oprichter van Green Food Lab, draagt vanaf dat moment de dagelijkse leiding over aan Kim Zoon, Jody Vermeij en Floor van den Elshout.
Lees berichtVijfde Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel van start
Actieweek – Maandag 7 maart gaat de vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel van start. De campagne heeft dit jaar voor het eerst de toevoeging ‘& Zuivel’. De campagneweek moet de mensen bewust maken dat het eten van minder vlees en zuivel een positieve impact heeft op het milieu, maar ook gewoon lekker is. De campagne wordt gesteund door tachtig...
Lees bericht