Nederland strijdtoneel van allerlei snelle bezorgdiensten
Bezorgdiensten - In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht rijden sinds een aantal weken fietskoeriers rond van bezorgdienst Gorillas. Deze Berlijnse start-up bezorgt boodschappen vanuit zogenaamde 'dark stores'. Maar Gorillas krijgt de komende tijd concurrentie van nog vijf andere bezorgdiensten.
Naast de bekendere bezorgdiensten die Nederland telt, zoals Thuibezorgd, Ubet Eats en Deliveroo zijn er ook kleinere zoals het Zweedse Budbee. Niet alle bezorgdiensten richten zich op de markt van maaltijen of boodschappen. Het Duitse Gorillas ziet wel mogelijkheden in Nederland om snel boodschappen te kunnen bezorgen. En ook de andere Duitse bezorgdienst Flink zegt snel de Nederlandse markt te willen betreden. Bezorgdiensten die net als de ‘dark kitchens’ waar de maaltijden worden bereid voor thuisbezorging, nu met ‘dark stores’ werken, winkels van waaruit de boodschappen worden geleverd. Op die manier kunnen zij binnen 10 minuten boodschappen aan de deur bezorgen.
Meer concurrentie
Volgens verschillende bronnen krijgt Gorillas de komende maanden concurrentie van ten minste 5 branchegenoten. Het Duitse Flink is er daar een van, maar ook de Britse start-ups Dija, Weezy en Zapp en het Turkse Getir zoeken personeel dat hier hun dochterbedrijven kan opzetten, volgens Dirk Mulder, retailspecialist van ING weten. Hij zegt: “Het laten thuisbezorgen van kleine hoeveelheden boodschappen is de nieuwste rage onder technologie-ondernemers en durfkapitalisten. Er wordt een heel simpele dienst geboden, puur gericht op gemak”.
Vraagtekens
Europese start-ups’ met op app-gebaseerde boodschappenbezorgdiensten zijn razend populair bij investeerders. In veel gevallen halen zij tientallen miljoenen euro’s op voor verdere uitrol. Of die diensten in de toekomst allemaal rendabel gaan worden, is de vraag. Ook Mulder heeft zijn vraagtekens: “Gorillas hanteert prijzen die vergelijkbaar zijn met die van Albert Heijn, plus €1,80 bezorgkosten. De fietsbezorgers zijn voor tenminste 20u per week in vaste dienst, dus ook als zij wachten op bestellingen lopen de kosten door. De huur van het magazijn brengt ook extra kosten mee. Willen ze die terugverdienen, zullen ze veel moeten bezorgen”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Albert Heijn gaat inzet servicebalies herzien
Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de serviciebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok, directeur merchandising & formats van AH ruiterlijk toe bij de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees berichtHalf-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees berichtAH en Holland Food Service gaan samenwerken in de zorg
Samenwerking - Albert Heijn Zakelijk en Holland Food Service hebben elkaar gevonden in het bedienen van de zorg op het gebied van eten en drinken. Door elkaars capaciteiten te versterken willen zij een nieuwe standaard creëren in de zorg.
Lees berichtWouter Kolk vertrekt bij Ahold Delhaize
Persoonlijk - Wouter Kolk vertrekt aan het eind van dit jaar bij Ahold Delhaize. Kolk is als directeur voor Europa en Indonesië onder meer verantwoordelijk voor Albert Heijn.
Lees berichtAH geeft zakelijke klant 10% korting op plantaardig en biologisch
Formulenieuws- Albert Heijn biedt geeft alle zakelijke klanten voortaan standaard 10% korting op alle biologische en AH Terra-producten. Deze laatste is de volledig plantaardige lijn van het eigenmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland met een standaardkorting op Bio en AH Terra voor zakelijke klanten.
Lees bericht‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’
Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...
Lees bericht