Nederlander besteedt €1,9 miljard bij fastfoodketens
_768_961_90.jpg)
Onderzoek - Nederlanders geven jaarlijks €1,9 miljard uit bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen ze gemiddeld €23. De uitgaven zijn het hoogst bij sushi-zaken en onder 35- tot en met 49-jarigen.
Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van onlinebureau Multiscope onder bijna 7.200 Nederlanders.
Gemiddelde €23
Per bezoek aan een fastfoodzaak geeft een Nederlander gemiddeld €23 uit. Dit is de totale rekening voor het hele gezelschap. Met in totaal 85,7 miljoen bezoeken komt de totale besteding bij de ketens uit op €1,9 miljard.
SushiPoint
Nederlanders besteden het meest bij sushiketens, waarschijnlijk omdat sushi duurder is dan andere fastfoodproducten. Zo besteden Nederlanders bij SushiPoint gemiddeld €50 per bezoek en bij Mr. Sushi €49. Spare Rib Express staat op de derde plaats met een gemiddelde besteding van €39. New York Pizza (€27) en Domino’s Pizza (€24) maken de top vijf compleet. Bij Smullers (€7), The Döner Company (€11) en FEBO (€12) liggen de gemiddelde bestedingen lager.
50-plussers
De gemiddelde besteding per bezoek is het hoogst onder 35- tot en met 49-jarigen. Daar ligt het bedrag op €26. Bezoekers tussen de 18 en 34 jaar besteden gemiddeld €22 per bezoek, terwijl 50-plussers gemiddeld €20 uitgeven.
De resultaten komen uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor fastfoodketens.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Restaurantketens trekken 7,3 miljoen bezoekers
Onderzoek - Nederlandse restaurantketens blijven een vaste waarde in het eetgedrag van consumenten. In totaal bezochten het afgelopen jaar 7,3 miljoen Nederlanders een restaurantketen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een onderzoek van Multiscope onder ruim 3.500 respondenten.
Lees berichtOld Amsterdam en NY Pizza lanceren limited-edition truffelpizza
Formulenieuws - Wat begon als een reeks mysterieuze graffiti-tags op New York Pizza-filialen door heel Nederland, blijkt een slimme marketingstunt. De opvallende leus “It’s The Cheese” op verschillende ramen was geen vandalisme, maar de aankondiging van een samenwerking tussen Old Amsterdam en New York Pizza.
Lees berichtABN AMRO: ‘Fastfoodbranche onder druk door hoge prijzen’
Analyse - De Nederlandse fastservicebranche staat voor een kentering. Waar ketens als McDonald’s, Burger King en Kwalitaria voorheen als crisisbestendig golden, blijkt uit een analyse van ABN AMRO dat consumenten structureel minder besteden aan snelle maaltijden.
Lees berichtRon Gastrobar opent TOKO-vestiging bij Loogman Aalsmeer
Tankshop - Loogman Tankstations heeft er een opvallende culinaire toevoeging bij. Sinds afgelopen week kunnen bezoekers van het tankstation in Aalsmeer terecht bij een vestiging van Ron Gastrobar TOKO, het streetfoodconcept van chef Ron Blaauw.
Lees berichtburgerme sluit zich aan bij vereniging van maaltijdbezorgers
Formulenieuws - Maaltijdformule burgerme sluit zich aan de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM). Daarmee schaart de franchiseformule zich achter de gezamenlijke ambities van ruim 1.200 bezorglocaties in Nederland op het gebied van professionalisering, veiligheid en duurzaamheid in de sector.
Lees berichtAandeel horeca groot in €3,1 miljard omzet dagattracties
Attractieparken – Nederlandse consumenten gaven de afgelopen drie jaar ruim €3,1 miljard uit bij de grootste attractieparken en dierentuinen. De uitgaven per gezelschap bedragen gemiddeld €81 per bezoek, waarbij horeca een belangrijk aandeel vormt. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, uitgevoerd door online onderzoeksbureau Multiscope.
Lees bericht