Nederlandse cafetariasector groeit tot mei met 11%
![](/images/made/uploads/Kwalitaria_counter_1080_721_90.jpg)
Cafetaria – De Nederlandse cafetariasector is tot en met mei dit jaar met 11 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit kassadata van NTF op basis van 360 cafetaria’s, die gezamenlijk zo’n 20 procent marktaandeel hebben in de cafetariamarkt van zowel de verkopen offline als online.
Per maand worden alle transacties op productniveau in omzet, stuks en volume door Rien de Koning van More2Market verzameld en geanalyseerd en doorvertaald op basis van de verkoopgegevens van januari 2021 tot en met januari 2023. Opvallend is dat de offline-resultaten van de cafetaria’s met ruim 12% meer is toegenomen dan 8,8% toename van de online resultaten. De offline verkopen zijn vooral in de eerste twee maanden van het jaar hoog geweest en trekken in mei wederom aan. Online plust juist in de laatste drie maanden sterk.
Opvallend binnen online is ook dat de snacks het relatief goed doen in het maken van de omzetgroei. Beter dan de snacks die via de counter worden afgezet. Online vormen de snacks 50% van de omzet, terwijl via de counter het aandeel snacks in de omzet onder de 40% blijft. Dit geldt sterker voor de burger en de frikandel dan voor bijvoorbeeld de kroket of saté.
Koude dranken blijft duidelijk achter, vooral de alcoholische dranken, in tegenstelling tot met name de milkshake die wel een vergelijkbare positie heeft online in relatie tot via de counter.
Meer info: rien@more2market.nl.
Bron: More2Market/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Foodservicekanaal gaat de Turkse snack börek ontdekken
Introductie – Pruvé, een merk van Royal Smilde, introduceert de börek. Deze Turkse snack kent vele varianten is de laatste tijd in opkomst in Nederland. Pruvé lanceert de snack nu in het foodservicekanaal.
Lees berichtMora komt met mini-snacks voor horecalocaties zonder friteuse
Introductie – Snackproducent Van Geloven speelt met de introductie van de Mora Oven & Airfryer Mini Mix in op de groeiende van ovenbereide snacks voor horecalocaties zonder friteuse. De mix bevat een selectie van bekende Mora snackklassiekers zoals de Mini frikandellen, Rundvlees bitterballen, Kipnuggets en Goudse kaasballetjes.
Lees berichtCafetaria-omzetgroei tot en met mei op +1,7%
Analyse - De eerste 5 maanden van 2024 liggen vrijwel op hetzelfde niveau als de omzet van 2023. Deze omzet is vooral te danken aan de online omzet die tot en met mei is gestegen met 8,8%.
Lees berichtProFri-leden benoemen Alide van Toor tot opvolger Frans van Rooij
Benoeming - Alide van Toor (1965) wordt de opvolger van Frans van Rooij (1959) bij brancheorganisatie ProFri. Van Rooij richtte ProFri op en was twaalf jaar lang het boegbeeld.
Lees berichtPrijsontwikkeling cafetaria’s in 2024 stabiel
Analyse - Na 2 jaar van substantiële prijsstijgingen is het beeld over de eerste maanden van 2024 nu veel constanter. De prijsstijgingen zoals uit het verleden doen zich nu niet meer zo sterk voor.
Lees berichtCafetariaomzet groeit in februari met 2,4%
Cafetaria – De omzetten in de cafetariasector zijn in januari en februari dit jaar enigszins toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, met 2,8% in totaal. In de maand februari nam de omzet met 2,4% toe in vergelijking met dezelfde maand in 2023.
Lees bericht