Nederlandse cafetariasector groeit tot mei met 11%


Zowel de counterverkoop nam toe als de online verkopen bij de cafetaria's

Cafetaria – De Nederlandse cafetariasector is tot en met mei dit jaar met 11 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit kassadata van NTF op basis van 360 cafetaria’s, die gezamenlijk zo’n 20 procent marktaandeel hebben in de cafetariamarkt van zowel de verkopen offline als online.

Per maand worden alle transacties op productniveau in omzet, stuks en volume door Rien de Koning van More2Market verzameld en geanalyseerd en doorvertaald op basis van de verkoopgegevens van januari 2021 tot en met januari 2023. Opvallend is dat de offline-resultaten van de cafetaria’s met ruim 12% meer is toegenomen dan 8,8% toename van de online resultaten. De offline verkopen zijn vooral in de eerste twee maanden van het jaar hoog geweest en trekken in mei wederom aan. Online plust juist in de laatste drie maanden sterk.

Opvallend binnen online is ook dat de snacks het relatief goed doen in het maken van de omzetgroei. Beter dan de snacks die via de counter worden afgezet. Online vormen de snacks 50% van de omzet, terwijl via de counter het aandeel snacks in de omzet onder de 40% blijft. Dit geldt sterker voor de burger en de frikandel dan voor bijvoorbeeld de kroket of saté.

Koude dranken blijft duidelijk achter, vooral de alcoholische dranken, in tegenstelling tot met name de milkshake die wel een vergelijkbare positie heeft online in relatie tot via de counter.

Meer info:  rien@more2market.nl.

Bron: More2Market/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Bakker Bart terug in hartje Nijmegen

Formulenieuws - Na een maand van verbouwing is aan de Broerstraat in Nijmegen de nieuwe Bakker Bart geopend. De winkel heeft een volledig nieuwe uitstraling en indeling, met elementen uit het nieuwe Bakker Bart-concept. De focus ligt op de broodjescorner, de bestelopties, zoals dubbele bestelzuilen en een orderstatusscherm.

Lees bericht


De broodtrommel verliest terrein in Nederland

Onderzoek -  De broodtrommel wordt de afgelopen vijf jaar steeds vaker thuisgelaten. Nederlanders kiezen steeds vaker voor gemak en luxe voor hun lunch, waardoor de oeroude broodtrommelcultuur plaatsmaakt voor het bestellen van een lunch op kantoor of thuis. Die ontwikkeling signaleert Thuisbezorgd op basis van besteldata in het kader van Het Grote Lunch Onderzoek.

Lees bericht


Nieuwe SPAR university app online gegaan

Formulenieuws - De nieuwe SPAR university app is per 1 augustus online gaan. De app is zo opgezet dat de student getriggerd wordt om de app vaker te openen. Gebruikers van de app raadplegen deze nu gemiddeld  1 tot 2 keer per week, maar het streven is om het  gebruik naar 3 tot 4 keer per week te krijgen.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid