Nederlandse cafetariasector groeit tot mei met 11%


Zowel de counterverkoop nam toe als de online verkopen bij de cafetaria's

Cafetaria – De Nederlandse cafetariasector is tot en met mei dit jaar met 11 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit kassadata van NTF op basis van 360 cafetaria’s, die gezamenlijk zo’n 20 procent marktaandeel hebben in de cafetariamarkt van zowel de verkopen offline als online.

Per maand worden alle transacties op productniveau in omzet, stuks en volume door Rien de Koning van More2Market verzameld en geanalyseerd en doorvertaald op basis van de verkoopgegevens van januari 2021 tot en met januari 2023. Opvallend is dat de offline-resultaten van de cafetaria’s met ruim 12% meer is toegenomen dan 8,8% toename van de online resultaten. De offline verkopen zijn vooral in de eerste twee maanden van het jaar hoog geweest en trekken in mei wederom aan. Online plust juist in de laatste drie maanden sterk.

Opvallend binnen online is ook dat de snacks het relatief goed doen in het maken van de omzetgroei. Beter dan de snacks die via de counter worden afgezet. Online vormen de snacks 50% van de omzet, terwijl via de counter het aandeel snacks in de omzet onder de 40% blijft. Dit geldt sterker voor de burger en de frikandel dan voor bijvoorbeeld de kroket of saté.

Koude dranken blijft duidelijk achter, vooral de alcoholische dranken, in tegenstelling tot met name de milkshake die wel een vergelijkbare positie heeft online in relatie tot via de counter.

Meer info:  rien@more2market.nl.

Bron: More2Market/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Mora komt met mini-snacks voor horecalocaties zonder friteuse

Introductie  – Snackproducent Van Geloven speelt met de introductie van de Mora Oven & Airfryer Mini Mix in op de groeiende van ovenbereide snacks voor horecalocaties zonder friteuse. De mix bevat een selectie van bekende Mora snackklassiekers zoals de Mini frikandellen, Rundvlees bitterballen, Kipnuggets en Goudse kaasballetjes.

Lees bericht





Cafetariaomzet groeit in februari met 2,4%

Cafetaria – De omzetten in de cafetariasector zijn in januari en februari dit jaar enigszins toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, met 2,8% in totaal. In de maand februari nam de omzet met 2,4% toe in vergelijking met dezelfde maand in 2023.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid