Nederlandse cafetariasector groeit tot mei met 11%


Zowel de counterverkoop nam toe als de online verkopen bij de cafetaria's

Cafetaria – De Nederlandse cafetariasector is tot en met mei dit jaar met 11 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit kassadata van NTF op basis van 360 cafetaria’s, die gezamenlijk zo’n 20 procent marktaandeel hebben in de cafetariamarkt van zowel de verkopen offline als online.

Per maand worden alle transacties op productniveau in omzet, stuks en volume door Rien de Koning van More2Market verzameld en geanalyseerd en doorvertaald op basis van de verkoopgegevens van januari 2021 tot en met januari 2023. Opvallend is dat de offline-resultaten van de cafetaria’s met ruim 12% meer is toegenomen dan 8,8% toename van de online resultaten. De offline verkopen zijn vooral in de eerste twee maanden van het jaar hoog geweest en trekken in mei wederom aan. Online plust juist in de laatste drie maanden sterk.

Opvallend binnen online is ook dat de snacks het relatief goed doen in het maken van de omzetgroei. Beter dan de snacks die via de counter worden afgezet. Online vormen de snacks 50% van de omzet, terwijl via de counter het aandeel snacks in de omzet onder de 40% blijft. Dit geldt sterker voor de burger en de frikandel dan voor bijvoorbeeld de kroket of saté.

Koude dranken blijft duidelijk achter, vooral de alcoholische dranken, in tegenstelling tot met name de milkshake die wel een vergelijkbare positie heeft online in relatie tot via de counter.

Meer info:  rien@more2market.nl.

Bron: More2Market/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Cafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024

Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...

Lees bericht



Cafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid

Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.

Lees bericht

Innovatie Infraroodfrituren nu klaar voor uitrol

Achtergrond - Friet en snacks bakken in een infraroodfrituur is niet alleen goedkoper vanwege de hoge gasprijzen, maar is door beter warmtespreiding ook efficiënter in het bakken en daarmee beter voor het rendement van de ondernemer. Na een jaar doorontwikkeling is de infraroodfrituur,  nu klaar voor verdere uitrol.

Lees bericht



Eetwinkel De Tabaksplant in Afferden volledig vernieuwd

Formulenieuws - Aan het natuurgebied van de Afferdense en Deestse Waarden ligt ‘De Tabaksplant’. Dit bedrijf is al meer dan 80 jaar een begrip in het Land van Maas en Waal. Samen met zoon Caine en  schoondochter Lieke gaan Theo en Miriam Reijers de uitdaging aan om van De Tabaksplant een vernieuwd horecahart te maken, met ruim terras en speeltuin voor...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid