Cafetariaomzet groeit in februari met 2,4%


De groei in 2023 bij de cafetaria´s was uitsluitend toe te wijzen aan kassaverkopen en niet aan online / Foto bij: Foodmaster

Cafetaria – De omzetten in de cafetariasector zijn in januari en februari dit jaar enigszins toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, met 2,8% in totaal. In de maand februari nam de omzet met 2,4% toe in vergelijking met dezelfde maand in 2023.

Dat blijkt uit de maandelijkse rapportage van alle transacties van het horecaplatform van NTF, die Rien de Koning van More2Market analyseert voor @FoodClicks, op basis van het online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume voor een constante groep van cafetaria’s. De analyse is gebaseerd op de verkopen van januari 2021 tot en met februari 2024.

De toename van de cafetariaomzetten in januari en februari dit jaar in vergelijking met 2023  stonden in schril contrast met de stijging die werd gerealiseerd over de zelfde periode van 2022 ten opzichte van 2023. In die periode namen de omzetten namelijk met 14,2% hoger toe. In grafiek 1 is die omzetontwikkeling terug te zien.

Kassaverkopen

De groei in 2023 was uitsluitend toe te wijzen aan kassaverkopen en niet aan online. Online was met 0 procent volledig stabiel in januari en februari 2023. In 2024 is dit precies omgekeerd. De kassaverkopen zijn februari zelfs iets lager met -0,6% en cumulatief op 0,3%. Daar waar online er nu voor zorgt dat de omzet toeneemt, door een plus online van 9,1% over januari en februari, met zelfs 10,3% in februari.

De mix in producten blijft hierbinnen grotendeels stabiel. Oftewel online worden grotendeels dezelfde producten verkocht als via de kassa en counter. Online natuurlijk wel minder dranken en ijs, en overall zien we een daling van snacks en een plus in het belang van friet waar het aandeel binnen snacks van frikandel, kroket en burger dalen. Een deel van de reden van deze verandering van het belang van producten ligt in de prijsontwikkeling.

Friet duurder

De prijs van een gemiddeld frietje normaal is gestegen met 14% van € 3,61 naar € 4,12, terwijl voor de frikandel de prijsplus +5,3% is van € 2,40 naar € 2,52. Overigens geeft dit de ontwikkeling weer van de kassaprijzen in totaal Nederland. Deze ontwikkelingen zijn duidelijk anders voor online en per provincie of per type cafetaria.

De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.

Bron: More2Market/@FoodClicks

Omzetverloop 2023 en 2024
In deze grafiek is te zien dat de kassaverkopen in 2024 gelijk zijn aan 2023
In deze grafiek wordt het verloop van de online omzet getoond met een duidelijke plus in 2024

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Cafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024

Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...

Lees bericht

McCain maakt goede start met regeneratieve landbouw

Duurzaam – Het vorig jaar gelanceerde programma voor regeneratieve landbouw van McCain in Nederland is boven verwachting uit de startblokken gekomen. Reden voor McCain om in 2024 de omvang van het programma verdubbelen. Onderdeel van di transitieproject is een samenwerking met de Rabobank voor het verstrekken van een aantrekkelijke rentekorting voor apparatuur die nodig is voor regeneratieve landbouw.

Lees bericht


Cafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid

Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.

Lees bericht

Innovatie Infraroodfrituren nu klaar voor uitrol

Achtergrond - Friet en snacks bakken in een infraroodfrituur is niet alleen goedkoper vanwege de hoge gasprijzen, maar is door beter warmtespreiding ook efficiënter in het bakken en daarmee beter voor het rendement van de ondernemer. Na een jaar doorontwikkeling is de infraroodfrituur,  nu klaar voor verdere uitrol.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid