Nieuw keurmerk voor vegetarische restaurants


Keurmerk – Liefhebbers van vegetarische gerechten kunnen vanaf vandaag in één oogopslag zien welk restaurant het beste aanbod heeft. De Vegetariërsbond heeft namelijk het initiatief genomen om het keurmerk ‘Lekker Vega’ in het leven te roepen dat duidelijk maakt welke restaurant in de regio de meeste vega(n) opties serveert. Uit onderzoek blijkt dat steeds meer restaurants vegetarische gerechten op de menukaart hebben staan. Een trend die zich doorzet. Dit maakt het vegetarisch aanbod in Nederland steeds veelzijdiger. Aanleiding voor de bond om de gasten van restaurants meer duidelijkheid te geven over het aanbod, want opname van een salade geitenkaas of pasta met paddenstoelen is niet meer voldoende. Zo is de mening. Rangschikking De Vegetariërsbond wil met het keurmerk toe naar een nieuw waarderingsmodel. Hiertoe ontwikkelde de bond in samenwerking met Green Food Lab (bekend van de Nationale Week Zonder Vlees, red.) het Lekker Vega keurmerk. In het model wordt onderscheid gemaakt tussen een ‘algemeen niveau’ en speciale waarderingen in de vorm van ‘brons’, ‘zilver’ en ‘goud’ waarmee de vegetarische inzet van een restaurant geduid wordt. Voor elk van deze niveaus gelden specifieke voorwaarden. Om in aanmerking te komen voor het algemene keurmerk moeten er minimaal twee vegetarische keuzes worden aangeboden. Voor een bronzen waardering dient de menukaart voor 30% uit vegetarische keuzes te bestaan, voor een zilveren waardering is dit 75% waarvan 30% veganistisch, en voor een gouden waardering is dit 100% waarvan 50% veganistisch. De waardering geldt voor de aangeboden menu’s en niet voor het soort horecabedrijf. Eetcafés kunnen dus net zo goed een keurmerk hebben als een culinaire toplocaties. Op de website lekkervega.nl is binnenkort een overzicht te vinden van de restaurants met een keurmerk. Restaurants kunnen zich op de site ook aanmelden. Na beoordeling van de menukaart krijgen zij dat het ’niveau’ toe gewezen. De Vegetariërsbond hoopt in 2020 zo’n 500 restaurants met een keurmerk te hebben beoordeeld. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nieuw Smaakmakers-label bestemd voor duurzame horecazaken

Duurzaamheid – Energieleverancier Vattenfall en HorecaNederland.TV introduceren een label dat horecazaken moet motiveren energiebewust en duurzaam te gaan ondernemen. “Met het Smaakmakers-label kunnen horecazaken laten zien dat ze hun steentje bijdragen,” zegt Roderick Glerum, commercieel directeur Vattenfall.

Lees bericht

HorecaEvenTT biedt genoeg inspiratie

Beurzen – De horecavakbeurs HorecaEvenTT in Assen is niet direct het platform voor innovatie en vernieuwing, maar wie inspiratie zoekt heeft aan de beurs een prima platform. De belangrijkste horecapartijen zijn aanwezig en proberen vooral te overtuigen wat de diverse producten in combinatie doen voor de eindgebruikers. En is het uiteindelijk daar niet allemaal om te doen in het horecavak?

Lees bericht

Duitse Kannelloni to-go concept komt naar Nederland

Horeca – Ze stonden opvallend onopvallend op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Jaarbeurs Utrecht met een bescheiden, maar smaakvol ingerichte stand: Kannelloni Food Market. Met het nieuwe to-go concept wil het bedrijf, dat onderdeel is van de Duitse Kanne Group, zich onder andere richten op de gezondheidszorgmarkt bijvoorbeeld in ziekenhuizen. Maar het concept heeft ook kracht als stand alone locatie.

Lees bericht

Derde Amsterdam Food Pitch deze week van start

Verkiezing  – Amsterdam Food Pitch gaat opnieuw op zoek naar het Lekkerste Product van 2020. De verkiezing start vrijdag 31 januari. De competitie biedt kleine ondernemers en thuiskoks een platform en geeft hen ondersteuning in het productieproces van keuken tot schap. Het initiatief van De Kweker wordt voor de derde keer georganiseerd. De winnaars van de Amsterdam Food Pitch komen ook daadwerkelijk in...

Lees bericht


Leisure groeit matig, fastfood met 3,5 procent

Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés ...

Lees bericht

GRIZZL laat vleeseter en vegetariër samen eten

Cafetaria – GRIZZL, een cafetariabedrijf in Amsterdam met drie locaties, heeft op de nieuwe ‘Meat the Veggies’-menukaart van dit jaar zowel de vleesburgers op de kaart staan als het vegetarische en vegan alternatief. Op die manier kunnen de vleeseters, vegetariërs en veganisten gezamenlijk aan tafel zitten. Volgens Philip Paternotte en Chloé van Wylick, de initiatiefnemers van GRIZZL, is het...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid