Nutri-Score vanaf 2024 ook op huismerken supermarkten


Nutri-Score vanaf 1 januari 2024 ook terug te vinden op alle huismerkproducten van supermarkten

Supermarkten - Nutri-Score is vanaf 1 januari 2024 het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo, dat eigendom is van de overheid, helpt consumenten keuzes te maken voor producten met een betere samenstelling. Nutri-Score laat zien of een product een betere keuze is in vergelijking met dezelfde soort producten.

Supermarkten, aangesloten bij het CBL, voeren vanaf 2024 het voedselkeuzelogo op hun huismerkproducten. In de loop van 2024 zal het voedselkeuzelogo op steeds meer producten en op andere plekken in de winkel verschijnen. Bijvoorbeeld in recepten in de consumentenbladen.

Producten krijgen op basis van hun voedingswaarde een score met kleuren (groen tot donkeroranje) en letters (A tot E). Dit zorgt ervoor dat consumenten op een manier kunnen zien hoe de voedingswaarde van een specifiek product scoort ten opzichte van een ander product in dezelfde productcategorie. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende soorten ontbijtkoeken onderling vergelijken.

Kritiek

De supermarkten en foodservicebedrijven, aangesloten bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), staan achter de keuze van het ministerie van Volksgezondheid, Wetenschap en Sport (VWS) en de Gezondheidsraad om Nutri-Score als officieel voedselkeuzelogo in Nederland in te voeren. Toch wordt de Nutri-Score niet door iedereen met enthousiasme begroet. De kritiek van die partijen richt zich vooral op de onduidelijkheid die er ontstaat bij consumenten als verschillende producten met verschillende Nuti-Scores met elkaar worden vergeleken, bijvoorbeeld chips met zuiveldranken. Maar volgens het CBL is de Nutri-Score niet bedoeld om bijvoorbeeld ontbijtkoek met frisdrank te vergelijken.

Bron: CBL/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Transparante Food&i toont opdrachtgevers de eigen winst

Catering - Het cateringconcept Food&i startte bij het begin van de coronauitbraak als een nieuwe manier van serviceverlening. Niet alleen flexibel, maar vooral ook inzetbaar op een gezondere en duurzame manier van cateren. Daarnaast ook nog eens heel transparant in alles, omdat de opdrachtgever precies weet wat de cateraar verdient. De eigenaren van Facilicom geloofden erin en durfden het...

Lees bericht


Domino’s eerste Nederlandse quick serviceketen met Nutri-Score

Formulenieuws - Domino’s start als eerste quick service restaurant met Nutri-Score in Nederland. De keten zet zich volledig in op het transparant maken van de voedingswaarden om consumenten een bewuste keuze te kunnen laten maken. Dat heeft de formule dinsdag bekendgemaakt bij het uitbrengen van het nieuwste eigen trendreport met daarin de meest actuele ontwikkelingen en trends van 2022.

Lees bericht


Dr Oetker komt met de ‘The Good Baker Pizza’

Introductie – Dr Oetker komt met drie nieuwe pizzavarianten onder de naam The Good Baker pizza’s van Dr. Oetker, twee vegetarisch en één veganistisch. De pizza’s zijn belegd met groente, zonder kunstmatige kleur- en smaakstoffen en hebben een Nutri-Score A of B.

Lees bericht

Helft Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd

Onderzoek – Bijna de helft (48%) van de Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd. En van de mensen die een keer per maand vleesvervangers nuttigen, geeft zelfs 70% aan dat het dagelijks eten van vlees niet meer van deze tijd is. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Markteffect, dat tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, gekeken heeft naar het...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid